Una dintre cele mai importante curse purtând marca Orient Express va dispărea de săptămâna viitoare din orarele gărilor din Europa de Vest, la 125 de ani de la apariţie. Motivul este unul foarte simplu: dezvoltarea liniilor feroviare de mare viteză şi a curselor aeriene low-cost. De-a lungul timpului, celebrul tren de lux a inspirat autori ca Agatha Christie şi Ian Fleming, care au scris despre intrigi cu suspans, iar Bram Stocker a introdus Orient Express în romanul &bdquo
Una dintre cele mai importante curse purtând marca Orient Express va dispărea de săptămâna viitoare din orarele gărilor din Europa de Vest, la 125 de ani de la apariţie. Motivul este unul foarte simplu: dezvoltarea liniilor feroviare de mare viteză şi a curselor aeriene low-cost.
De-a lungul timpului, celebrul tren de lux a inspirat autori ca Agatha Christie şi Ian Fleming, care au scris despre intrigi cu suspans, iar Bram Stocker a introdus Orient Express în romanul „Dracula”. Modernizarea căilor ferate şi lansarea de curse aeriene la preţ redus au făcut ca pasagerii Orient Express să renunţe treptat la călătoria cu acest tren, catalogat oricum ca unul de lux. Punctul culminant va fi săptămâna viitoare, când se va efectua ultima cursă între Strasbourg la Viena.
„Numele Orient Express va dispărea din orarul oficial al serviciului feroviar european, înainte de finalul acestui an, după 125 de ani”, a declarat analistul Mark Smith.
Linia originală Orient Express a fost lansată în 1883, de către antreprenorul Georges Nagelmackers. Acesta a lansat serviciul de transport de lux care circula de două ori pe săptămână, cu plecare din Paris, pe ruta Strasbourg – Viena – Budapesta – Bucureşti, punctul de destinaţie final fiind staţiunea Varna din Bulgaria, pe malul Mării Negre. De aici, pasagerii care vroiau să ajungă la Istanbul erau transportaţi cu un vapor. De atunci, Orient Express şi-a diversificat rutele, însă cea originală a rămas la loc de cinste.
Modelul Orient Express, care a căpătat de-a lungul timpului reputaţia unui lux ostentativ, a fost preluat şi de alte servicii ca Simplon-Orient-Express, cu destinaţia Veneţia.
Inspitaţie pentru romane de renume
Orient Express a fost de-a lungul istoriei de mai bine de 100 de ani inspiraţia pentru poveşti inspirate din fapte reale. Spre exemplu, blocarea trenului în zăpadă în 1929 în oraşul Çerkezköy au făcut-o pe Agatha Christie că scrie romanul de succes „Crima din Orient Express”.
Şi Ian Fleming vorbeşte de acest tren în romanul „Din Rusia, cu dragoste”, iar Bram Stoker îi prezintă pe Harker şi Van Helsing în căutarea lui Dracula, cu Orient Express.
Cu toate acestea, poveştile nu au reuşit să menţină în viaţă serviciul destinat celor care vor să ajungă de la Viena la Strasbourg, iar introducerea în 2007 a TGV-urilor franţuzeşti spre Strasbourg au fost începutul sfârştiului pentru Orient Express.
Legendarul Orient Express va continua să circule prin Bucureşti
Orient Express a trecut ultima dată prin ţara noastră la 31 august, în acest an, şi a ieşit din ţară pe 7 septembrie. Trenul s-a oprit pentru câteva ore în gara Sinaia unde pasagerii provenind din familii bogate din întreaga Europă au putut vizita Castelele Peleş şi Pelişor. De aici, Orient Express a ajuns în Bucureşti, unde a staţionat alte câteva zile, iar turiştii cazaţi la Hotelul Hilton au făcut un tur al oraşului.
Orient Express are în componenţa sa 14 vagoane de dormit, dar şi vagoane de tip restaurant, bar şi salon.
Oficialii CFR au declarat pentru capital.ro că linia Orient Express va desfiinţa doar cursa dintre Strasbourg şi Viena, celebra rută completă Strasbourg – Viena – Budapesta – Bucureşti – Varna – Istanbul urmând să fie lăsată în circulaţie. Acesta va trece şi anul viitor prin România. „Ruta iniţială a Orient Express circulă o singură dată pe an, toamna, fiind un serviciu mult prea scump”, au spus oficialii CFR.