Banca Mondiala a dat, statul a luat si romanii platesc din greu

In anul 1994, Ministerul Educatiei Nationale (MEN), cum se numea la acea vreme actualul Minister al Educatiei si Cercetarii (MEC), primea de la Guvern 50 de milioane de dolari pentru realizarea reformei invatamantului preuniversitar. Banii proveneau dintr-un imprumut luat de la Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD), ratificat prin Legea nr. 126/1994. Potrivit intelegerii, datoria urmeaza sa fie restituita pana in anul 2014. Printre obiectivele mentionate in Anexa nr. 2 a

In anul 1994, Ministerul Educatiei Nationale (MEN), cum se numea la acea vreme actualul Minister al Educatiei si Cercetarii (MEC), primea de la Guvern 50 de milioane de dolari pentru realizarea reformei invatamantului preuniversitar. Banii proveneau dintr-un imprumut luat de la Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD), ratificat prin Legea nr. 126/1994. Potrivit intelegerii, datoria urmeaza sa fie restituita pana in anul 2014. Printre obiectivele mentionate in Anexa nr. 2 a legii era consemnata elaborarea si implementarea unor standarde ocupationale si practici de autorizare. Pentru realizarea acestora se prevedea infiintarea unui Consiliu pentru Standarde Ocupationale si Atestare (COSA), inclusiv a unui Centru de documentare si evidente.
Zestrea oferita acestei structuri, conceputa in sistem tripartit prin implicarea la nivelul conducerii a reprezentantilor Guvernului, MEN, Ministerului Muncii, sindicatelor si patronatelor, a insumat doua milioane de dolari. Dotat cu echipamente de lucru ultraperformante si sustinut tehnic prin asistenta unor specialisti veniti din Australia, grupul de cercetare si servicii tehnice al organismului nou creat urma sa puna la punct un sistem coerent, dupa care ar fi trebuit sa se realizeze pregatirea elevilor pentru a se putea integra pe o piata a muncii in plin proces de globalizare. Pana la sfarsitul proiectului (septembrie 1999), specialistii formati in cadrul acestui proiect trebuiau sa elaboreze 300 de standarde ocupationale, sa creeze structurile de evaluare si certificare a competentei profesionale si sa infiinteze un centru de documentare si o baza de date.
Totul a decurs relativ bine pana acum cateva saptamani cand, pe linie de partid, s-a luat hotararea trecerii COSA, cu oameni si bagaje, in cadrul Consiliului National pentru Formarea Profesionala a Adultilor. Nedorita de nici una dintre partile implicate in aceasta „fuziune”, decizia Guvernului a facut sa rabufneasca dispute ce se estompasera in decursul anilor.
COSA si-a vazut dintr-o data amenintate autonomia de functionare si beneficiul valorificarii libere pe piata a serviciilor create. MEC a inceput sa se teama ca va scapa din mana un sistem de invatamant gata reformat. CNFPA s-a speriat ca va trebui sa munceasca in plus, in locul altora.     

Un program de doua milioane de dolari vazut tridimensional
Activitatea COSA vazuta din interior

Directoarea COSA, dna Victoria Caprini, apreciaza:
· Am avut drept scop revizuirea standardelor ocupationale existente si a practicilor de evaluare si certificare pentru a le face compatibile cu cele europene, nu crearea de standarde ocupationale.
· Am avut contact permanent cu MEC in conducerea tehnica si financiara a proiectului pentru atingerea obiectivelor. Absolut nimic nu s-a facut fara stiinta MEC. Intalnirile erau saptamanale.
· Am beneficiat de asistenta tehnica australiana, care a condus proiectul sase ani. Contractul de 1,5 milioane de dolari a fost administrat de australieni. Ei au elaborat metodologia standardelor de formare, a celor de evaluare si certificare, producerea tuturor ghidurilor metodologice si ne-au dat competente pentru a conduce o astfel de activitate la nivel national. Eu am efectuat plata tertilor care au participat la elaborarea tuturor materialelor.
· Toate documentele, metodologiile, ghidurile etc. le-am predat la MEC. Documentele australienilor nu au mare valoare sub aspect fizic propriu-zis, ci ca experienta acumulata de echipa din Romania, unica in sud-estul Europei.
· Am testat metodologia incepand cu anul 1999 in unitati-pilot, dupa care s-au facut in 2000 si 2001, pe baza ordinului ministrului, doua programe de transfer metodologic de la COSA
la MEC.
· Mai departe, elaborarea standardelor ramane la latitudinea pietei. Daca Legea invatamantului prevede ca pregatirea trebuie facuta pe baza standardelor, furnizorii de instruire trebuie sa vina la noi, unde vom face transferul metodologic. Asociatiile profesionale si patronale trebuie sa vina cu initiativa dezvoltarii standardelor profesionale si sa se implice in acest domeniu.

CNFPA despre fuziunea cu COSA

Presedintele CNFPA si consilier in MEC, dl Victor Iliescu considera:
· Daca m-as gandi doar la linistea mea, ar trebui sa spun ca sunt chiar dezavantajat de fuziunea cu COSA. Mie imi va reveni sarcina sa fac ceea ce nu au facut ei.
· Din 300 de standarde create de COSA, doar 70 s-ar suprapune peste cursurile de formare solicitate in prezent pe piata muncii.
· Se va consuma timp pentru a vedea ce este bun si ce este rau in ceea ce s-a facut pana acum. Se va pierde apoi alt timp pentru a gasi oameni care sa indrepte ce este rau. Un calcul simplu de eficienta ar arata ca fuziunea aduce mai multe probleme decat beneficii.
· Eu nu as fi atat de critic cu COSA, pentru ca experimente similare, si despre care acum nu se mai stie nimic s-au facut si in Turcia. Dupa mine, a fost o abordare putin gresita. Standardele ocupationale si calificarea bazata pe competenta se aplica in Anglia, Australia, Canada. A incerca sa le transpunem in alte tari cu alte sisteme de pregatire este o greseala. Nu se poate spune ca diploma de absolvire nu are valoare, ci doar certificatul de competente. Pot fi abordate pe baza acestor competente cursurile de calificare de scurta durata a persoanelor care sunt formate pentru o fractiune din cadrul unei meserii.
· Personalul nostru din cadrul secretariatului tehnic nu are competente in domeniul standardelor ocupationale, pentru ca nu acesta a fost scopul CNFPA, pana acum. Cele trei sau patru persoane de la COSA, din cate stiu eu, se opun vehement acestei fuziuni, pentru ca nu vor sa treaca in sistemul de plata bugetar.
· Daca legea privind formarea adultilor va fi adoptata in forma in care se discuta acum, in urmatoarele doua luni CNFPA si secretariatul tehnic vor avea de elaborat extrem de multe metodologii, norme, standarde de autorizare, certificare, monitorizare a furnizorilor de pregatire, de evaluare a centrelor si a competentelor.

MEC despre el insusi

Secretarul de stat la MEC, dl Vasile Molan declara:
· Scopul programului derulat de COSA a fost crearea de standarde. Nu poti crea metodologii, sisteme de lucru, daca nu ai aceste standarde.
· Unde cred ca si-au depasit un pic atributiile: au incercat sa elaboreze aceste standarde care sa anuleze sau sa puna sub semnul intrebarii diplomele universitare.
· MEC nu a inteles prea bine, in perioada respectiva, ce este cu aceste standarde. Fiind atunci director de liceu, m-am trezit cu aceste standarde in loc de fise de post pentru educatori, invatatori, profesori si directori. Nu mi-au parut corecte, pentru ca fisa postului presupunea alte atributii decat cele stabilite de COSA.
· COSA a elaborat 300 de standarde, dar meseriile sunt vreo 800. Eu am cautat sa corectez ce se mai putea corecta din ianuarie 2001, incercand sa elaborez niste documente de care noi am avea nevoie. Nu am putut ajunge la nici o intelegere, pentru ca nu au tinut cont de dreptul legal al institutiilor de invatamant de a-si elabora documentele proprii de studii. Asa ca cei de la COSA s-au refugiat in alt domeniu, al meseriilor care tine de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale.
· De cand sunt eu pe acest post la MEC, discutiile saptamanale cu COSA au avut loc doar incepand cu luna ianuarie.
Mi-au spus ca este pentru prima data cand au avut un dialog cu MEC.
· Noi folosim materialele furnizate de COSA cand si unde consideram ca sunt necesare. Nu tot ce au facut ei se arunca peste bord. Metodologia elaborata nu stiu daca va fi aplicata in urmatorii doi-cinci ani, dar ea nu trebuie neglijata.
· Dna ministru le-a spus in termeni foarte clari cum sa se integreze in grupul de lucru de la CNFPA, pentru r
a-si continua activitatea in domeniul educarii adultilor. Oricat ar vrea sa fie de independenti si privati, ei nu pot valorifica produsele obtinute si know-how-ul transferat cu ajutorul imprumutului de la BIRD. Pentru ca statul, prin minister a platit, el trebuie sa fie beneficiarul. COSA poate sa valorifice ce a facut din investitia bugetara proprie. Produsele lor raman aici si le vom folosi cand va sosi momentul.r
• Nu vad cum vor fi folosite cu eficienta fondurile actuale, puse la dispozitie de canadieni (un milion de dolari) in parteneriatul incheiat de COSA si Asociatia Canadiana a Colegiilor Comunitare, pentru crearea de sase centre regionale de evaluare si certificare a competentelor profesionale. Nu cred ca Guvernul Canadei vrea sa investeasca in proiecte care nu sunt cerute de institutiile oficiale ale statului roman.r
r
In concluzie:r
r
1. Pe parcursul derularii proiectului COSA, la MEC s-au schimbat sapte secretari de stat, care au raspuns de conducerea lui sub aspect strategic. Nimeni nu a dat pana acum socoteala pentru nici un dolar din cele doua milioane cheltuite si nu exista nici un raport de evaluare a rezultatelor obtinute. In schimb, fiecare secretar de stat a fost coordonator de credit si a semnat pentru fiecare cheltuiala.r
2. Nu a existat nici o viziune asupra tendintelor de dezvoltare economica si nici o orientare a echipei din cadrul COSA pentru elaborarea unor standarde ocupationale necesare in perspectiva integrarii fortei noastre de munca in sistemele Uniunii Europene. Pentru meritele inregistrate (si) in cadrul conducerii unitatii executive a proiectului, dna deputat Mariana Stoica a fost trimisa recent ambasador in Israel. r
3. Rezultatele investitiilor uriase facute in reforma invatamantului se vad cu ochiul liber, fara o evaluare ca la carte: invatamantul romanesc s-a deteriorat calitativ si produce someri cu diploma.r
4. Daca se va ajunge la o impacare intre COSA, MEC si CNFP, sistemul de utilizare a standardelor ocupationale si evaluoarea competentelor profesionale vor impune o noua reforma a invatamantului.r
5. Altfel, in perspectiva integrarii europene, libera circulatie a romanilor pe piata muncii se va rezuma doar la posturile necalificate, pentru ca sistemul nostru de pregatire, de evaluare sau de certificare a competentelor profesionale nu este recunoscut nicaieri in lume.r
r
r
Schimburi academice romano-germaner
r
Serviciul German de Schimburi Academice (DAAD), in colaborare cu Academia de Studii Economice Bucuresti (ASE), a deschis Centrul de informare si consultanta.r
Obiective: intensificarea schimburilor academice intre institutiile de invatamant superior romanesti si germane.r
Servicii: informare si consultanta pentru studenti, absolventi si oameni de stiinta despre posibilitati de studiu si de cercetare in Germania. r
Informatii suplimentare la Arbeitsstelle fur Internationales Hochschulmarketing IBZ – Bucuresti, Intrarea Amzei nr.1, tel./fax: 310.15.40, dna Beate Schindler-Kovats.r
r
Concurs pentru ziaristir
r
Compania European Drinks a lansat concursul pentru jurnalisti „Vezi jumatatea plina”.r
Scopul: consolidarea calitatii presei din Romania si asumarea rolului social al jurnalistului modern. r
La finele fiecarui trimestru vor fi premiati autorii acelor articole de presa care prin stil, atitudine, documentare si calitatea investigatiei vor genera reactii pozitive printre liderii de opinie si in randurile populatiei.r
La fiecare editie vor fi premiati doi jurnalisti care, prin articolele lor, s-au inscris in sfera stirilor pozitive. Fiecare dintre cele doua premii (unul pentru presa scrisa, celalalt pentru radio-TV) consta in cate un card in valoare de 300 dolari. r
La acest concurs pot participa toate articolele de presa (scrisa, radio sau TV) aparute in perioada 1 ianuarie 2002 – 31 martie 2002. r
Materialele trebuie trimise in format tiparit sau electronic (discheta/CD) impreuna cu publicatia in care au aparut (sau cu o caseta martor in cazul materialelor radio-TV) pana la data de 10 aprilie a.c. la adresa C.P. 70 – O.P. Bucuresti, cu mentiunea: pentru concursul „Vezi jumatatea plina”.r
r
Cursurir
r
Institutul Financiar Roman organizeaza in perioada 5 – 12 aprilie a.c. cursul: r
Analiza financiara a companiei conform standardelor internationale de contabilitate (IAS).r
Programul se adreseaza factorilor responsabili pentru managementul financiar al companiei, dar si managerilor generali din companiile care potrivit O.M.F. nr. 94/2001, incepand cu 1 ianuarie 2002 sunt obligate sa aplice standardele internationale de contabilitate. r
Continut: cursul este sustinut de specialisti in domeniul finantelor, care prezinta notiuni teoretice si aspecte practice ale pregatirii situatiilor financiare in conformitate cu IAS.r
Informatii suplimentare la sediul IFR, bd. Mircea Voda nr. 34, bl. M1, et. 6, ap.24, sector 3, Bucuresti, tel/fax: 327.11.80. 327.11.81. r
r
RADACONS organizeaza, in colaborare cu WIFI Austria, in perioada aprilie – mai, cursul: r
Top management.r
Programul se adreseaza managerilor si viitorilor manageri.r
Continut: r
Management general si strategic; Marketing si Marketing pentru export; Productivitate, Calitate si Cultura de firma; Management financiar, Controlling, Costing. r
Pret: 375 dolari pentru programul standard, plus 250 dolari in cazul celor care vor sa participe si la modulul de o saptamana din Austria, care cuprinde participarea la Forum si vizite profesionale si turistice. r
Informatii suplimentare la tel: 094.65.06.94, fax: 210.08.82, e-mail radac@dial.kappa.ro.r
r
IRECSON organizeaza urmatoarele cursuri: r
6 aprilie: Sales Managerr
Durata: 17 saptamanir
Continut: Marketing, Strategia de vanzari, Tehnici de vanzare, Functiile manageriale, Stiluri de management si leadership, Managementul timpului, Management financiar, Managementul proiectelor, Legislatie comerciala.r
8 aprilie: Standarde internationale de contabilitater
Durata: doua saptamani.r
Continut: Cadrul general de intocmire si prezentare a situatiilor financiare, Contabilitatea amortizarii si a imobilizarilor corporale si necorporale, Stocuri, Venituri si evenimente postbilantiere, Impozitul pe profit, Politici contabile si erori fundamentale, Costul indatorarii, Inflatia si schimbul valutar, Fluxul de numerar, Combinari de intreprinderi si participatii, Retratarea situatiilor financiare conform IAS.r
15 aprilie: Management financiarr
Durata: opt saptamanir
Continut: Bazele managementului financiar, Structura capitalului, Pragul de rentabilitate, Necesarul de finantare, Bugetarea activitatii firmei, Intocmirea situatiilor financiare conform US GAAP si IAS, Pietele financiare.r
27 aprilie: Marketing Managementr
Durata: zece saptamanir
Continutr
Marketing: procesul de marketing, strategii de marketing, cercetarea in marketing; Comportamentul consumatorului, Mixul de marketing, Analiza companiei si a mediului concurential, Planul de marketing, Corelarea activitatii departamentului marketing cu activitatea celorlalte departamente. Informatii suplimentare la sediul IRECSON, Str. Franceza nr. 66, sector 3, Bucuresti, tel: 313.20.92, 31.418.90, e-mail: cursuri@irecson.ro.