Dacă până acum câțiva ani zborurile cu avioane private erau un privilegiu exclusiv al pentru persoanelor cu venituri foarte mari, acum tot mai mulți români au acces la aceste servicii pentru deplasările de business sau de agrement.
Fenomenul se datorează posibilității de a accesa ofertele mai multor operatori din Europa prin intermediul platformelor informatice care oferă instant cele mai bune prețuri pentru orice zbor dorit. Pentru a se deplasa, de exemplu, din București către Viena sau Nisa, un avion privat care vine din strainatate poate costa mai puțin și cu câteva mii de euro decât un avion al unei companii autohtone, chiar dacă operatorul străin ține cont și de costuri de poziționare a avionului pe aeroporturile de plecare.
Altă soluție mai ieftină de zbor cu avioane private sunt empty leg-urile. “Empty legs” sunt acele zboruri de poziționare care nu au pasageri la bord și pe care le face un avion pentru a transporta un client de la un aeroport la o anumită destinație. De exemplu, dacă un om de afaceri închiriază un avion la Paris pentru a se deplasa la București, zborul spre Paris fără pasageri pe care îl va face avionul pentru întoarcerea la bază este numit “Empty Leg”. Dacă în aceeași zi un alt client va trebui să se deplaseze, de exemplu, din București la Nisa, avionul poate fi disponibil la un preț mai bun.
Pentru o călătorie VIP la un preț accesibil este în derulare un proiect de “shared charter” din partea companiei Total Fly (companie care se ocupa de brokeraj de avioane private și comerciale), axat pe anumite rute solicitate frecvent de către clienți. “Shared Charter” este o metodă de a închiria un avion privat pentru o anumită rută la un anumit cost, cu posibilitatea de a pune în vânzare pe site-ul companiei locurile care rămân disponibile, astfel costul se împarte la numărul de pasageri care vor rezerva. Aceasta metodă a început să fie foarte populară în Statele Unite și Europa occidentală, în randul celor care călătoresc mult în interes de serviciu și care își doresc servicii VIP la un preț comparabil cu un zbor “Business Class” la o companie de linie. Această varianta va putea fi posibilă și în cazul rutelor interne.