Întreaga poveste a companiei BADSI Impex este legată de numele Paul Badea. Reprezentant al uzinelor Dacia în Marea Britanie în ultimii ani ai comunismului, el a decis, la doi ani după evenimentele din decembrie 1989, să pună bazele unui service dedicat autoturismelor Oltcit la București. Așa ia naștere, în 1992, compania BADSI, cu doar câteva luni înainte ca grupul nipon Sumitomo – aflat în căutare de parteneri în România după extinderea în Polonia și Cehia – să îi ofere funcția de director general al importatorului Nissan. Compania sa devine primul dealer al mărcii japoneze în România și afacerile iau avânt.

Primele probleme

La nici patru ani după venirea în România, Sumitomo decide să se retragă din Europa de Est și, prin urmare, Paul Badea este nevoit să ia o decizie dificilă. „Avea de ales între a deveni importator sau a renunța la afacere. Tata a solicitat atunci să îi fie lăsat stocul existent angajându-se să îl plătească în maximum șase luni. Astfel BADSI a devenit importator Nissan. Dar nu a fost deloc ușor să plătească întregul stoc în perioada de șase luni. Era primul moment greu al firmei. Pe atunci Nissan avea o cotă de 6% la noi, față de circa 2% în prezent pentru că mulți dintre jucătorii actuali nu intraseră pe piață“, explică pentru Capital Paul Badea Junior, fiul fondatorului BADSI și actualul director al companiei.

Din 1996 până în 2003, Badsi a fost importator Nissan pentru România și Moldova, iar rețeaua de dealeri a ajuns la 19. În 2003, Alianța Renault-Nissan decide să intre în România cu activități directe de vânzări preluând importul Nissan. „A fost un nou moment dificil. Tocmai terminasem dealership-ul din Pipera care costase vreo două milioane de dolari, iar tranzacția ne lăsa fără o mare parte din activitate. Dar piața în creștere puternică ne-a ajutat să ne revenim“, completează Paul Badea Jr.

Rămasă ani buni în postura de cel mai puternic dealer Nissan, compania BADSI a primit următoarea lovitură în 2009. Nu firma BADSI era cea care avea probleme majore, ci grupul de firme al lui Paul Badea. Avea pe atunci B&S – importatorul Suzuki, Premium Brands – importatorul Infiniti și al altor mărci premium din America și alte câteva firme mici care făceau de toate, de la reparații de elevatoare la întreținere de ambarcațiuni. Cifra de afaceri totală a grupului era undeva între opt și nouă milioane de euro. Firmele din grup erau manageriate separat, iar urmărirea financiară era rudimentară. În timp, aceste companii-satelit au început să piardă tot mai mulți bani.

Fiul lui Paul Badea este cooptat în afacere

Paul Badea Jr. a început să lucreze la BADSI în 2008. „Făceam ceea ce se cheamă «pregătire pentru vânzare». Intrarea mea în firmă a fost una naturală. Eu mă simțeam împins din spate de tata să intru în afacere, iar el considera că nu m-a stimulat suficient. Am pornit de jos pentru că așa a considerat el că e bine. Mi-a plăcut enorm perioada aceea pentru că intram într-un sistem cu reguli clare, dar care putea fi îmbunătățit. Și asta am făcut. Am redus birocrația optimizând procesele. Fiind în plină criză, tata a considerat că adăugarea unei activități de second-hand la vânzarea de mașini noi și service ar fi foarte utilă. Și mi-a oferit postul de director al acestei zone“, ne mărturisește actualul director al BADSI.

Zona de second-hand a firmei se baza atunci pe un parc de circa 200 de mașini recuperate de Impuls Leasing. Cum intermedierea nu aducea suficient profit, din 2009 BADSI a început să achiziționeze și să vândă mașini de ocazie. „Pentru asta aveam nevoie de vreo 100.000 de euro pe care îi tot ceream tatei. Atunci am aflat că, de fapt, firma nu mai avea bani. În loc să închidă afacerile cu pierderi, tata preluase pe BADSI toate datoriile și angajații. El considera că asta trebuie să facă un om de afaceri responsabil. A fost însă o mare greșeală, atât cât îmi permit eu să apreciez. Am înțeles atunci că trebuie schimbat ceva. Am făcut un plan care i-a fost pe plac și mi-a oferit, în 2012, postul de director general adjunct. La doar un an după aceea s-a prăpădit, iar unul dintre principalii creditori s-a speriat și a cerut chiar de a doua zi plata unor bilete la ordin în alb. Rămași singuri, eu și sora mea, Silviana, am fost nevoiți să cerem insolvența. Era singura soluție“, mărturisește Paul Badea Jr.

Ieșirea din insolvență

Din iunie 2013 până în noiembrie 2014 compania a rămas în insolvență, iar creditorii majori au acceptat plata creanțelor în timp. Conform lui Paul Badea Jr,, primii pași către salvarea afacerii au fost grei. În primul rând, Silviana, care avea mai multă experiență în domeniul financiar, a dezvoltat o zonă de urmărire financiară a tuturor firmelor din grup și totul a devenit rapid mult mai simplu. Șeful BADSI adaugă că „efectele pozitive s-au simțit imediat, însă nu reușeam să creștem cifrele din bilanț. Asta chiar dacă am închis câteva firme cu pierderi majore. Apoi a trebuit să schimbăm câțiva oameni din funcții-cheie pentru că nu păreau să poată trage în aceeași direcție în condiții grele. De la 146 de oameni, am redus personalul la puțin peste 80 și am promovat angajați din firmă pe funcțiile eliberate“. Lucrurile au început să arate mai bine, însă compania încă înregistra pierderi. Vânzările scăzuseră cu 70% din 2008 până în 2012.

După ieșirea din insolvență, Paul Badea decide să readucă toate activitățile în Pipera, iar pentru hala de 2.000 mp din Tunari găsește un chiriaș. „Asta a fost o mutare strategică pe care îți pare rău că nu am făcut-o mai devreme. E drept că am aglomerat foarte tare sediul de aici, însă asta ne-a obligat să eficientizăm la maximum folosirea terenului și resursele. Dacă în 2015 încă am avut pierderi, în acest an vom fi, în cel mai rău caz pe zero. Asta în ciuda faptului că am făcut investiții importante în echipamente. Ba mai mult chiar, în primele șapte luni am obținut un profit de vreo 100.000 de euro și, până la finalul anului, estimez câștiguri care să majoreze această sumă. Teoretic, dacă totul merge bine, ar trebui să terminăm anul cu un profit peste 250.000 de euro, deși bugetasem profit zero. Desigur, pierderile acumulate, de vreo patru milioane de euro, încă le plătim. Sunt eșalonate pe o perioadă suficient de lungă de timp pentru a nu ne crea probleme“, conchide șeful BADSI.

 

"Eu nu știu ce înseamnă profit. De când lucrez în această firmă a trebuit să mă lupt cu pierderi și probleme". 

Paul Badea, director general BADSI Impex

250 de mii de euro este profitul net estimat pentru finalul lui 2016. Anul trecut compania a avut pierderi 
de 110.000 euro