Dupa serviciile din sectorul hotelier, al alimentatiei publice si din retail, franciza isi croieste drum si spre sistemul bancar Ai experinta in vanzari, ai lucrat intr-o banca sau intr-o societate de asigurari, iar acum vrei sa incepi pe cont propriu? Cea mai buna solutia este franciza bancara. Deocamdata, doar de la ING sau Volksbank. Odata cu dezvoltarea serviciilor bancare de retail, a aparut si necesitatea unei retele mult mai extinse pentru bancile care s-au indre
Dupa serviciile din sectorul hotelier, al alimentatiei publice si din retail, franciza isi croieste drum si spre sistemul bancar
Ai experinta in vanzari, ai lucrat intr-o banca sau intr-o societate de asigurari, iar acum vrei sa incepi pe cont propriu? Cea mai buna solutia este franciza bancara. Deocamdata, doar de la ING sau Volksbank.
Odata cu dezvoltarea serviciilor bancare de retail, a aparut si necesitatea unei retele mult mai extinse pentru bancile care s-au indreptat catre acest sector. In 2004 si 2005, a fost clara orientarea bancilor catre deschideri de noi unitati bancare si stabilirea unor parteneriate cu potentiali intermediari de credite. Expansiunea noilor sucursale bancare a devenit vizibila in ultima perioada. Deja s-a creat un dicton: “unde te-ntorci, dai de o banca sau o farmacie”, acestea fiind sectoarele cele mai agresive in dezvoltarea retelei. Totusi, costurile de infiintare a unei unitati bancare sunt cuprinse intre 100.000 si 200.000 de euro, la care se adauga si batalia pentru acapararea de spatii comerciale. Costurile ridicate pentru crearea unei sucursale au determinat bancile sa-si mute activitatea de creditare in supermarketuri sau retele de magazine partenere. Plata facturilor la utilitati a fost preluata in parte de banci, apoi predata benzinariilor (parteneriatul Citibank-Agip).
Mobile bankingul, internet bankingul, dezvoltarea retelei proprii de distributie a serviciilor bancare si apelul la intermediari pentru vanzarea de produse bancare se dovedesc in continuare insuficiente. Drept care a aparut o noua solutie: franciza financiara. Utilizat preponderent in segmentul de distributie retail, sitemul de franciza a atras in primul rand ING Bank, care avea deja o experienta in acest domeniu. Self Bank a fost implementat cu succes in Benelux, prin franciza. In zona rurala din Olanda, de exemplu, unitatile bancare ale ING au fost date majoritar in franciza. Acest lucru a fost pus in practica si in Romania, doar pentru unitatile care au la baza serviciile de Self Bank, deoarece riscurile sunt minime, iar francizorul nu deruleaza o activitate pur bancara, procesarea de numerar cazand exclusiv in sarcina automatelor puse la dispozitie de ING.
In cazul Volksbank, urmatoarea institutie care a inceput sa acorde franciza bancara, situatia este usor diferita. “Am hotarat sa incepem sa dam unitati bancare in franciza, deoarece costurile pe unitate se reduc de la 100.000 de euro la 40.000-50.000 de euro”, explica Gerald Schreiner, vicepresedinte Volksbank. In prima faza, unitatile bancare francizate de catre Volksbank vor procesa doar dosare de credite, leasing si asigurari pentru persoanele fizice, urmand ca procesarul de numerar sa fie practicat abia dupa implementarea primei faze si tot pe baza de automate bancare, aflate in proprietatea bancii. In ultima faza, Volksbank va acorda in franciza si serviciile destinate microintreprinderilor, liber profesinistilor si produselor standard pentru IMM.
Pentru a putea castiga o franciza bancara, posibilul client trebuie sa aiba experienta in vanzari, sa fie fost angajat bancar sau din asigurari, agent imobiliar etc.
Chiar daca primul castigator al francizei Volksbank este un notar, banca este convinsa ca cei mai multi dintre cei cu care vor lucra in prima etapa sunt developerii de real estate, deoarece au experienta in vanzarea caselor, asa ca vanzarea unui credit ipotecar nu ar trebui sa puna mari probleme. In al doilea rand, un aspirant la o franciza bancara trebuie sa aiba in proprietate sau in chirie un spatiu bine pozitionat pentru desfasurarea activitatii de banca. “Oferim un training de doua saptamani pentru cei care vor sa obtina o astfel de franciza, nu solicitam o garantie pentru acordarea francizei, pentru ca noi nu avem decat un risc de reputatie, si nu unul financiar”, explica Schreiner, precizand ca francizorul doar proceseaza dosarele de credit si nu are acces la informatiile bancii. Cel care obtine o astfel de franciza primeste din partea bancii un comision aplicat la volumul total al creditelor acordate prin unitatea luata in franciza.
“Pentru primul an, nu este de asteptat un profit foarte mare, dar din al doilea an se va putea vorbi, cu siguranta de un cash flow de minimum 50.000 de euro”, subliniaza Schreiner. Taxa de intrare in franciza este flexibila, in functie de experienta francizorului. Vanzarea serviciilor bancare in franciza ar putea avea chiar un efect benefic, de ieftinire a costurilor produselor bancare, datorita cresterii competitiei.
“Ne incadram intr-o tendinta manifestata pe plan mondial, de diversificare a canalelor de distributie, iar flexibilitatea nu poate decat sa creasca calitatea serviciilor.”
Laurentiu Mitrache,
presedinte Volksbank
“Pana in momentul aderarii la Uniunea Europeana, franciza bancara in Romania va creste cu minimum 20% raportat la nivelul unitatilor francizate.”
Razvan Blid,
director general CHR Consulting
Cat costa o franciza
• Totalul investitiei in initierea unei afaceri in franciza este data de nivelul taxei de intrare, care poate fi de la zero (in cazul francizelor de retail) la 200.000 de euro (marci recunoscute pe plan international) pentru segmentul de distributie.
• Pentru segmentul de servicii, taxa de intrare este de la 500 de euro (agentii imobiliare, de exemplu) la doua milioane de euro (lanturi hoteliere).
• Nivelul redeventelor este cuprins intre 0% si 5% pentru distributie si intre 5% si 20% pentru servicii.
• Numarul total de retele tip franciza existente in Romania la finele anului 2004 era de 171, cele mai multe (25) intalnindu-se pe segmentul
“moda femei”.
• Cifra de afaceri (estimata de CHR Consulting), la nivelul anului 2004, generata de sistemul de franciza in Romania a fost de 730 de milioane de euro, din care 146 de milioane de euro derulate pe segmentul de
distributie retail, 206 milioane de euro pe segmentul de servicii,
iar 318 milioane de euro pe sectorul industrie.
• Estimarile de crestere pentru anul 2005 sunt de 35% fata de anul precedent.
• Media anuala de apel la strategia de vanzare in franciza pentru Romania este estimata la cinci-sase marci.