"Anul trecut, pentru prima dată după 20 de ani, am reuşit să avem o balanţă comercială pozitivă cu produse agroalimentare. Am exportat mai mult decât am importat, pentru prima dată după 20 de ani. Este un aspect pozitiv, dar eu sunt realist şi vă spun că există şi un lucru mai puţin bun, şi anume că exportăm foarte multă materie primă", a spus Daniel Constantin.
"Există şi în anul 2014 premisa ca exporturile să fie mai mari decât importurile. Pe primele şase luni suntem în continuare campioni la exportul de porumb dar, încă odată, este vorba de materie primă şi nu de producţie procesată. În primele şase luni am exportat produse agroalimentare cu 200 de milioane de euro mai mult decât în primele şase luni din 2013, iar producţia din acest an se anunţă cel puţin la fel de bună ca şi cea din 2013", a precizat ministrul.
În privinţa exporturilor, ministrul Agriculturii a amintit că exporturile de produse agroalimentare pe pieţele terţe au crescut cu 75%, deşi Uniunea Europeană rămâne principala piaţă de export, însă pieţele trebuie diversificate astfel încât producătorii români să obţină preţuri mai bune pentru produsele lor.
Ministrul Agriculturii a vorbit şi despre sectorul de legume – fructe şi despre necesitatea protejării acestuia având în vedere că este vorba de produse sensibile. "De ce România importă foarte multe legume şi fructe? De ce găsim în hypermarketurile noastre foarte multe mere din Polonia? (…) Pentru că producţia de legume fructe în România este sezonieră, nu avem acele depozite de colectare, sortare, ambalare, etichetare şi condiţionare a produselor respective astfel încât să mărim durata de viaţă. Un al doilea motiv este că, deocamdată, fermierii români nu sunt un garant al cantităţii", a subliniat ministrul de resort.
El a mai spus că anul trecut România a produs mai multe legume şi fructe decât necesarul de consum. "În 2013 am produs undeva la 5,6 milioane de tone de legume-fructe şi necesarul de consum al României este 5,1 milioane de tone. De ce nu ajung toate aceste produse în magazine? Pentru că încă vindem aceste produse pe marginea drumului, pentru că nu există acea intenţie de asociere pentru valorificarea în comun a producţiei. Cred că aici există o piaţă foarte bună pentru că oamenii caută din ce în ce mai mult în magazine produse româneşti", a menţionat şeful MADR.
În acest sens, Constantin a precizat că strategia de dezvoltare a agriculturii este axată pe două obiective majore: satisfacerea pieţei interne cu produse româneşti şi creşterea exportului de produse procesate.
Ca soluţii pentru atingerea acestor obiective, ministrul Agriculturii a amintit necesitatea comasării terenurilor şi refacerea sistemului de irigaţii.
Potrivit datelor furnizate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), România a exportat produse agroalimentare în valoare totală de 2,03 miliarde de euro în primul semestru din acest an, în creştere cu aproape 10% (180,9 milioane de euro) faţă de aceeaşi perioadă din 2013, în timp ce importurile, totalizând 2,32 miliarde de euro, au depăşit cu 1,1% (25,7 milioane de euro) valoarea înregistrată în semestrul I din 2013.
AGERPRES