Aviaţia civilă: transportul aerian devine astfel primul sector din lume care se angajează în lupta împotriva modificărilor climatice, informează AFP şi Reuters.
"Este un moment istoric", a declarat Azharuddin Abdul Rahman, preşedintele sesiunii plenare a OACI cu ocazia adunării de la Montreal la care s-a convenit un acord care se va aplica zborurilor internaţionale de pasageri şi marfă precum şi avioanelor de afaceri care generează anual emisii de peste 10.000 de tone de CO2.
Aviaţia civilă va introduce, începând din 2021, un mecanism de limitare a emisiilor de gaze cu efect de seră pe baza volumelor care vor fi înregistrate în 2020. Acordul adoptat joi, în pofida rezervelor exprimate de Rusia şi India, include o fază voluntară între 2021 şi 2026 urmând să devină obligatorie în 2027 pentru statele cu industrii aeronautice mari. Companiile aeriene vor trebui să cumpere permise de poluare pentru a putea compensa creşterea emisiilor.
Acordul de la Montreal vine la o zi după ce a intrat în vigoare un acord convenit în luna decembrie la Paris pentru limitarea modificărilor climatice. Sectorul aeronautic a fost exclus de la acordul de la Paris, unde ţările s-au angajat să limiteze creşterea temperaturii globale la sub 2 grade Celsius.
Aviaţia civilă produce aproximativ 2% din emisiile de CO2 însă, în condiţiile în care industria se aşteaptă ca numărul de pasageri să se dubleze până la 7 miliarde în 2034, creşterea poluării avioanelor trebuie limitată pentru a putea fi atinse ţintele stabilite la Paris.
AGERPRES