Primăvara anului trecut aducea o știre cu totul proaspătă în industria hotelieră din București: conducerea hotelului Athénée Palace Hilton era preluată de Aykut Korkmaz. Cu o experiență de mai mulți ani în funcții de conducere din domeniul hotelier, acesta a devenit director general al unuia dintre cele mai apreciate hoteluri din Capitală, în locul lui Jan Thomsen, care a acceptat o nouă provocare. Într-un dialog cu revista Capital, Aykut Korkmaz ne vorbește despre planurile pe care le are, despre turismul de afaceri și evenimentele culturale majore, cu impact pozitiv asupra întregii industrii.

Capital: Se spune despre piața hotelieră că a fost afectată de reducerea bugetelor pentru călătorii ale companiilor. Care este părerea dvs.?
Aykut Korkmaz: O parte importantă a business-ului hotelului nostru provine, într-adevăr, din călătoriile de afaceri și, ori de câte ori există o fluctuație pe piață, industria ospitalității este, în mod cert, afectată. Cu toate acestea, oaspeții noștri corporate provin de la companii din diverse domenii. Prin urmare, cu excepția sectoarelor petrolier și energetic, anul acesta nu am văzut o reducere a bugetului de călătorie venind din partea clienților noștri corporate. 
Mai mult decât atât, suntem încântați de faptul că mixul nostru de business este foarte echilibrat între zona corporate și cea de leisure, precum și în ceea ce privește raportul dintre călătorii individuali față de grupuri. De asemenea, în momentul de față, vedem o evoluție pozitivă atât privind gradul de ocupare al camerelor, cât și segmentul de evenimente și restaurante, întrucât oaspeții cazați la noi sunt interesați de a lua masa la restaurantele hotelului sau de a organiza evenimente private. 

Capital: Așadar, nu ați observat o scăderea a solicitărilor din partea companiilor, dar se poate vorbi de o creștere?
Aykut Korkmaz: Anul trecut am înregistrat o creștere a numărului de evenimente desfășurate în hotelul nostru, venind atât din partea companiilor locale, cât și a corporațiilor internaționale (cu birouri în România), care au organizat întâlniri la București. Aceste multinaționale care au inclus Bucureștiul ca destinație preferată pentru întâlniri, conferințe și evenimente (MICE – Meetings, Incentives, Conferences & Events) aduc un număr considerabil de reprezentanți de afaceri în oraș, devenind astfel un foarte bun stimulent pentru segmentul de evenimente de business. Acestea organizează diverse tipuri de evenimente cu noi, de la întâlniri corporate sau lansări de produse noi, până la evenimente sociale, cum ar fi cine de gală, petreceri de firmă sau recepții create pentru clienții și partenerii lor de afaceri. În plus, pentru a atrage clienți din afara țării, continuăm activitățile de promovare a Bucureștiului către agențiile de organizări de evenimente din străinătate, prin participarea la târguri internaționale, în încercarea de a oferi Bucureștiul ca alternativă la alte destinații europene. 

 

Capital: Considerați că turismul de afaceri este o componentă principală pentru Hilton? 
Aykut Korkmaz: Într-adevăr, turismul de afaceri este o componentă importantă pentru Athénée Palace Hilton, în balanță cu segmentul de leisure. Cu toate acestea, turismul de business fluctuează în funcție de sezon, primăvara și toamna înregistrând o cerere mai mare pe zona de afaceri, în timp ce iarna și vara cererea este mai ridicată pe zona de petrecere a timpului liber. În general, la nivelul anului estimăm că jumătate dintre clienți vin în scopuri de afaceri și cred că trendul se va menține și pentru viitor. Aceasta este însă o tendință recentă, spre deosebire de acum cinci ani, când zona de business reprezenta principalul segment al hotelului.

Capital: Și tot legat de turismul corporate, companiile apreciază partea de restaurant a hotelului Hilton. Intenționați să mai investiți în acest segment?
Aykut Korkmaz: Zona de restaurante și de săli de conferințe a cunoscut a serie de proiecte de renovare în ultimii ani, prin urmare, în perioada imediat următoare nu există planuri majore de investiție. Însă, investim constant în îmbunătățirea ofertei noastre de produse și servicii pe segmentul de restaurante. Spre exemplu, avem în pregătire o nouă imagine pentru terasa Hilton Meetings de la etajul întâi al hotelului. 

Capital: Referitor la planul de investiții, pentru anul acesta și anul viitor, care este bugetul și cum va fi împărțit pe proiecte?
Aykut Korkmaz: ANA Hotels, compania care deține Athénée Palace Hilton pregătește proiectul de renovare a camerelor, urmând ca lucrările efective să demareze la o dată ce va fi anunțată ulterior. În fiecare an alocăm un anumit procent din veniturile anului precedent proiectelor de investiții ale anului în curs. Acestea sunt direcționate atât către camere și zonele destinate oaspeților, cât și către partea dedicată personalului nostru, unde se desfășoară activitatea din afara spațiului public. 

Capital: Cum va evolua cifra de afaceri anul acesta? 
Aykut Korkmaz: În ultimii cinci ani, am înregistrat o creștere a cifrei de afaceri a hotelului datorită creșterii economice a României. Ne așteptăm ca și anul acesta să înregistrăm o creștere față de anul trecut, în primul rând a veniturilor venite din gradul de ocupare a camerelor și să ne păstrăm cota de piață favorabilă.

 

Capital: Care credeți că vor fi principalele provocări din industria hotelieră, anul acesta? 
Aykut Korkmaz: Principala provocare a acestui an rămâne recrutarea personalului de nivel „entry level”. Deși în Athénée Palace Hilton ne concentrăm foarte mult pe zona de „talent development”, ne străduim să atragem tineri (și nu numai) în industria hotelieră și să îi păstrăm în hotel, mulți dintre ei aleg să se mute în alte țări, ceea ce, pentru domeniul nostru, este o mare pierdere.

Capital: Considerați că turismul din București va avea un trend crescător? 
Aykut Korkmaz: Din fericire, turismul din București este în creștere și nu am motive să cred că acest trend se va opri. Mai mult, evenimentele culturale majore vor avea un impact pozitiv asupra întregii industrii. Să luăm de exemplu Festivalul Enescu din luna septembrie, care va avea un efect pozitiv deosebit asupra turismului pe segmentul cultural. În plus, aș menționa faptul că stabilitatea economică, politică și socială este un factor important pentru menținerea acestei creșteri în turism, iar numărul evenimentelor la nivel de oraș ar trebui să crească cu ajutorul autorităților. O oportunitate ar fi dezvoltarea unui Centru Oficial de Convenții la București, pentru a atrage organizatorii de evenimente, expozanții și, implicit, participanții, un oficiu de pe urma căruia ar beneficia atât orașul, prin promovarea sa ca destinație de călătorie, cât și industria hotelieră și turismul, în general.