Până în prezent, dreptul de retragere a unui consumator dintr-un contract la distanţă era de 10 zile.
Potrivit sursei citate, Directiva Europeană prevede şi introducerea unui formular tipizat de retragere care să poată fi utilizat de consumatori pentru a simplifica procesul de renunţare la contract.
În cazul exercitării dreptului de retragere de către consumator, comerciantul va avea obligaţia să ramburseze sumele primite în termen de 14 zile de la data retragerii. Sumele vor fi rambursate folosind aceeaşi metodă de plată precum cea folosită de consumator, cu excepţia cazului în care acesta a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi fără a fi necesară plata altor comisioane de către consumator. În plus, va fi interzisă predefinirea opţiunilor consumatorului cu privire la produse/servicii suplimentare, fiind prevăzută obligaţia obţinerii consimţământului explicit din partea consumatorului cu privire la orice plată suplimentară faţă de preţul iniţial comunicat.
Pe de altă parte, legislaţia europeană prevede şi situaţiile în care dreptul de retragere nu se va aplica. Printre acestea se numără furnizarea de produse sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecţie a sănătăţii sau din motive de igienă, furnizarea de băuturi alcoolice al căror preţ depinde de fluctuaţiile de pe piaţă sau furnizarea de conţinut digital care nu este livrat pe un suport material.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a propus spre consultare, încă din decembrie 2012, proiectul de lege privind drepturile consumatorilor prin care prevederile Directivei sunt transpuse şi în dreptul intern. Cu toate acestea, până în prezent, proiectul nu a intrat în avizare la Camera Deputaţilor, menţionează comunicatul Ref&Asociaţii.
Sursa: Agerpres