Bloomerg prezintă o situație fără precedent din Rusia. Potrivit sursei citate, proprietarii de avioane se confruntă cu pierderea a sute de aeronave Airbus SE și Boeing Co care zburau pentru companiile aeriene rusești, în contextul în care acestea fost interzise în spațiile aeriene ale Occidentului.
Pe de altă parte, firmele străine de leasing au reușit să recupereze doar aproximativ două duzini din cele peste 500 de avioane închiriate transportatorilor ruși, scrie sursa citată. Este vorba de 523 de aeronave închiriate transportatorilor ruși de companii din afara țării, potrivit IBA, o firmă de consultanță.
Dintre acestea, 101 sunt în închiriere către S7 Airlines și 89 către Aeroflot, iar ambele companii aeriene au încetat să zboare la nivel internațional, eliminând orice șansă de a recupera avioanele.
Trebuie menționat faptul că AerCap, care este cea mai mare companie de leasing din lume are 142 de avioane închiriate în Rusia, în valoare de aproximativ 2,5 miliarde de dolari, mai mult decât orice altă companie, potrivit IBA.
Ce spun companiile aeriene?
Contactată de sursa citată, AerCap a refuzat să comenteze subiectul. Pe de altă parte, recent, compania anunța că aeronavele sale din Rusia reprezintă aproximativ 5% din flota sa. Amintim faptul că acțiunile Aercap au pierdut aproximativ un sfert din valoare de când UE a interzis companiilor să furnizeze Rusiei avioane, piese sau servicii ca răspuns la invazia Ucrainei.
În ceea ce privește situația de la SMBC Aviation Capital, nici compania, care este a doua cea mai expusă afacere nu a răspuns unei solicitări de comentariu. Pe de altă parte, pe baza sancțiunilor europene, până acum se știe că cele două companii AerCap și SMBC, care au sediul în Irlanda, au până pe 28 martie să rezilieze contractele cu companiile aeriene ruse și să-și recupereze avioanele.
Următorii pași nu sunt încă cunoscuți, în condițiile în care nu se știe cât va mai dura războiul. Pe de altă parte, ar fi posibil ca companiile aeriene ruse să coopereze în efortul de recuperare a avioanelor.
Firmele de leasing au angajat deja avocați pentru a analiza polițele de asigurare și reasigurare, în încercarea de a recupera pierderile. În același timp, companiile analizează cu atenție finanțările pentru a evita încălcarea restricțiilor comerciale.
Efectele financiare ar putea fi devastatoare
Trebuie menționat și că toate consecințele financiare ale reținerii avioanelor în Rusia ar putea fi unele extrem de mari. Mai exact, astfel de aeronave sunt finanțate în mai multe de moduri, inclusiv finanțare de la bănci, companiile de leasing și investitori.
La rândul lor, asigurătorii și reasiguratorii ar putea fi și ei în criză, în special cei care dau asigurări în caz de război, spun experții din domeniu. Aceștia sunt îngrijorați și spun că se confruntă cu cele mai mari potențiale pierderi de la atacurile teroriste din 11 septembrie, potrivit Russell Group, o companie de date și analize.
Totodată, trebuie menționat și faptul că în ultimii ani, primele de asigurare a aeronavelor au crescut considerabil în contextul în care industria s-a luptat să contracareze pierderile anuale recente din cauza pandemiei.