Peste 377 de milioane de pasageri s-au îmbarcat anul trecut la bordul aeronavelor aparţinând companiilor aeriene din Europa. Bagajele a 630.000 dintre ei s-au rătăcit pe aeroporturile lumii.
Cele 28 de companii aeriene europene au efectuat în 2007 aproximativ 3,9 milioane de zboruri, potrivit unui raport al Asociaţiei Liniilor Aeriene Europene (AEA), dintre care circa 300.000 au fost efectuate către şi dinspre destinaţii aflate de cealaltă parte a Atlanticului. Pe ansamblu, 98,5% din cursele din Europa, respectiv 99,4% din cele transatlantice, au ajuns la destinaţie la timpul stabilit. Companiile cu cea mai ridicată rată a întârzierilor sunt Croatia Airlines şi SAS Scandinavian Airlines, unde doar 97,6% din zboruri au respectat termenele orare. Punctualitatea este măsurată de către cei de la AEA prin compararea decolărilor şi a aterizărilor cu programul de zbor. Zborurile cu până la 15 minute întârziere nu sunt luate în considerare.
Raportul nu menţionează însă şi motivele întârzierilor. „Cele mai multe întârzieri sunt cauzate de problemele tehnice, precum şi de starea vremii. Astfel, pentru siguranţa pasagerilor, se ajunge la întârziere“, declară, pentru Capital, Mădălina Creţu, country manager al companiei maghiare de transport aerian Malev. „Rata punctualităţii zborurilor efectuate către şi dinspre România este de 95%, iar întârzierile sunt mai degrabă la cursele cu decolări din ţară, decât din Bucureşti“, adaugă aceasta. Dintr-un număr de aproximativ 50.500 de zboruri ale Malev, 99% ajung la timp.
La timp decolează şi aterizează şi zborurile companiei naţionale Tarom, care se situează pentru al doilea an consecutiv pe poziţia a doua din perspectiva punctualităţii. „Întârzierile noastre au fost datorate condiţiilor atmosferice, mai ales către finalul anului trecut, când Bucureştiul, în special, s-a confruntat cu ceaţă“, spune Mădălin Tudor, PR al companiei. Tarom a efectuat în 2007, potrivit raportului AEA, 13.568 de zboruri, iar rata punctualităţii a fost de 99,8%.
O altă parte a raportului se referă la întârzierile bagajelor, raportate de către pasageri. O medie de 85% din bagajele întârziate sunt găsite şi trimise pasagerilor în 48 de ore. Sub 1% din bagajele rătăcite se întâmplă să nu mai fie găsite. Din numărul total de bagaje pierdute, 61% aparţin pasagerilor care au zboruri cu legături. „Odată cu creşterea traficului pe aeroporturi, în cazul nostru şi pe aeroportul Henri Coandă (OTP), este firesc să crească şi numărul neregularităţilor. Noi încercăm să le reducem din ce în ce mai mult“, afirmă Mădălin Tudor. „La OTP, unde avem hub-ul nostru principal, avem grijă ca toate bagajele pasagerilor să fie în avioane. Problema sunt aeroporturile de conexiune, care de obicei sunt cele mai mari din Europa, sunt foarte aglomerate, unde transferul se face mai greu şi automat intervin probleme la bagaje“, adaugă acesta. Anul trecut, potrivit Eurostat, Henri Coandă s-a situat pe poziţia 73 în clasamentul celor mai aglomerate aeroporturi din Uniunea Europeană, cu un trafic anual de 3,5 milioane de pasageri (mai puţin de jumătate comparativ cu traficul de pe aeroportul Ferihegy din Budapesta şi Chopin din Varşovia).
Tot anul trecut, Tarom s-a situat pe un onorabil loc cinci din punctul de vedere al întârzierii bagajelor. Din totalul pasagerilor transportaţi (peste un milion, potrivit AEA), aproximativ 1% au avut probleme cu întârzierea bagajelor. Cele mai multe probleme, pe plan local, au apărut în semestrul al doilea al anului trecut, din cauza unor evenimente precum operarea zborurilor low cost de pe aeroporturile principale. „Atâta timp cât Băneasa a fost închis, pe Henri Coandă s-au înregistrat întârzieri ale zborurilor, deoarece aeroportul devenise mult prea aglomerat“, spune Mădălin Tudor.