Astazi avioanele fara pilot (Unmanned Air Vehicles - UAV) joaca un rol important in tacticile de razboi. Israelul a fost pionierul in dezvoltarea acestor echipamente de lupta moderne.Statele Unite au folosit avioane fara pilot (UAVs) inca din Vietnam dar majoritatea proiectelor s-au stins dupa incheierea razboiului. Israelul a inceput atunci dezvoltarea acestor echipamente si este in acest moment liderul incontestabil in producerea si folosirea lor. In prezent, cel mai de success UAV este Herme
Astazi avioanele fara pilot (Unmanned Air Vehicles – UAV) joaca un rol important in tacticile de razboi. Israelul a fost pionierul in dezvoltarea acestor echipamente de lupta moderne.Statele Unite au folosit avioane fara pilot (UAVs) inca din Vietnam dar majoritatea proiectelor s-au stins dupa incheierea razboiului. Israelul a inceput atunci dezvoltarea acestor echipamente si este in acest moment liderul incontestabil in producerea si folosirea lor.
In prezent, cel mai de success UAV este Hermes 450, dezvoltat si produs de Elbit Systems. Hermes 450 este folosit in Israel, Marea Britanie si alte cateva tari si indeplineste o gama larga de servicii, fiind focusat in principal in recunostere si supraveghere. Este folosit de Fortele de Aparare Istreliene ca principala arma de lupta impotriva terorismului. Desi nu a fost confirmat oficial, se presupune ca Hermes 450 a fost folosit in mai multe operatiuni anti-teroriste la distante considerabile de granitele Israelului.
Din Georgia si Liban pana in Afganistan, Hermes 450 s-a dovedit a fi cel mai capabil si de incredere UAV folosit in misiuni de lupta in present. A acumulat peste 170 000 de ore de zbor si este unul dintre putinele UAVs care au trecut bariera de 100 000 de ore operationale in misiune.
Hermes 450 are o anvergura a aripilor de 10 m si poate suporta o sarcina de 150 pana la 200 kg pana la o altitudine de aproape 6000 m. Poate sta in aer pana la 20 de ore, zboara pana la 300 de mile si are o autonomie de zbor de aproape 14 de ore .
Hermes 450 are un motor 95HP si este operational de pe orice aerodrom sau chiar pista carosabila. Pentru conditii speciale dispune de o catapulta pentru lansare si de un sistem parasuta pentru aterizare. Hermes 450 a fost gandit pentru a fi cat mai usor de operat. Structura avionului este robusta si simpla pentru a necesita cat mai putine unelte la asamblare si reparatii si nu necesita traininguri complicate pentru a fi manevrat. Aceste caracteristici il fac mai putin costisitor decat alte UAVs cu performante asemanatoare. Faptul ca Hermes 450 poate fi usor asamblat, dezasamblat si transportat, il fac operabil in locatii diverse si nu necesita hangare speciale pentru depozitare.
Dirijarea acestui aparat automat, fara pilot, se realizeaza dintr-un punct de comanda special la sol, pe cale computerizata, cu ajutorul satelitilor de telecomunicatii.
Utilitatea unui UAV este data de incarcatura si dotarile pe care le suporta. Hermes 450 suport o paleta larga de echipamente si senzori precum camera de inalta rezolutie, senzori de miscare si termici, radare si echipamente electronice performante. Dispune de un sistem de incarcatura modulara ce permite schimbul facil intre echipamentele instalate in functie de necesitatea misiunii. Radarele pot fi folosite in misiuni de cercetare si realizarea hartii detaliate a zonei de interes, venind astfel in intampinarea trupelor de pe teren Dotarea Hermes 450 poate intercepta frecvente radio joase, folosite de insurgenti si teroristi. Acesta este motivul pentru care tari precum Singapore si Marea Britanie l-au adoptat ca dotare militara.
Asa cum am mentionat anterior, Marea Britanie a ales Hermes 450 pentru operatiunea Watchkeeper si sunt déjà folosite in Afganistan, fiind considerate un atu valoros in misiunile de supraveghere si recunoastere.