Percepută dintotdeauna drept transportatorul Preşedinţiei şi Guvernului, Romavia – Compania Română de Aviație, aflată în subordinea Ministerului Apărării Naționale – a ajuns, în doar 12 luni, de la extaz la agonie.
În 2007, Romavia se schimba la față, introducând zboruri comerciale către Franța (Strasbourg), Germania (Nürenberg) și Israel (Tel Aviv). La vremea respectivă, compania era pe profit și avea o cifră de afaceri de peste 12 milioane de euro, menținută și în anul următor. Declinul a început în 2009, când cifra de afaceri a scăzut cu 10%, iar compania a înregistrat o pierdere de 1,23 milioane de euro (de la un profit de aproape 45.000 de euro în 2008). La mijlocul lui 2010, în urma datoriilor acumulate, Romavia a fost executată silit.
Traiectoria unei companii
De la începutul acestui an, Romavia a rămas fără obiectul muncii: flota și licența de zbor. Ultimul avion dedicat zborului comercial, dar care putea fi folosit și drept rezervă pentru deplasările oficiale, un BAe 146-200, a fost înapoiat proprietarului, în timp ce Boeingul prezidențial zace într-un hangar de pe aeroportul Otopeni. Mai mult, directorul general al companiei și-a dat demisia în februarie, cu mai bine de un an înainte de finalizarea mandatului, nefiind înlocuit încă. Să fie acesta sfârșitul companiei înființate în urmă cu 20 de ani?
În propunerea de buget pentru 2011, publicată în Monitorul Oficial în luna martie, figurează investiții de 11,9 milioane de lei (aproximativ 2,8 milioane de euro) și venituri din exploatare de 50,6 milioane de lei (11,8 milioane de euro), Romavia având licența de zbor suspendată de la finalul lunii februarie. „Nu a depus documentele necesare pentru prelungirea licenței și, automat, după data de expirare, aceasta se suspendă. Foarte mulți nu vin să ne aducă la cunoștință problemele financiare pe care le au și așteaptă să li se suspende licența, întrucât aceasta este cauza principală pentru care pierd dreptul de zbor“, declară Cătălin Radu, director general al Aviației Civile. Potrivit acestuia, dacă în termen de șase luni de la suspendare transportatorul aerian nu depune documentația necesară validării licenței, aceasta se anulează automat, reobținerea ei însemnând un proces mai dificil.

Potrivit unor surse din industrie, compania nu intenționează să mai opereze prea curând. „Motivul formal pentru care nu a depus actele pentru reînnoirea licenței este că nu mai opera Boeingul prezidențial. Motivul neoficial ar putea fi legat de auditul EASA (Agenția Europeană pentru Siguranța Aviatică- n.red), care ar fi urmat să aibă loc în această perioadă“, afirmă aceleași surse. Potrivit reprezentanților EASA, contactați de Capital, acest audit este în desfășurare. „Agenția efectuează inspecții periodice pentru a verifica dacă se respectă legislația în domeniul aviatic și pentru a ne asigura de nivelul de siguranță al aeronavelor. În urma acestor inspecții, EASA avertizează asupra criteriilor neîndeplinite“, explică aceștia. Însă, potrivit bugetului de venituri și cheltuieli pe 2011, Romavia ar putea pregăti o restructurare. Numărul personalului prognozat este redus aproape la jumătate, de la 230 de persoane la 125, compania urmărind să încheie anul „pe zero“.
Scurt istoric romavia
inaugurare. Romavia și-a început activitatea în aprilie 1991, pentru a asigura zboruri oficiale (ale Președinției și ministerelor).

ZBORURI. La mijlocul anilor 2000, compania a intrat pe piața zborurilor comerciale (VIP, charter și curse regulate).
incidente. În istoricul companiei sunt trecute două mari incidente, cel mai mare din istoria sa având loc în 1995, când o aeronavă s-a prăbușit la decolarea de la Verona. Un alt incident a avut loc în 2008, când un avion care efectua un zbor pentru operatorul Carpatair a ieșit de pe pistă, la aterizarea pe Otopeni.
Parteneriat. Avionul prezidențial este un Boeing 707 „Carpați“, care a fost folosit pentru deplasările președintelui până aproape de finalul anului trecut, când Romavia a anunțat că nu mai poate asigura deplasările șefului statului din cauza problemelor financiare.

3.705 lei este câștigul mediu lunar pe salariat prognozat de Romavia pentru 2011. În 2010, acesta a fost de 3.717 lei