In fuga dupa o competitivitate sporita, bancile din intrega lume se gandesc sa-si schimbe vechile sisteme IT. Aceasta este concluzia unui studiu global, realizat de catre doua companii de consultanta si cercetare, Celent, respectiv Novametrie, in colaborare cu SAP, Accenture si European Financial Management and Marketing Asssociation.



La studiu au participat aproape 1.500 de executivi din banci din intreaga lume, institutiile fiind dintre cele mai importante 100 de banci din lume. Studiul a inclus institutii bancare de toate marimile din Europa (40%), Asia Pacific (30 %) si America de Nord (30 %).



70% dintre directorii de banci implicati in acest studiu au declarat ca lipsa de flexibilitate a sistemelor informatice este cea mai mare problema care sta in calea succesului strategiilor lor de afaceri. Aproape jumatate dintre respondenti au numit drept cauze ale lipsei de competitivitate costurile ridicate de intretinere a infrastructurii, precum si lipsa integrarii sistemelor informatice.




Studiul a relevat faptul ca, un numar semnificativ de banci intentioneaza sa isi inlocuiasca sistemele informatice pentru operatiunile bancare – core banking – in urmatorii cinci ani. Dintre aceste banci, 30% se afla in Europa, peste 35% in regiunea Asia-Pacific si peste 20% in America de Nord.



Termenul de “core banking” se refera la suma tuturor componentelor IT care permit bancilor sa isi administreze produsele si serviciile financiare de baza, incluzand datele referitoare la clienti, depozite bancare, imprumuturi, tranzactii de plata si carduri de credit.


Studiul mai prezinta si opiniile managerilor si angajatilor din filialele bancilor. Acestia au declarat ca isi petrec aproape 40% din ziua de lucru cu activitati de tip back-office legate de clienti, mai degraba decat cu activitati care implica interactiunea directa cu acestia.


Principalele zone problematice identificate de acestia sunt timpul de reactie la solicitarile clientilor (38%) si integrarea diferitelor aplicatii utilizate (38%).



50% dintre angajatii filialelor au declarat ca cele mai frecvente probleme intalnite in procesarea tranzactiilor bancare sunt intarzierile, lipsa unor date adecvate referitoare la clienti sau neintelegerea cerintelor acestora.



In opinia managerilor institutiilor bancare, doua sunt motivele stringente pentru care sistemele lor sunt lipsite de flexibilitate: tehnologia vechilor sisteme, care nu permite dezvoltarile viitoare si sistemele informatice customizate excesiv, complexe, greu de schimbat si care necesita costuri mari de intretinere.




Un alt aspect important relevat a fost faptul ca factorii de decizie din domeniul afacerilor si IT-ului au asteptari diferite cu privire la valoarea adaugata pe care un sistem software trebuie sa o produca. 39% dintre manageri isi doresc un sistem care sa permita inovarea rapida a produselor bancare, in timp ce reprezentantii IT isi doresc in primul rand un sistem care sa reduca cheltuielile de intretinere (40%).



Accenture este o companie globala care ofera consultanta pentru management, servicii tehnologice si de outsourcing, avand peste 115 000 angajati in 48 tari. Compania a generat venituri nete de 13,67 miliarde USD pentru anul fiscal care s-a incheiat in 31 august 2004.



SAP este liderul mondial in furnizarea de solutii software pentru afaceri, cu subsidiare in peste 50 de tari. In Romania, reprezentanta SAP a luat fiinta in anul 2002, activitatea sa fiind concentrata pe vanzari si marketing precum si pe dezvoltarea versiunilor localizate ale solutiilor SAP.


Conform IDC, SAP Romania are o cota de piata de 24,2% in 2004 si peste 145 de clienti.





Sursa: Capital, 16 septembrie 2005