O inspecție inopinată are un efect iumportant asupra societății investigate. De multe ori, după trecerea perioadei de șoc, societățile consideră că au scăpat de zona de risc și nu desfășoară pașii necesari unei analize mai detaliate a documentelor și informațiilor ridicate de Consiliul Concurenței și nici nu analizează complet expunerea lor, arată o analiză a societății de avocatură Filip & Company.

”Am constatat în practică existența unei concepții eronate în sensul că societatea inspectată nu este vizată de suspiciunile autorității de concurență ci este doar o sursă de informații privind comportamentul pe piață al altor jucători. În realitate, în majoritatea cazurilor, efectuarea unei inspecții inopinate indică faptul că societatea respectivă este vizată în mod direct de investigație Consiliului Concurenței. Prin urmare, aceasta ar trebui să demareze imediat toate acțiunile pe care le are la dispoziție pentru a reduce riscurile asociate unei investigații de concurență”, se arată în documentul citat.

Desfășurarea de inspecții inopinate este o practică constantă în activitatea din ultimii ani a Consiliului Concurenței.

Astfel, doar în 2018 Consiliul Concurenței a desfășurat 15 astfel de inspecții inopinate, ce au vizat peste 50 de locații și sedii ale unor societăți investigate, atât societăți multinaționale, cât și societăți de dimensiuni mici, cu o poziție redusă pe piață.

Ce ar trebui să facă o societate, imediat după finalizarea unei inspecții inopinate:

–              Analiza urgentă a documentelor copiate de autoritatea de concurență în scopul de a identifica posibile zone de risc, de a marca informațiile confidențiale sau strategice, precum și identificarea mijloacelor disponibile societății respective pentru a reduce sau elimina o posibilă amendă;

–              Identificarea altor documente interne care sunt în legătură cu informațiile identificate de Consiliul Concurenței, dar care nu au fost copiate și pot clarifica contextul anumitor acțiuni sau inacțiuni;

–              Definirea strategiei de caz, inclusiv prin raportare la modalitățile concrete de reducere a impactului investigației asupra activității curente a societății vizate. În această etapă ar trebui analizată și oportunitatea inițierii vreunei acțiuni în fața instanțelor de judecată privind inspecția inopinată.

Expunerea în materie de concurență este foarte mare, avertizează documentul citat.

Pe lângă amenzile care pot ajunge până la 10 % din cifra de afaceri totală a societății vizate, societățile se expun unor prejudicii de imagine sau unor acțiuni în instanță privind recuperarea prejudicii cauzate altor societăți ca urmare a faptelor anticoncurențiale.