TAROM rămâne cu mai multe avioane la sol
TAROM se confruntă cu o situație delicată după ce s-a aflat că un angajat fără licență completă a semnat lucrări tehnice pentru avioane. Deși conducerea companiei încearcă să diminueze impactul situației, Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) a suspendat activitățile legate de componente, lăsând avioanele la sol. Incidentul a scos la iveală deficiențe majore de supraveghere și neglijență managerială la TAROM.
Potrivit DCNews, scandalul a izbucnit după ce s-a descoperit că un angajat fără autorizație completă a realizat verificări tehnice la avioane. Acesta nu avea licență pentru partea electrică și aparatura de bord, dar a semnat lucrări atât pentru TAROM, cât și pentru alte companii aeriene.
Ca urmare a descoperirii acestei nereguli, AACR a suspendat toate activitățile TAROM legate de componentele tehnice verificate de angajatul în cauză, o măsură fără precedent care afectează grav operațiunile companiei. Blocarea avioanelor la sol afectează programul de zbor, punând sub semnul întrebării capacitatea TAROM de a asigura siguranța pasagerilor.
Alexandru Anghel, purtătorul de cuvânt al TAROM, a oferit clarificări pentru DCNews, confirmând că, în cadrul unui audit realizat de AACR pe 4 octombrie 2024, s-a constatat că angajatul și-a reînnoit licența doar pentru componente hidraulice, dar nu și pentru alte două categorii importante, inclusiv partea electrică.
Măsurile luate de specialiști
În urma acestui audit, TAROM a colaborat cu specialiștii AACR, iar autorizarea internă a angajatului a fost suspendată. Se precizează că activitatea acestui angajat nu afectează siguranța zborurilor sau starea tehnică a aeronavelor TAROM și nici nu influențează programul de zbor. De asemenea, procesul de autorizare internă pentru activitățile tehnice se desfășoară periodic, conform normelor și reglementărilor aplicabile pentru toți angajații cu aceste responsabilități.
Cu toate acestea, declarația reprezentantului companiei ridică semne de întrebare cu privire la modul în care TAROM gestionează verificările și licențele tehnice ale angajaților săi, lăsând loc de interpretări și acuzații de neglijență managerială. Faptul că o persoană fără calificările necesare a fost autorizată să semneze lucrări atât de sensibile subliniază grave deficiențe în procesul de control intern al companiei.
Situația complexă a companiei
Deși TAROM afirmă că „activitatea desfășurată de acest angajat nu are un impact asupra siguranței zborurilor”, realitatea este că avioanele implicate au fost blocate la sol, iar toate echipamentele verificate de angajat trebuie reverificate. AACR a impus măsuri stricte, suspendând complet activitățile legate de componente până la o nouă inspecție.
Problemele din cadrul companiei, care deja se confruntă cu dificultăți financiare și operaționale, sunt evidențiate și mai mult de această situație. Lipsa unor proceduri interne de verificare adecvată ar putea avea consecințe pe termen lung asupra reputației TAROM și a încrederii publicului.
Incidentul ridică întrebări serioase cu privire la capacitatea TAROM de a menține un control riguros asupra activităților tehnice critice. Deși compania afirmă că incidentul nu afectează zborurile, blocarea avioanelor la sol sugerează o altă realitate: neglijența managerială și supravegherea defectuoasă au dus la un scandal care riscă să afecteze grav imaginea companiei aeriene naționale. În contextul în care TAROM trece printr-un amplu proces de restructurare, această criză nu face decât să adâncească problemele companiei, lăsând publicul cu întrebări legate de siguranța zborurilor și de responsabilitatea acesteia.