O bancă pentru micile afaceri. Nu este un slogan de la TV, cel puţin deocamdată, ci ideea care a stat la baza lansării unei noi bănci pe piaţa autohtonă.

Pare o nebunie să părăseşti confortul oferit de cea mai înaltă poziţie din echipa de management a unei bănci austriece. Însă Bogdan Merfea a lăsat şefia subsidiarei Raiffeisen Bank din Kosovo pentru a se implica în lansarea unei noi bănci pe piaţa autohtonă, cu capital integral românesc, într-un moment în care cei mai mulţi ar fi tentaţi să stea „în banca lor“. „Einstein spunea că doar pe timpul nopţii se văd stelele pe cer. Noi vedem pe timp de noapte stelele, şi de asta deschidem o bancă“, spune Bogdan Merfea. Pe cartea sa de vizită încă scrie „director general Capa Finance“, pentru că numele instituţiei pe care o va conduce după transformarea instituţiei financiare nonbancare (IFN) în bancă nu a fost încă făcut public. La fel cum şi planul de extindere teritorială şi viitoarele produse şi servicii oferite sunt ştiute doar de o mână de oameni.

Şi totuşi, cum lansezi o bancă în vremuri atât de grele? Identificând o oportunitate de piaţă, ar fi răspunsul dat de orice teoretician. În cazul de faţă, banca va fi una de nişă, „o bancă mare pe o piaţă mică“, după cum declară Merfea. Vor fi ţintite afacerile mici, definite astfel: microîntreprinderi, PFA-uri, profesii liberale, mici producători agricoli, cu o cifră de afaceri de până la un milion de euro.

„Există competitori pe acest segment, dar din punctul de vedere al segmentării pe produse şi al cifrei de afaceri vom fi, în cea mai mare proporţie, complementari băncilor mari. Mai mult, vom finanţa afacerile mici şi în zonele de excludere geografică. Adică acolo unde alte bănci nu au ajuns încă sau prezenţa lor este redusă“, explică Bogdan Merfea. Argumentul său? „În jur de o treime din populaţia bancabilă încă nu lucrează cu băncile. Ne vom adresa, desigur, şi persoanelor fizice din acea zonă, cu diverse produse şi servicii“, completează el.

BNR a dat încredere sistemului

Managerul nu se află deloc pe teren străin. Înainte a intra în sistemul bancar, a lucrat timp de şase ani pe un post de consultant într-o reţea de centre ale programului Naţiunilor Unite pentru promovarea IMM-urilor. Şi-a folosit apoi expertiza în toate poziţiile prin care a trecut în sistemul bancar. „Consider că este o oportunitate, dar este şi un ataşament puternic emoţional faţă de acest segment, pentru că am avut ocazia să-l cunosc şi să-l înţeleg. Îmi place proiectul, pentru că valorifică expertiza şi tradiţia Capa Finance“. Are o viziune oarecum detaşată faţă de criza prin care a trecut România până acum, pentru că şi-a petrecut ultimul an la şefia Raiffeisen Bank, în Kosovo, şi, prin urmare, a avut propriile sale provocări. „Prin prisma a ceea ce am putut să percep când eram în Kosovo, cred că BNR, prin măsurile luate, prin atitudine, prin vocea guvernatorului, a dat încredere sistemului. Pentru că lucrurile au devenit emoţionale la un moment dat“, spune el. Ce trebuie evitat în perioada următoare? „Nu trebuie să ne asumăm riscuri mai mari decât putem controla nici la nivel de creditare, dar nici la nivel operaţional.“

Există profit şi în vreme de criză

În aceste con­diţii, va re­uşi Bogdan Merfea să facă din noua bancă una profitabilă? „De multe ori am zis că vine timpul pentru modestie şi în sistemul bancar, modestie însemnând o abordare mai atentă a costurilor interne, prin procese mult mai eficiente şi, de asemenea, prin inovaţie“, spune el.

Şi aceasta este explicaţia pe care o oferă pentru profiturile obţinute, în prima jumătate a anului, atât de către unele bănci, cât şi de companii: managementul performant.

Dă-i clientului atât cât poate duce

Iar în stilul său de a conduce o bancă locul central îl ocupă încrederea. „Noi tranzacţionăm încredere faţă de clienţi şi faţă de angajaţi. Nu aş îndemna niciodată clientul să ia un credit de o valoare mai mare sau pe o perioadă mai îndelungată decât poate el duce. Aş lucra cu el pe scenariile de risc cele mai pesimiste“, spune Merfea, explicând şi că, odată ce parte a clienţilor săi au crescut suficient de mult, vor deveni clienţii marilor bănci de pe piaţa autohtonă.

„Acesta este core-businessul nostru, aici vrem să devenim cei mai buni“, conchide bancherul.

Vine timpul pentru modestie şi în sistemul bancar, modestie în­sem­nând o abordare mai atentă a cos­turilor in­terne.

Nu trebuie să ne asumăm riscuri mai mari decât putem controla nici la nivel de creditare, dar nici operaţional.