Avionul, noua limuzină a oamenilor de afaceri

Din ce în ce mai mulți milionari își cumpără aeronave pentru deplasările de afaceri. În funcție de model și configurație, prețurile variază de la câteva sute de mii la milioane de dolari.

Își permit orice mașină sau călătorie cu avionul la clase superioare. Însă situația drumurilor din România și conexiunile aeriene dezavantajoase pe anumite rute i-au determinat pe milionarii români să se gândească de două ori când au luat în calcul achiziția unui mijloc de transport cât mai rapid. Asemenea milionarilor din străinătate, românii au optat pentru achiziția unui avion de dimensiuni mai mici sau mai mari, în funcție de bugetul fiecăruia.
Ce au în comun Niculae și Mittal?
Unul dintre cei mai prosperi oameni de afaceri din România, Ioan Niculae, a investit 32 de milioane de dolari în achiziția unui avion Hawker 900 XP cu nouă locuri și a unui elicopter Dolphin, similar celui aflat în posesia miliardarului Lakshmi Mittal. De altfel, cei doi dețin singurele astfel de modele din întreaga Europă. „Fac multe drumuri spre Moscova, Kiev, Minsk. Pierdeam două-trei zile pentru o întâlnire de două ore. Nu mi-a mai convenit acest lucru și am decis să-mi iau un avion“, declară pentru Capital Niculae.
Astfel a luat naștere și firma de taxi aerian Inter Aviation, al cărei acționar majoritar (51%) este Elena Atina Niculae, fiica miliardarului, restul acțiunilor fiind deținute de grupul InterAgro.
„Nu mă interesează să pilotez eu, însă fiica mea este la școala de pilotaj“, spune omul de afaceri. Până când Elena Niculae va cumula numărul de ore de zbor necesare funcției de comandant, Hawker-ul se află pe mâinile unui fost pilot al președinților din Kazahstan și Azerbaidjan. Cât despre elicopter, acesta va fi pilotat de Eugen Ciocan, unul dintre foștii piloți ai lui Nicolae Ceaușescu.
Potrivit lui Niculae, investiția în aceste aparate de zbor va fi amortizată în șapte-zece ani, iar în următorii doi ani flota companiei se va mări cu încă un avion și un elicopter.
De Inter Aviation a fost legat și numele lui Gigi Becali, însă finanțatorul Stelei nu deține acțiuni la companie, iar înțelegerea cu Niculae îi permite doar operarea avionului pe firma patronului InterAgro. Gigi Becali a anunțat că-și va achiziționa o navă de tip Challenger, al cărei preț este de zece milioane de euro.
Milionarii preferă Cessna
Fie că sunt de dimensiuni mici sau jet-uri de business, din hangarele celor mai mulți oameni de afaceri români, proprietari de aparate de zbor, nu lipsește câte un Cessna. Unii au chiar mai multe. Este cazul lui Sergiu Habago, un prosper om de afaceri din Cluj-Napoca, proprietarul băncii de celule stem Core Blood Center.
„Mi-am luat avioanele în primul rând din plăcere, mai ales că ador să pilotez“, declară acesta. Nu exclude nici timpul câștigat prin înlocuirea mașinii cu avionul. „Fac drumul Cluj-Napoca – București o dată la două săptămâni. Cu mașina pierdeam mai multă vreme“, adaugă Habago. În prezent, omul de afaceri se află într-un tur al Croației, pilotând un Cessna 172 cumpărat cu 100.000 de euro, însă în posesia sa se mai află și alte aeronave pe care le-a achiziționat împreună cu alte persoane.
„Mai am un Cessna mai vechi, pe care am plătit vreo 18.000 de euro. Fiind în co-proprietate cu alte persoane, am dat pe unele câteva mii de euro“, explică Habago. Potrivit acestuia, întreținerea aeronavelor costă circa 1.000 de euro pe lună.
Tot un avion Cessna deține și proprietarul grupului Elvila, Viorel Cataramă. Omul de afaceri are un Cessna Citation Encore pe care a plătit 7,1 milioane de dolari.
Îl folosește adesea când merge în Dubai, unde Cataramă are o casă de vacanță.  Clubul posesorilor de Cessna este întregit de Dan Diaconescu, care are un avion de două locuri, Dinu Patriciu, care deține un Exel 560 (parte din flota Eurojet) și Nelu Iordache, posesorul unui Stationair (parte din flota Aero Direct Service).
Ovidiu Tender își reconfigurează avionul
Printre primii milionari care și-au achiziționat avioane se numără Ovidiu Tender. De altfel, omul de afaceri deține o companie aeriană, Jetran Air,  care a costat 45 de milioane de dolari. „Am fost determinat să achiziționez o companie datorită extinderii afacerilor mele în regiuni foarte diverse ale lumii: India, Iran, Senegal, Gabon etc.“, declară Ovidiu Tender.
„În prezent, folosim unul dintre cele șase avioane McDouglas (MD) 82, chiar dacă nu este echipat la standarde VIP. Ne-am folosit de el pentru deplasările externe, dar și pentru cele interne, cu precădere București-Timișoara“, adaugă acesta. Potrivit lui Tender, avionul va suferi, la finalul anului, o transformare prin care i se vor îmbunătăți toți indicatorii de confort, iar numărul de locuri va fi redus de la 160 la 35. Costurile de operare ale unui avion cum este MD82 sunt de 6.000 de euro pe ora de zbor.
În urmă cu trei ani, creatoarea de modă Irina Schrotter își achiziționa un avion Cirrus SR20/22 – GTS, în valoare de jumătate de milion de euro. A investit ulterior încă 150.000 de euro în construcția unui hangar pe aeroportul din Iași, însă, din cauza problemelor cu primarul orașului, Schrotter a fost nevoită, de curând, să-și vândă aparatul de zbor.
„Cred că am pierdut 200.000 de euro la el, însă, din păcate, în Iași este imposibil să aduci o civilizație evoluată pentru că este sufocat de mafia politică“, spune creatoarea de modă. Printre afaceriștii Iașiului care-și garează avioanele în hangarul familiei Schrotter se numără Maricel Popa și Dănuț Prisecariu.