Cand problema va fi rezolvata, romanii vor trebui sa-si recapete increderea in produsele din carne de pasare. Pentru asta, ar putea fi nevoie de campanii de imagine si marketing bine realizate. Sau nu.



De la primul caz descoperit in octombrie 2005 si pana la sfarsitul saptamanii trecute, gripa aviara a fost semnalata in aproape jumatate din judetele Romaniei. Dupa ce au avut impresia ca lichidasera toate focarele, autoritatile au fost luate pe nepregatite de reizbucnirea epidemiei si, mai ales, de dimensiunile acesteia. Cele circa 100 de focare confirmate si suspiciunile existente la sfarsitul lui mai, plus prezenta virusului in cateva ferme de mari dimensiuni au aruncat din nou in criza institutiile statului. Dar nimic nu se compara cu dificultatile prin care trece industria carnii de pasare.
“Este mai grav decat ceea ce s-a intamplat in octombrie anul trecut. Acum s-a scos in evidenta cat de superficiali suntem toti. Vindeam zilnic 100 de tone de carne de pasare si circa 33.000 de oua pe zi. Acum, vanzarile de carne au scazut cu 30%, iar cele de oua, cu circa 40%. Alternativa este sa producem semipreparate tratate termic”, afirma Gheorghe Antochi, presedintele Agricola International din Bacau, cel mai mare producator de carne de pasare din Romania.


si omul de afaceri Adrian Porumboiu este ingrijorat de ce se intampla. “Este o bajbaiala, lumea este intr-o confuzie totala. Nu se poate sa-ti intre in tara produse agro-alimentare fara sa aiba toate garantiile”, spune el. Porumboiu crede ca, pe fondul scaderii consumului la pui, “va creste consumul de legume si, poate, de peste”. De aceeasi parere este si Sorin Minea, directorul Angst si presedintele Asociatiei Romane a Carnii. “Nu a crescut consumul altui tip de carne in aceasta perioada. Cei care mancau pasare s-au indreptat acum catre legume si zarzavaturi, caci pasarea era mai ieftina decat porcul sau vita”, spune el. Minea arata ca, in prima saptamana de la reizbucnirea focarelor de gripa, in magazinele sale, vanzarile de carne de pasare au scazut cu 40%, iar la preparatele din pasare, cu 30%.


Pe langa scaderea dramatica a cererii, producatorii romani aflati pe marginea prapastiei s-ar putea trezi pusi in fata unor oferte de preluare. Evident, pretul oferit ar fi mult mai mic decat cel care ar fi putut fi incasat in urma cu un an. Evident, insa, ca putini se vor grabi sa-si paraseasca afacerea. “N-am avut oferte de acest gen, dar ar trebui sa fiu prost s-o vand acum. Se stie, in istoria oricarei companii, ca cine investeste in perioadele de criza, castiga”, spune Gheorghe Antochi.


Dar adevarata provocare va fi “recucerirea” consumatorilor care vor evita carnea de pui. “Vor avea loc schimbari mari, de lunga durata, in comportamentul publicului doar in situatia in care se va ajunge la cazuri de gripa aviara la om. In rest, schimbarea de atitudine va continua dincolo de finalul crizei doar prin inertie”, crede Marian Preda, conferentiar universitar doctor la Facultatea de Sociologie din Bucuresti. El e de parere ca o consecinta mai grava a situatiei prezente ar putea fi asezarea unei parti a cetatenilor pe pozitii de neincredere fata de informatiile venite din partea autoritatilor, chiar si in cazuri in care pericolul ar fi real si mult mai mare.


In orice caz, readucerea tuturor consumatorilor in fata rafturilor cu carne de pasare va fi de durata. Scaderea preturilor la astfel de produse, care deja a avut loc, va avea un impact sigur asupra acelei numeroase categorii de populatie care este sensibila la acest aspect. Pentru ceilalti, “mesajele din partea unor persoane publice cu imagine pozitiva ar putea cantari greu”, spune profesorul Preda. In opinia lui Bogdan Naumovici, Creative Director Leo Burnett CEE, o campanie speciala ar putea sa nu fie necesara, chiar daca, pentru prima data, au fost descoperite produse suspecte in magazine. “si daca ar aparea niste cazuri la om, pana n-ar pati-o un cumnat sau un verisor n-am fi foarte impresionati. si, oricum, romanii uita repede, asa ca, dupa ce va disparea si ultimul focar, totul se va intoarce la normal”, crede el.

VACA NEBUNA A PRECEDAT GAINA GRIPATA

ENCEFALOPATIA SPONGIFORMA BOVINA, cunoscuta mai ales drept boala vacii nebune, a aratat, cu un deceniu inainte, ce ravagii economice poate aduce o afectiune transmisibila de la animal la om prin intermediul consumului.


Se estimeaza ca, incepand din 1996 si pana anul trecut, ea a creat pagube de circa 90-100 de miliarde de dolari.

MAREA BRITANIE a fost, de departe, cea mai afectata, insa cazuri s-au inregistrat
si in Irlanda, Franta, Japonia, Canada ori SUA. In total, au decedat peste 150 de persoane.

PESTA PORCINA LOVESTE PE TACUTE

ATENtIA fiind indreptata spre o boala potential periculoasa si pentru oameni, a fost neglijata epidemia de pesta porcina ce a lovit anul trecut trei sferturi din tara. In luna septembrie 2005, se estima ca boala, semnalata in peste 300 de localitati, facuse pagube de milioane de euro.

ADERAREA la UE face ca, de la 1 ianuarie 2006, vaccinurile anti-pesta sa fie interzise si in marile ferme, dupa ce fusesera deja suspendate in gospodarii.


Fara aceasta masura, carnea romaneasca nu ar mai putea fi exportata in UE.

h5n1 A LOVIT PRODUCtIA INTERNA

In ciuda focarelor de gripa aviara descoperite in toamna lui 2005, consumul de carne de pasare a crescut semnificativ fata de 2004. Insa criza pare a fi avut repercusiuni clare asupra producatorilor locali.


Desi anul trecut nu au existat ferme mari afectate de virus, credibilitatea lor a fost afectata si, astfel, productia autohtona de carne de pasare s-a redus cu aproape 20%.