Este îndeplinit criteriul urgenței
Avocatul Poporului precizează ca este îndeplinit criteriul urgenței reglementării, întrucât alegerile pentru Președintele României din 2025 trebuie să aibă loc în aceeași zi cu alegerile locale parțiale, pe 4 mai 2025. În acest context, s-a constatat că Guvernul a motivat în mod adecvat urgența adoptării ordonanței de urgență, actul normativ respectând cerințele privind justificarea urgenței, conform jurisprudenței Curții Constituționale.
„Criteriul urgenţei reglementării este (…) îndeplinit, având în vedere că alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 trebuie să se desfăşoare în aceeaşi zi cu alegerile locale parţiale, în data de 4 mai 2025. Astfel, constatăm că urgenţa adoptării este motivată în mod adecvat de Guvern în cuprinsul ordonanţei de urgenţă analizate, actul normativ îndeplinind exigenţa motivării urgenţei în acord cu jurisprudenţa Curţii Constituţionale”, prevede răspunsul Avocatului Poporului.
Garantarea obiectivității, transparenței și corectitudinii
Potrivit sursei citate, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2025 vizează nu doar reglementarea „unei situații excepționale”, respectiv organizarea simultană a două tururi de scrutin, ci și adoptarea unor măsuri legislative „imperioase” pentru garantarea obiectivității, transparenței, corectitudinii și integrității procesului electoral.
Referitor la modificarea intervalului orar pentru votare, Avocatul Poporului a punctat că şi acest aspect reprezintă un element tehnic, adiacent sistemului electoral, care se află în competenţa decizională a legiuitorului.
Alegătorii îşi pot exprima votul în intervalul orar prevăzut de lege, textele dând relevanţă tocmai obligaţiei statului de a garanta prin măsuri legislative şi organizatorice că fiecare cetăţean îşi poate exprima dreptul, opţiunea de vot. Prin urmare, libertatea alegătorilor de a-şi exprima voinţa politică nu este încălcată prin textele criticate, prevede documentul Avocatului Poporului.
Se cunosc bugetele pentru alegeri
Avocatul Poporului a precizat în răspunsul său că, în ceea ce privește critica autorilor petiției referitoare la dispozițiile constituționale din articolul 138 alineatul (5) al Constituției, conform căreia nu este indicată sursa de finanțare, se constată că articolul 8 alineatul (15) din ordonanța de urgență prevede acoperirea cheltuielilor pentru desfășurarea operațiunilor electorale din bugetul de stat și/sau din bugetul local, în conformitate cu Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare, pentru alegerile prezidențiale și locale parțiale din 2025.
„Cât priveşte critica autorilor (petiţiei n.r.) prin raportare la dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 138 alin. (5) din Constituţie, pe motiv că nu este indicată sursa de finanţare, observăm că potrivit art. 8 alin. (15) din actul normativ criticat, cheltuielile pentru efectuarea operaţiunilor electorale se suportă de la bugetul de stat şi/sau de la bugetul local potrivit prevederilor Legii nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare pentru alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 şi la alegerile locale parţiale din anul 2025”, se mai arată în răspunsul Avocatului Poporului.
Prin petiţiile transmise Avocatului Poporului de partidele politice Uniunea Salvaţi România, Alianţa pentru Unirea Românilor şi Noua Românie, precum şi o serie de persoane fizice, se exprimă nemulţumirea faţă de Ordonanţa Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru preşedintele României şi celor locale parţiale de anul acesta, solicitând instituţiei Avocatului Poporului să sesizeze Curtea Constituţională.