Investiţiile majore ale organizatorilor şi expozanţilor SIAB au adus în conturi mai multă imagine decât profituri. Marile companii importatoare de maşini au tras linie şi au adunat rezultatele expoziţiei din acest an, însă nu pentru toţi bilanţul a fost pozitiv.

A fost expoziţie sau târg auto? Este justificată suma investită? Când se vor vedea efectele? Sunt numai câteva dintre întrebările pe care fiecare expozant prezent la Salonul Internaţional de Automobile Bucureşti şi le pune după fiecare ediţie a acestui eveniment. În acest an se pare că SIAB nu mai are rezonanţa de altădată, ceea ce se poate vedea din numărul redus de vizitatori, profitul aproape inexistent al organizatorului, reflectarea nulă din presa internaţională şi din vânzările mici, generate de acest eveniment.

„SIAB nu a fost o surpriză. Mă aşteptam ca la această ediţie să se vândă mai puţin decât la cea anterioară, pentru că locul de vânzare este la show-room şi nu la salon. Expoziţia este un vehicul de promovare, şi asta este calea pe care se va dezvolta în anii viitori SIAB“, ne-a declarat Brent Valmar, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile. Cu toate acestea, compania pe care o conduce, Porsche România, a înregistrat comenzi importante în perioada expoziţiei. Şi reprezentanţii Automobile Bavaria, dealer BMW şi Mini, spun că au în baza de date un număr destul de mare de potenţiali clienţi, în timp ce importatorul Hyundai a încheiat peste 150 de contracte ferme. Cifrele sunt însă mai puţin relevante în acest moment, pentru că efectele unui astfel de eveniment se întind pe parcursul mai multor luni.

Thierry Hesse, vicepreşedintele AMC APIA Expo, organizatorul SIAB, spune că „rezultatul financiar al acestei ediţii este similar cu cel din 2005“ pentru că, în ciuda preţului mare al biletelor şi al locurilor de parcare, investiţiile necesare organizării evenimentului au fost mult mai mari. Chiar dacă au încasat de la expozanţi câteva milioane de euro – vreo patru din chiriile pentru spaţii şi alte câteva sute de mii de la cei 250.000 de vizitatorii plătitori de bilet – cei de la AMC APIA au rămas cu un bilanţ aproape de zero din cauza cheltuielilor mari. Având în vedere condiţiile oferite vizitatorilor şi expozanţilor, poate că nici nu meritau mai mult, însă rezultatul poate fi considerat un semnal de alarmă.

„E greu să te menţii în calendarul OICA (Organizaţia Internaţională a Constructorilor de Automobile)“, spune Brent Valmar, conştient de concurenţa mare pentru un loc pe lista expoziţiilor de anvergură. Nici vicepreşedintele AMC APIA nu este foarte fericit din acest punct de vedere. „România are nevoie de un spaţiu expoziţional modern, pentru că este un stat al Uniunii Europene şi, în calitate de organizatori, ne vom bate pentru asta“, consideră Hesse. De altfel, oficialul a menţionat că ediţia viitoare ar putea avea loc într-o nouă locaţie, permanentă de această dată.

Prima condiţie ca să câştigi e să participi…

Contează mai puţin dacă şi cât au câştigat organizatorii acestei ediţii a SIAB. Mult mai importante pentru piaţă sunt rezultatele expozanţilor, iar acestea par a fi bune. Cel mai mare importator, Porsche România, a încheiat între 4 şi 12 octombrie peste 1.500 de contracte, „majoritatea generate de SIAB“, după cum declară Brent Valmar, care menţionează şi că, „până la sfârşitul lunii, cu siguranţă vor apărea şi altele. Abia atunci putem trage o concluzie reală“.

Şi cei de la Renault-Nissan România, Automobile Bavaria sau Autoitalia au încheiat un număr mare de contracte, însă nu fac publice aceste cifre tocmai pentru a nu lăsa impresia că au venit la expoziţie ca să vândă, ci pentru a îşi promova produsele. Este însă clar pentru toată lumea că o societate comercială care investeşte sume de ordinul sutelor de mii de euro pentru a se prezenta la un asemenea eveniment doreşte să îşi recupereze măcar o parte din bani, ceea ce se poate face numai prin vânzări. „Privind pragmatic şi strict comercial această investiţie, se poate spune că profitul nu este pe măsură. Însă acest „profit“ trebuie privit din cu totul alt punct de vedere: cum am fost perceputi de piaţă şi de vizitatori“, ne-a declarat Marius Cocu, marketing manager la Hyundai Auto România.

„Într-o piaţă care creşte cu 24,7%, de fiecare dată alergi în urma cerererii. Pentru mulţi dintre expozanţii SIAB, 2007 nu poate împinge vânzările foarte tare, atâta timp cât mulţi expozanţi au termene de livrare foarte lungi. Este o situaţie fericită pentru importatori, dar nefericită pentru clienţi“, consideră Brent Valmar subliniind faptul că piaţa auto din România nu va fi influenţată prea puternic de această ediţie a SIAB.

„În anii trecuţi, când piaţa avea un nivel mai mic, SIAB era clar un susţinător puternic al volumului de vânzări. Acum, când creştem cu peste 50% la import, nu se mai vede pregnant contribuţia“, adaugă oficialul APIA. Concluziile lui Brent Valmar sunt susţinute şi de Marius Cocu. „Din punctul de vedere al vânzărilor, SIAB 2007 nu aduce rezultate senzaţionale, creşteri uriaşe de natură să modifice major evoluţia mărcii Hyundai în 2007“, spune reprezentantul Hyundai.

În concluzie, efectele SIAB asupra volumului pieţei din 2007 sunt destul de reduse, însă aspectul pozitiv trebuie căutat în cifrele de vânzări viitoare şi la nivelul interacţiunii dintre produs şi client.

Sume impresionante


50-70 de euro
este marja în care s-au înscris sumele plătite de expozanţi pentru fiecare metru pătrat închiriat la SIAB


700.000 de euro
a fost valoarea maşinilor expuse în standul BMW şi Mini, care a avut o suprafaţă de 800 mp şi a costat 200.000 de euro


440 de euro/mp
a plătit Porsche România pentru standul mărcilor sale Audi, Seat, Skoda şi Volkswagen, cu o suprafaţă de 3.000 mp