Romania a ocupat locul cinci ca oferta de creativitate, pozitie rezultata dupa ce a obtinut doua Golden Drumstick, doua Silver Drumstick si trei nominalizari la sectiunea „Campanii” prin agentiile de publicitate Graffiti/ BBDO, Young & Rubicam si Headvertising. Lista nominalizarilor la TV si print este si ea consistenta: Leo Burnett – 5, DArcy – 2, TBWA – 1.
Editia din acest an a fost una a lucrarilor inscrise cu nemiluita si a productiei in detrimentul declarat al ideii. Cat de slaba a fost editia, in termeni de lansare de noi standarde, de aparitie a noilor idei, s-a vazut si din dimensiunea minuscula a listei scurte, in faptul ca la sectiunea „Radio” nu s-a acordat nici o nominalizare, iar la sectiunea „Campanii” doar opt Golden Waches, in loc de 12, cum ne obisnuisem, si aceasta in conditiile in care, initial, se punea problema sa se acorde doar trei. De mentionat ca dintre acestea, aproape jumatate au fost campanii de marketing social. Pe scurt, a fost un an slab, pe care Dark Zatorski, presedintele juriului la sectiunea „Campanii” si directorul Leo Burnett Varsovia, l-a motivat fara convingere ca fiind o consecinta a recesiunii economice din regiune. Se pare ca vremurile acelui Golden Drum, unde invatasem cu doar putini ani in urma ca saracia provoaca creativitatea, au apus.
Obositoare si presanta in egala masura atat pentru juriul necopt de anul acesta (mai slab decat cel de la AdOr-ul nostru), cat si pentru participanti, a fost prezenta masiva a retelei Leo Burnett la seminarii, in juriu si implicit pe scena, lasand impresia ca Golden Drum 2002 si-a pierdut standardele europene, devenind, in sensul rau al cuvantului, un festival local, de casa, unde functioneaza principiile balcanice ale proverbului „cine imparte parte-si face”. In acest sens, vezi si cazul lui Rudi Kobza, directorul de creatie la TBWA Austria, care a folosit spatiul de seminar pe care-l avea ca sa-si promoveze campania inscrisa in concurs.
Piata de creativitate s-a schimbat
Leo Burnett Romania a beneficiat din plin de PR-ul agresiv al retelei care a dominat prin numarul si calitatea lectorilor intregul festival si, implicit, juriul. O dovada a apetentei acestuia pentru succesul retelei mai sus amintite (sa nu uitam ca Golden Rose a plecat la Leo Burnett Praga, la mustata urmata de Leo Burnett Varsovia) fiind modul in care a fost introdus pe lista scurta si apoi direct in randul medaliatilor cu aur spotul „La coada”, pentru berea Bucegi, in conditiile in care initial nu figurase pe lista scurta. Clipul infatiseaza reconstituirea unei secvente din vremurile in care romanii pazeau de dimineata usa magazinelor, in speranta ca poate vor prinde carne. E cinci dimineata si masina de carne trece pe langa magazin, dar nu se opreste. Nu-i nimic! Matinali, oamenii de la coada se consoleaza cu o bere Bucegi. Cei care au trait cu adevarat vremurile cu pricina stiu ca era imposibil sa consumi bauturi alcoolice in strada, fie si-n grupuri de doi, darmite la coada, si-n plus dimineata, ceea ce – sa admitem – e destul de nefiresc si-n ziua de azi. Dar suntem in planul fictiunii, si ceea ce era de publicitat era pozitionarea Bucegi ca bere pentru nostalgici. Din punctul nostru de vedere, mult mai credibil in spiritul acestei pozitionari este spotul „Programul TV”, dar nu poti cere unui juriu international sa inteleaga chiar toate subtilitatile locale.
In orice caz, de unde pana mai ieri, Leo Burnett Romania era o agentie de linia a doua care semna la festivalurile locale mai degraba condica nominalizarilor, a reusit la Portoroz sa rastoarne scara valorilor pe piata de creativitate. Conjuncturale sau nu, rezultatele spectaculoase ale acestei agentii au pus in umbra aristocratia creativa autohtona, facand-o sa arate ca o palida duduie, necasatorita si-n plus, amenintata de trecerea primei tinereti. De la 18 octombrie citire, obrazele subtiri din industria noastra vor trebui sa-l ia in calcul mult mai serios decat pana acum pe Bogdan Naumovici, directorul de creatie al agentiei, contestabil ca om de creatie, dar impresionant ca PR-ist si ca om de business.
Spotul „Restaurantul”, semnat de Tempo Advertising, pentru Ziarul Financiar, este cel de-al doilea castigator de Golden Drumstick. Spotul este o rupere a conventiilor la publicitarea unui ziar de afaceri.
Agentia McCann-Erickson, cu spotul „6 din 49”, a avut un succes similar cu spotul lui Tempo, in termeni de reactie a salii, si daca ar fi inscris si la campanii, ca la AdOr 2002, ar fi avut probabil la fel de mari sorti de izbanda. Headvertising a ramas onorabil pe podium si anul acesta, in plus cu un print galonat, ceea ce o face sa-si piarda statutul de agentie dedicata exclusiv spotului TV. Agentia DArcy, chiar daca a fost mai discreta decat in alti ani, ramane la aceasta editie cu doua nominalizari.
Dupa Golden Drum 2002, polii de putere pe piata de creativitate s-au schimbat. Ramane de vazut daca Leo Burnett Romania, agentia care a impins industria noastra in primele cinci printre cele mai insemnate instante creative ale regiunii, va reusi sa-si apere pozitia si daca aristocratia creativitatii locale va simti nevoia sa dea o replica nobiliara.
Palmaresul agentiilor de publicitate din RomAnia
la Festivalul Golden Drum- Portoroz (Slovenia) 2002
Premiul: Golden Drumstick
Categoria: Spot TV – „Bauturi alcoolice”
Marca: Berea Bucegi
Spoturile: La coada si Programul TV
Clientul: Brau Union
Agentia de publicitate: Leo Burnett Romania
Echipa de realizatori: Bogdan Naumovici – director de creatie, Lucian Urdea – copywriter,
Petru Cuciuc – Art Director, Diana Tataru – Brand Communication Manager, Laura Baron – A/V Production Manager.
Premiul: Golden Drumstick
Categoria: Spot TV la „Media si Divertisment”
Marca: Ziarul Financiar
Spotul: „Restaurantul”
Clientul: Media Pro Group
Agentia de publicitate: Tempo Advertising
Echipa de realizatori: Dragos Grigoriu – director de creatie, Sorin Tranca – copywriter, Bojan Spasic – Art Director, Camelia Efrinov – A/V Production Manager, Radu Muntean – regizor, casa de productie Carter.
Premiul: Silver Drumstick
Categoria: print la „Media”
Marca: Euromedia
Macheta: „Fast Ad”
Clientul: Euromedia
Agentia de publicitate: Headvertising
Echipa de realizatori: serban Alexandrescu,
– copywriter & Creative Director, Alexandru Lazar
– Art Director, Ionut Macri – fotograf.
– Premiul: Silver Drumstick
– Categoria: Spot TV la „Media si Divertisment”
– Marca: 6/49
– Spotul: „Fetele de la Capalna”
– Clientul: Loteria Nationala
– Agentia de publicitate: McCann-Erickson Romania
– Echipa de realizatori: stefan Vasilachi – Art Director, Craita Coman copywriter, Adrian Botan – director de creatie, Octavian Stavila – producator A/V, Cristina Partal – Account Executive, Radu Muntean – regizor, Tudor Lucaciu – imagine, casa de productie MultiMediaEst.