În perioada crizei, business-ul de bază al Credit Europe Bank a fost în special pe vânzarea de carduri. „Atunci când ai un volum important de carduri, așa cum este cazul Credit Europe, veniturile de pe acest segment sunt destul de importante”, a spus pentru Capital, Etem Birinci, vicepreședinte responsabil de divizia de retail banking a băncii.
De altfel, oficialul băncii spune câ atât soldul, cât și volumul de credite noi de pe carduri de credit a crescut în criză de la an la an. În plus, banca s-a axat pe vânzarea de credite de nevoi personale și ipotecare, unde business-ul nou a fost însă redus, în condițiile în care pe piață nu există cerere.
Credit Europe nu s-a implicat în a patra fază a Programului guvernamental Prima Casă, deși a participat la alte ediții.
Restanțele atârnă încă greu în portofolii
Banca se concentrează încă puternic și pe gestionarea creditelor cu probleme, având pe credite ipotecare retail un nivel al creditelor nerformante de circa 15% din portofoliul pe acest segment, potrivit lui Etem Birinci, care a menționat că, spre deosebire de alte bănci, Credit Europe și-a gestionat local creanțele cu probleme și nu le-a virat altor filiale ale grupului. În prezent portofoliul de garanții care susțin creditul ipotecar a scăzut cu circa 30% față de anul 2008, a spus acesta.
Potrivit lui Birinci, creditele sunt recuperate prin diviziile specializate Credit Europe sau prin intermediul unor firme de profil. „Dacă nu reușim să recuperăm în circa un an de zile vindem portofoliul către firme specializate”, a completat oficialul băncii.
Creditele neperformante pe segmentul carduri de credit reprezintă 10% din soldul pe acest segment. Nivelul restanțelor la aceste credite a început să se echilibreze în ultimul timp.
”Oamenii au început să consume și să prindă gustul acestor produse. Or, știu că dacă au restanțe la credite li se blochează creditul, așa că se feresc să ajungă în această situație”, spune Etem Birinci. Așa cum se întâmplă la nivelul întregii piețe, segmentul creditelor de nevoie personale evoluat cel mai prost, în criză.
Cea mai mare parte din creditele nerambursate se înregistrează însă pe segmentul împrumuturilor de nevoi personale negarantate, produsele care au mers de altfel cel mai prost la nivelul pieței, a completat oficialul Credit Europe.
”Am încercat să determinăm clienții noi să împrumute pe o perioadă cât mai scurtă de timp. De altfel, regulamentul BNR care limitează perioada de creditare la cinci ani vine la momentul oportun”, a spus acesta. La nivelul tuturor creditelor retail, împrumuturile neperformante ale Credit Europe Bank se situează sub ponderea de 20% din total finanțări, media pieței, a mai spus Birinci.
Credit Europe Bank România, membră a grupului olandez Credit Europe Bank NV, are în prezent aproape 500.000 de clienți persoane fizice, cea mai mare parte dintre aceștia fiind clienți pe segmentul carduri de credit, unde banca era lider de piață anul trecut prin produsul Card Avantaj. Banca are o rețea alcătuită din 77 de unități. Capitalul băncii este turcesc.