Airbus, cel mai mare producător aeronautic European, folosește aluminiu produs la Slatina la construcția de avioane civile și militare în baza unui contract încheiat în vara anului trecut cu Alro. Reprezentanții companiei românești spun că datorită investițiilor continue făcute pe plan local vor să atragă noi clienți din industria aeronautică și industria auto.
Peste 70 de milioane de dolari este suma investită de Alro Slatina în ultimii 3-4 ani pentru a putea livra pentru industria aeronautică, a spus directorul general al companiei, Gheorghe Dobra, într-o întâlnire cu presa.
Alro a semnat în 2016 un contract cu Airbus până în anul 2021, pentru a livra aliaje cu zinc (aliaje din seria 7000). Până în prezent, compania nu a înregistrat nicio întârziere şi nicio reclamaţie.
Gheorghe Dobra a menționat că Alro a achiziţionat echipamente tehnologice de ultimă generaţie de la cei mai mari producători de profil din industria metalurgică, precum Danieli & C. Officine Meccaniche, Fata S.P.A., Danieli Centro Combustion, Otto Junker, Wagstaff şi Altek. Compania deţine certificarea de performanţă NADCAP (Programul naţional de acreditare a contractorilor din domeniul industriei aerospaţiale şi al industriei de apărare) pentru conformitatea cu cerinţele industriei aerospaţiale. Certificatul a fost acordat de către Consiliul managerial NADCAP, în conformitate cu Standardul Aerospaţial SAE, AS 7003, ca urmare a testării aliajelor de aluminiu produse la Slatina, pentru tratamentul termic, măsurarea conductivităţii, testarea la tracţiune, duritate şi metalografie.
Acest certificate permite companiei să livreze aluminium prelucrat și pentru industria auto.
”Alro livrează deja către Airbus produse din aluminiu atât pentru avioane civile, cât şi avioane militare. Însă vrem să ne extindem livrările în sectorul aeronautic, dar şi în cel auto. În prezent purtăm discuţii cu marii producători auto şi cu cei din industria aviatică în acest sens”, a declarat Gheorghe Dobra.
De altfel cei de la Airbus au anunțat că flota mondială de avioane de pasageri cu peste 100 de locuri ar urma să se dubleze în următorii 20 de ani ajungând la peste 40.000 de aparate pe măsură ce traficul aerian va creşte cu 4,4% pe an. În următorii 20 de ani, conform estimărilor Airbus, regiunea Asia Pacific urmează să primească 41% din livrările noi de avioane, urmată de Europa cu 20% şi America de Nord cu 16% din cererea totală de 34.170 avioane de pasageri şi 730 de aeronave de marfă în valoare totală de 5.300 miliarde de dolari.
Investiții în eficientizare
De la începutul anului, compania a demarat peste 20 de proiecte de investiţii, în valoare totală de aproape 41 milioane de dolari, pentru creşterea eficienţei operaţionale şi a gamei de produse cu un grad mare şi foarte mare de procesare. Alro va dezvolta capacităţi noi de călire a tablelor din aliaje de aluminiu, de planare a tablelor cu grosimi mai mici de 20 mm, de modernizare a şleburilor şi va moderniza laminorul de benzi la rece nr. 2, pentru a creşte capacitatea de producţie pentru plăci de aluminiu de înaltă tehnologie, utilizate în industria auto şi aeronautică, în vederea extinderii portofoliului de clienţi.
Obiectivele acestora sunt creşterea eficienţei operaţionale şi a gamei de produse cu grad mare şi foarte mare de procesare. ”Avem totodată un plan de investiţii mai mare pentru anii viitori. Avem două proiecte pe fonduri europene în derulare. Ele sunt bazate pe cercetare-dezvoltare, pe obţinerea de produse noi vandabile. Proiectele se închid în 2018”, precizează Dobra.
El afirmă că pregăteşte documentele pentru a accesa şi alte fonduri europene, în sumă de maximum 5 milioane euro. În primele şase luni, volumul vânzărilor Alro de aluminiu primar a scăzut cu 4,8% faţă de perioada similară a anului trecut. Volumul vânzărilor de produse laminate plate a crescut cu 3,6% faţă de S1 2016, toate categoriile de produse contribuind la această majorare. ”Vânzările au fost stimulate şi de cotaţia aluminiului pe Bursa din Londra”, spun oficialii companiei. Alro s-a concentrat pe creşterea vânzărilor de produse cu valoare adăugată, aluminiul prelucrat înregistrând 50% din veniturile din vânzări, spre deosebire de 28% în 2010. ”România rămâne principala piaţă de livrare a produselor primare, cu peste 40% din volumul livrărilor, urmată de ţări precum Republica Cehă, Bulgaria, Italia, Spania şi Germania”, afirmă Dobra.
Produsele prelucrate ale Alro se îndreaptă în special spre export (95% din valoarea vânzărilor de aluminiu prelucrat). Cea mai mare parte a exporturilor de produse prelucrate din prima parte a acestui an a avut ca destinaţie Germania, urmată de Italia şi Polonia. Acţionarul majoritar al Alro este Vimetco NV, care deţine 84,19% din capitalul social al companiei. Vimetco NV este o companie cu capital privat, care desfăşoară operaţiuni în România, China şi Sierra Leone.