Bacalaureat 2024. Ce subiect pică la Română

Începând cu 1 iulie 2024, absolvenții de liceu vor începe probele scrise ale examenului de Bacalaureat cu proba la Limba și Literatura Română. Această etapă urmează după ce au susținut probele orale și de competențe, fiind considerată cea mai dificilă parte a examenului.

În prima zi a examenului, toți candidații vor susține proba scrisă la Limba română, iar subiectele vor varia în funcție de profilul de studiu, uman sau real.

Pentru a oferi o recapitulare și a ajuta elevii să se pregătească în ultimele momente, sunt prezentate mai jos subiectele care au fost parte a examenului de Bacalaureat la Limba și Literatura Română în anii precedenți.

Vă prezentăm în continuare subiectele de la Bacalaureat la examenul de Limba și Literatura Română între 2012 și 2023.

Subiectele de la Limba și Literatura Română din anii trecuți

2012

Elevii clasei a XII-a care au dat Bacalaureatul în 2012 au avut de rezolvat la primul subiect mai multe cerințe pornind de la un fragment din „Craii de Curtea-Veche” de Mateiu I. Caragiale.

Al doilea subiect le cerea elevilor să scrie un text argumentativ despre calitățile umane, pornind de la o afirmație a lui Lucian Blaga.

Iată cum suna cerința: „Scrie un text de tip argumentativ de 15-30 de randuri (150 – 300 de cuvinte) despre calitatile umane, pornind de la ideile sugerate de afirmatia lui Lucian Blaga”

„Nu e de ajuns sa ai mari calitati; trebuie sa stii cum sa le folosesti cu rost”.

Al treilea subiect a avut ca cerință: „Redacteaza un eseu de doua-trei pagini (600 – 900 de cuvinte) in care sa prezinti tema si viziunea despre lume intr-un text poetic studiat, apartinand lui Mihai Eminescu”.

2013

Începând cu 2013, subiectele la limba română au fost diferite în funcție de profil.

La profilul real, subiectul I a inclus mai multe cerințe bazate pe un fragment din „Scrinul negru” de George Călinescu.

La subiectul al II-lea pentru profilul real, elevii trebuiau să scrie un text argumentativ de 150-300 de cuvinte despre importanța alegerii unui model în viață.

La subiectul al III-lea, cei de la profilul real au avut de scris un eseu de două-trei pagini în care să prezinte tema și viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat care să aparțină lui Tudor Arghezi, Ion Barbu sau Lucian Blaga.

La profilul uman, subiectul I s-a concentrat pe un fragment din „Accidentul” de Mihail Sebastian. Elevii au avut câteva cerințe și trebuiau să identifice două cuvinte care să dovedească genul căruia aparținea textul.

La subiectul II a fost un text argumentativ despre importanța jurnalului în viața unui adolescent.

La subiectul III, elevii au fost nevoiți să argumenteze simbolismul. „Redactează un eseu de două-trei pagini în care să prezinți tema și viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat, aparținând simbolismului”.

2014

Elevii au avut o parte dintr-un text de Cezar Petrecu la primul punct, un paragraf din „Omul din Vis” și 8 întrebări la care trebuiau să răspundă.

La punctul 3, elevii au avut e redactat un eseu de 2-3 pagini în care să prezinte tema unui text poetic studiat aparținând lui Mihai Eminescu.

„Redacteaza un eseu de doua-trei pagini (600 – 900 de cuvinte) in care sa prezinti tema si viziunea despre lume intr-un text poetic studiat, apartinand lui Mihai Eminescu”.

La profilul uman, primul subiect a fost un text „Donna Albă” Gib I. Mihăiescu, iar la subiectul II, elevii au fost nevoiți să scrie un text argumentativ despre importanța activităților de lectură pentru copii.

La ultimul subiect, ei au avut de ales între Ion Barbu – „Riga Crypto și Lapona Enigel”, Nichita Stănescu. „ăatre Galateea” sau „Flori de mucegai” de Tudor Arghezi și să scrie despre tema și viziunea în operele lor.

2015

La profilul uman, elevii au avut un text de Mihail Sebastian, „Ultima oră”, în baza căruia au avut mai multe cerințe.

Subiectul II a fost „scrie un text de tip argumentativ de 150-300 de cuvinte despre rolul scriitorilor în societate”.

Subiectul al III-lea a fost redactarea unui eseu în care „să prezinți relația dintre două personaje dintr-un roman interbelic studiat”.

La profilul real, elevi au avut câteva cerințe pe baza unui text de Lucia Demetrius, „Trei Generații”.

La subiectul II au avut de făcut un text argumentativ despre imporanță practicării unui sport la orice vârstă.

La subiectul II au avut un eseu despre „particularitățile de construcție a unui personaj într-un text narativ studiat aparținând lui Ion Rangă, G. Călinescu sau Marin Preda”.

2016

Elevii de la profilul real au avut la primul subiect de rezolvat câteva cerințe pornind de la un text la prima vedere, piesa de teatru „Madona” de Tudor Mușătescu.

Al doilea subiect a fost un eseu argumentativ despre rolul jocurilor de calculator în viața tinerilor.

Al treilea subiect a fost un eseu despre viziunea despre lume și viața dintr-un roman interbelic.

La profilul uman, elevii au avut un text la prima vedere din piesa de teatru „Citadela sfărâmată” de Horia Lovinescu.

Subiectul II a fost un text argumentativ de maximum 300 de cuvinte despre rolul lecturii în dezvoltarea personală.

Al treilea subiect a fost despre caracterizarea unui personaj dintr-un roman psihologic studiat.

2017

Elevii de la profilul real au avut de rezolvat la primul subiect mai multe cerințe dintr-un text la prima vedere – poezie „Alt cântec” de Adrian Maniu.

Al doilea subiect a fost un text argumentativ despre rolul comunicării în realizarea unui proiect de echipă.

Subiectul III a fost prezentarea particularităților de construcție a unui personaj dintr-u text narativ aparținând lui Ioan Slavici sau Liviu Rebreanu (Moara cu noroc sau Ion).

La profilul uman, elevii au avut la subiectul I o poezie de Ion Voinea și 9 cerințe referitoare la elemente ale textului.

Al doilea subiect a fost redactarea unui eseu argumentativ despre utilitatea activităților extrașcolare în educația cinematografică.

Subiectul III a fost un eseu în care să prezinte relația dintre personaje dintr-un roman de Marin Preda (Moromeții).

2018

Elevii de la profilul uman au avut la primul subiect un text de Anton Holban, numit ore de călătorie. Au avut de rezolvat câteva cerințe pe baza acestuia.

La subiectul II au avut de prezentat rolul notațiilor autorului într-un fragment din „Ultima oră”, de Mihail Sebastian.

La subiectul III au avut de prezentat particularități ale unui text poetic studiat, aparținând lui Ion Barbu sau Lucian Blaga.

La profilul real, primul subiect a același ca la profilul uman, la fel ca și subiectul II. Al treilea subiect la profilul real a fost un eseu în care să „prezinți particularitățile unui text poetic studiat, aparținând lui Mihai Eminescu sau Tudor Arghezi”.

2019

Elevii de la profilul real au avut un fragment din textul Amintiri de la Junimea din Iași de George Panu și mai multe cerințe pe baza lui.

La subiectul al II-lea au avut de prezentat perspectiva narativă dintr-un text de Mihail Sadoveanu.

Al III-lea subiect a fost un eseu în care să pezinte particularități ale unui text poetic studiat, aparținând lui George Bacovia sau Lucian Blaga.

La profilul uman, elevii au aceleași subiecte la punctele I și II. La subiectul III au avut un eseu în care să prezinte particularități ale unui text poetic aparținând lui Tudor Arghezi sau Ion Barbu.

2020

La profilul real, primul text a aparținut lui Mircea Bandu – Amintiri despre G. Călinescu. Al doilea subiect a fost un text argumentativ despre cum contribuie mass-media (dacă da sau dacă nu) la crearea imaginii publice a unei persoane.

Al treilea subiect a fost un eseu despre particularitățile unei comedii studiate. (O scrisoare pierdută – I.L.Caragiale)

La profilul uman, primul subiect a fost același. La al II-lea, elevii au trebuit să prezinte perspectiva narativă dintr-un text de Ion Argârbiceanu – Arhangheli.

La al treilea subiect, au avut de prezentat particularitățile de construcție a unui personaj dintr-o comedie studiată. (O scrisoare pierdută – I.L.Caragiale)

2021

La profil real a fost textul Viața lui I. L. Caragiale, de Șerban Cioculescu și cerințele pe baza lui. Al doilea subiect a fost comentarea textului Drum de Ion Vinea, prezentând relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice.

Subiectul III a fost nuvela și particularitățile sale. (Moara cu Noroc – Ioan Slavici)

La profilul uman, primele două subiecte au fost identice, iar la al III-lea subiect, elevii trebuiau să prezinte particularitățile unui personaj dintr-o nuvelă studiată. (Moara cu Noroc – Ioan Slavici)

2022

La profilul real, elevii au avut câteva cerințe de rezolvat dintr-un text suport – Nicolae Iorga – „Doamna Elena Cuza”. Al doilea subiect a fost o argumentare a perspectivei narative într-un text de Cezar Petrescu – Întunecare.

Al treilea subiect a fost un eseu în care elevii să prezinte particularitățile unei comedii studiate.

La profilul uman, primele două subiecte au fost identice, iar subiectul III s-a referit la un eseu privind particularitățile de construcție a unui personaj dintr-o comedie studiată (O scrisoare pierdută – I.L.Caragiale).

2023

Anul trecut, elevii de la profilul real au avut de rezolvat câteva cerințe pornind de la textul Viața și Opera, G. Călinescu și Ion Creangă.

Subiectul II a fost poezia lui Al. Vlahuță „A mele visuri”, cu cerința evidențiază relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice.

Subiectul III a fost un eseu privind particularitățile unui text narativ studiat, aparținând lui Liviu Rebreanu sau Camil Petrescu (Ion sau Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război).

La profilul uman, primele 2 subiecte au fost identice. La subiectul III, elevii au avut cerința: „Redactează un eseu în care să prezinți particularitățile de construcție a unui personaj dintr-un txt narativ studiat, aparținând lui Liviu Rebreanu sau Camil Petrescu). Ion sau Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război).