Peste 1,35 miliarde de lei (303 mil. euro), bani de la buget, au fost pregătiţi de ministrul Transporturilor, Dan Costescu, pentru operatorii privaţi din transportul feroviar de călători în următorii cinci ani. Compania CFR Călători urmează să primească subvenţie în valoare de puţin peste 1,22 miliarde de lei în acest an.
Ministerul Transporturilor a bătut în cuie contractul de servicii publice pentru perioada 2016 – 2020 al CFR Călători şi a celor patru operatori privaţi. Dacă CFR Călători primeşte aproximativ 60% din necesarul subvenţiei pentru transportul feroviar de călători, operatorii privaţi încasează, în acest an, aproximativ 60 milioane de euro.
După expirarea contractelor de servicii publice valabile în perioada 2012-2015, specialiştii Ministerului Transporturilor s-au gândit că ar fi mai bine să crească perioada de contractare la cinci ani. Mai mult, oficialii Ministerului Transporturilor nici nu au publicat, în timpul cerut de regulament, anunţul de încheiere a contractelor de servicii publice în monitorul oficial european, document care reglemengtează piaţa de servicii de transport cu autobuzul şi pe calea ferate. „De la începutul anului 2015, Ministerul Transporturilor, trebuia să notifice anunţul de intenţie de contractare a serviciilor publice pentru perioada 2016 – 2020 în transportul feroviar public de călători. Nu numai că nu s-a publicat în avans anunţul, dar contractele se semnează retroactiv. Oficialii Ministerului Transporturilor au crescut perioada de contractare la 5 ani fără nicio justificare. Serviciile privind transportul public cu tramvaiul se contractează pe 10 ani pentru a se amortiza investiţiile, în 5 ani nu se amortizează niciun tren”, ne-au explicat surse din industria feroviară.
Profituri de milioane de euro de pe urma subvenţiilor
Cu subvenţia încasată de la Ministerul Transporturilor, operatorii privaţi trăiesc foarte bine, gestionează cifre de afaceri de zeci de milioane de euro şi au profituri fabuloase. În timp ce operatorul naţional CFR Călători a încheiat anul 2014 cu o cifră de afaceri de puţin peste 2 miliarde de lei şi un profit de 69 de milioane de lei. Iar principalul competitor, Regiotrans a înregistrat în urmă cu doi ani o cifră de afaceri de circa 275 milioane lei şi un profit de 7,57 milioane lei. Transferoviar Călători, în 2014, a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 85 milioane lei şi un profit de 2,39 milioane lei. Interregional Călători, în 2014, cu o cirfă de afaceri de aproximativ 27 milioane de lei a înregistrat un rezultat pozitiv în valoare de 177.000 de lei.
Ultimul operator privat feroviar de călători apărut pe piaţă, Softrans, realizează venituri din transport feroviar de marfă şi călători. În urmă cu doi ani, firma din Craiova, a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 40 milioane lei şi un profit net de 10 milioane lei.
Operatorii privaţi primesc subvenţia cerută
Potrivit proiectului pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 2016-2020 în transportul feroviar public de călători, conducerea CFR Călători a cerut subvenţie pentru asigurarea pachetului social în valoare de aproximativ 1,44 miliarde lei, dar oficialii Ministerul Transporturilor au aprobat circa 1,22 miliarde lei, cu 15% sub nivelul cerut. “Pentru perioada 2016-2020, privaţii primesc compensaţie în valoare totală de circa 1,35 miliarde de lei. CFR Călători primeşte aproximativ 100 milioane de lei/lună, iar operatorii privaţi împart puţin peste 20 milioane de lei/lună”, ne-au precizat specialiştii din industria feroviară.
În contractul pentru aprobarea contractelor de servicii publice este menţionat că oficialii CFR Călători se angajează să efectueze investiții pentru reînnoirea parcului de vagoane și pentru extinderea sistemului de vânzare electronică a biletelor în tren. Mai exact, compania CFR, în perioada 2016-2020 va moderniza 30 de vagoane care pot circula la viteze de 160 kilometri/oră, 40 de vagoane pentru 200 km/h şi a 20 de locomotive electrice.
Potrivit calculelor Capital, în perioada 2016-2020, societatea CFR Călători va încasa aproximativ 7 miliarde de lei subvenţie pentru asigurarea curselor.
Regiotrans încaseasă 145 milioane lei compensaţie
Pe lângă CFR Călători, operatorii privaţi Regiotrans, Interregional Călători, Transferoviar Călători și SC Softrans încasează subvenţie pentru cursele efectuate pe liniile închiriate.
Astfel, în acest an, statul subvenţionează firma Regiotrans, a doua societate de transportator feroviar de călători ca mărime, cu circa 144,9 milioane lei în 2016, exact valoarea compensaţiei cerută Ministerului Transporturilor. Transferoviar Călători încasează de la Ministerul Transporturilor subvenții de aproximativ 75 milioane lei în 2016. Al treilea privat care încasează subvenţii este Interregional Călători, societatea urmează să primească de la stat, în acest an, o compensaţie în valoare de totală de circa 24 milioane lei. Softrans, cea mai mică dintre firmele private de transport feroviar de călători apărută în toamna anului 2014, primeşte 12,6 milioane lei.
Ministerul Transporturilor a cerut operatorilor privaţi să realizeze venituri proprii de 15% din veniturile totale la trenurile Regio și de 35% la trenurile Interregio. Guvernul nu subvenționează călătoriile din categoria interCity.
CFR Călători, subvenţie de puţin peste 1 mld. lei în 2015
În 2015, societatea CFR Călători, conform contractului de servicii publice, a încasat 1,05 miliarde lei (234 milioane euro), faţă de1,22 miliarde lei în 2014.
Regiotrans primit o subvenţie de 142,09 milioane lei, cu circa 87 milioane de lei mai puţin faţă de suma încasată în 2014. Firma Transferoviar Călători a încasat compensaţie în valoare de aproximativ 62,31 milioane lei, nivelul subvenţiei în 2014 fiind de 62,2 milioane lei. Patronii de la Interregional Călători au primit de la Ministerul Transporturilor 21,9 milioane lei, cu aproximativ 3 milioane lei mai puţin comparativ cu anul 2014. Referitor la firma Softrans, în 2015, a încasat 10,7 milioane lei compensaţie pentru servicii publice de transport feroviar de călători.