Avertizare sonoră de viteză pentru toate mașinile
Începând din iulie 2024, conform unei directive a Uniunii Europene, producătorii de automobile sunt obligați să echipeze noile vehicule cu sistemul „Asistență Inteligentă pentru Viteză”. Sistemul îi va avertiza pe șoferi cu un semnal acustic în privința limitelor de viteză.
Obligația nouă se bazează pe Regulamentul UE 2021/1958. Începând cu 1 iulie 2024, acest regulament va fi extins la toate vehiculele înmatriculate în UE pentru prima oară.
Scopul sistemului „Asistență Inteligentă pentru Viteză” (ISA) este să îmbunătățească siguranța rutieră, oferind șoferilor avertizări sonore în cazul depășirii limitei legale de viteză.
Asistentul inteligent va produce neplăceri
Cu toate acestea, există și inconveniențe asociate cu acest asistent inteligent care are ca scop îmbunătățirea siguranței în trafic.
Mulți șoferi consideră avertizările sonore ca fiind deranjante, în special atunci când sunt declanșate fără o limită de toleranță.
O altă sursă de nemulțumire constă în recunoașterea incorectă a semnelor de circulație de către ISA, ceea ce poate duce la avertismente false.
Acest sistem depinde de datele furnizate de navigatorul GPS, care adesea conține hărți neactualizate.
Profesorul Andre Seeck, care ocupă funcția de director la Institutul Federal de Cercetare a Autostrăzilor (BASt) și a fost anterior președinte al EuroNCAP, a evidențiat problema asociată cu hărțile învechite, a căror actualizare durează aproximativ un an și jumătate pentru vehiculele de serie.
Prin urmare, nu ar trebui să surprindă pe nimeni faptul că asistentul inteligent se va baza pe informații învechite, chiar dacă semnele de circulație au fost modificate.
Începând cu anul 2023, EuroNCAP, organizația responsabilă cu evaluarea siguranței vehiculelor, acordă puncte suplimentare vehiculelor ale căror hărți sunt actualizate trimestrial de către producători.
Semnalele acustice se pornesc la cea mai mică depășire de viteză
De asemenea, sunt apreciate în mod general sistemele care avertizează șoferii cu privire la depășirea vitezei. Criticile nu se referă nu atât la funcționalitatea în sine, ci mai degrabă la modul în care este implementată.
Avertismentele sonore constante pot deveni enervante pentru șoferi. Acestea se pot activa chiar și atunci când limita legală este depășită cu doar 1 km/h.
Industria auto se confruntă în prezent cu provocarea de a găsi un echilibru între:
- sporirea siguranței în trafic
- evitarea deranjului sau distragerii atenției șoferului