Atragerea de investiţii din sectorul privat şi oferirea unor linii directoare clare sunt esenţiale pentru a ajuta guvernele să pună la punct reţele sigure, bine conectate şi ecologice de transport, se arată în raportul elaborat de Sustainable Mobility for All, un consorţiu de 50 de organizaţii internaţionale.
"Satisfacerea aspiraţiilor crescute de mobilitate are potenţialul de îmbunătăţi calitatea vieţii pentru miliarde de persoane. Dar viitorul mobilităţii poate merge şi într-o altă direcţie: poate agrava inegalităţile economice şi sociale, poate promova utilizarea de combustibili fosili, degradarea mediului şi creşterea numărului de decese provocate de accidentele rutiere şi poluarea aerului", se arată în prima ediţie a studiului Global Mobility Report, lansat joi.
Unul dintre autorii raportului, Nancy Vandycke, consilier economic la Banca Mondială, a atras atenţia asupra creşterii costului mobilităţii persoanelor şi bunurilor, în termeni de congestionare a traficului, poluare a aerului şi accidente. "În prezent, transportul nu este pe cale să susţină un viitor care să fie sustenabil", a declarat Nancy Vandycke.
Potrivit Global Mobility Report, până în 2030, traficul de pasageri ar putea creşte cu 50% comparativ cu nivelul din 2015, numărul de autoturisme se va dubla până la 1,2 miliarde iar volumul traficului de marfă ar putea creşte cu 70%.
În condiţiile în care populaţiile urbane cresc mai rapid decât reţelele de transport, oraşele au nevoie de noi sisteme integrate de transport. Pe de altă parte, raportul arată că drumuri şi infrastructură de transport mai bune în zonele rurale au extins accesul fermierilor la pieţe, precum şi securitatea alimentară, şansele pe piaţa muncii şi accesul la educaţie şi servicii de sănătate.
Având în vedere că jumătate din decesele rutiere au loc în oraşe, raportul recomandă promovarea unor modalităţi mai sigure de transport, în paralel cu dezvoltarea unor autoturisme, motociclete şi biciclete mai puţin periculoase. Peste 1,3 milioane de persoane îşi pierd viaţa şi alte milioane sunt rănite în fiecare an în accidente rutiere, care reprezintă principala cauză de deces pentru persoanele cu vârsta între 15 şi 29 de ani.
În pofida necesităţilor, sectorul transportului beneficiază de o finanţare insuficientă, susţine Vandycke. "Este un sector care nu est atractiv pentru donatori… şi o atractivitate redusă în termeni de finanţare din partea sectorului privat", a spus Vandycke.
AGERPRES