Dacă toţi pasagerii care au întâmpinat probleme ar aplica pentru despăgubiri, așa cum sunt îndreptățiți, suma ce ar trebui achitată de către operatorii aerieni s-ar ridica la aproape nouă milioane de euro.
”Mulți pasageri nu-și cunosc drepturile și, deși sunt eligibili pentru compensație, nu știu cum să o obțină sau de unde să înceapă. Dacă ne gândim că simpla scanarea a boarding pass-ului îi ajută să-și verifice eligibilitatea, iar noi le facilităm accesul la compensații – reprezentându-i inclusiv în instanță dacă se ajunge acolo-, procesul ar trebui să fie foarte ușor. Însă, România nu a fost obișnuită cu astfel de abordări. Gândiți-vă că numai 2% din populația globală își cunoaște drepturile și numai aproximativ 1% primește vreodată despăgubirile la care are dreptul. Nu avem cifre despre numărul global de persoane care solicită despăgubiri”, spune Ștefan Radu, country manager pe România al AirHelp.
Din totalul numărului de zboruri programate în ultimii 3 ani, peste 1.500 nu și-au respectat programul de zbor, cele mai multe astfel de întâmplări având loc la nivelul anului 2016, când 566 de zboruri au fost întârziate sau anulate.
În 2017, cea mai aglomerată zi pe aeroporturile din România a fost 18 august, data la care erau programate 285 de zboruri cu plecare din România. Din aproximativ 34.000 de pasageri din acea zi, 450 sunt eligibili pentru compensații, sumele totale fiind de aproape 138.000 de euro pentru cele patru zboruri.
Rata mică de aplicare pentru compensații a determinat AirHelp să intre în România.
„Vă dau câteva exemple recente. La prima problemă cu zborurile TAP Portugal am avut o rată de aplicare sub 10%. La cea din urmă, rata s-a dublat. Iar în prezent, din cauza anulărilor zborurilor Ryanair din septembrie și octombrie, avem de trei ori mai mulți pasageri care cer despagubiri. În acest caz, persoanele afectate pot primi compensații de până la 400 de euro, indiferent de prețul plătit pe biletul de avion dacă Ryanair nu le-a anunțat de anulare printr-un mesaj personal, nu comun către baza de date, cu cel putin 14 zile înainte de decolare. De asemenea, operatorul aerian trebuie să le ofere o destinație alternativă spre care să decoleze cu cel mult două ore înainte de ora inițială și să aterizeze la cel mult patru ore după cursa stabilită inițial. Și acestea sunt cazurile aduse în atenția presei. Însă, zilnic, pe aeroporturile din toată țara se înregistrează întârzieri, iar pasagerii ne contactează”, spune Ștefan Radu.
În general, anulările și întârzierile pot aduce pasagerului compensații de până la 600 de euro. Valoarea despăgubirii depinde de durata zborului și distanța până la destinație, respectiv motivul anulării sau întârzierii.