Băncile și alte instituții de creditare care plănuiesc să-și închidă sucursalele locale trebuie să depună eforturi pentru a se asigura că nevoile consumatorilor sunt satisfăcute în conformitate cu regulile stricte stabilite de organul de supraveghere financiară, avertizează specialiștii. Mai multe bănci se vor închide.
Autoritatea de Conduită Financiară (FCA) din Marea Britanie a declarat că noile reguli, care se aplică din septembrie, impun ca aceste bănci să facă eforturi suplimentare pentru a evita ca oamenii să rămână fără acces la numerar.
Aceste reguli nu vor împiedica închiderea sucursalelor băncilor, dar vor oferi autorității de reglementare capacitatea de a umple vidul accesului la numerar cu alternative precum hub-uri bancare, ATM-uri (inclusiv ATM-uri de depozit) și facilități îmbunătățite ale oficiilor poștale, scrie Inews.com.
Băncile din Marea Britanie au închis mii de sucursale în ultimii ani
Anunțul vine în condițiile în care băncile din Marea Britanie au închis mii de sucursale în ultimii ani, lăsând multe orașe fără sucursale locale. Grupul de consumatori Care susține că peste 6.000 de sucursale bancare s-au închis din 2015.
Aceste bănci susțin că nu fac decât să răspundă dorințelor clienților pentru că tot mai mulți oameni folosesc serviciile bancare online și mobile, și mai puțin o sucursală fizică.
Conform unor date oficiale, în medie trei milioane de oameni se bazează în continuare pe numerar, gospodăriile cu venituri mai mici fiind excluse de la serviciile digitale și foarte dependente de numerar.
„Multe întreprinderi mici au nevoie, încă, de un loc unde să-și depună în siguranță veniturile în fiecare zi”, a declarat Sheldon Mills, de la FCA.
FCA cere băncilor să evalueze mai bine nevoile comunităților locale
FCA cere acestor bănci să evalueze mai bine nevoile comunităților locale și să se asigure că răspund rezidenților și grupurilor care au nevoie de sucursale fizice.
Acolo unde orașele au fost complet părăsite de bănci sau societăți de construcții, urmează să se înființeze mai multe centre bancare. Hub-urile bancare permit personalului din mai multe bănci să împartă același spațiu, adesea în zile diferite, ajutând la umplerea golurilor rămase în sistem după închiderea sucursalelor. Peste 100 dintre hub-uri urmează să se deschidă în acest an.
Ultimul este cel din Saltash, Cornwall, la începutul acestei luni.
Mișcarea a fost salutată de reprezentanții consumatorilor
Rocio Concha, director de politici la Care, a declarat: „Noi suntem cei care au pornit campania pentru stabilirea acestor noi reguli, susținute de legislație, pentru a impune cerințe mult mai stricte băncilor și societăților financiare și a proteja accesul la numerar”.
„Inițiativele din industrie, cum ar fi hub-urile bancare, vor fi probabil viitorul, înlocuind sucursalele închise, dar lansarea lor se face prea lent pentru ca oamenii să simtă beneficiil. Guvernul trebuie să își îndeplinească angajamentul de a deschide cel puțin 350 de noi hub-uri în următorii ani – și de a revizui dacă este necesar”, a adăugat Concha.
Tăvălugul închiderilor nu mai poate fi oprit
Cele mai mari bănci din Marea Britanie – Lloyds, Barclays, NatWest, HSBC și Santander – aveau un total de 7.553 de sucursale în 2015. Dar, conform unei alte asociații pentru drepturile consumatorilor, acestea au închis sau au anunțat planul de a închide 4.294 dintre aceste locații, adică 57% doar în ultimii opt ani.
HSBC, care și-a redus rețeaua de sucursale de la aproximativ 1.070 la 327, a pus lacătul pe 69% din sucursalele sale din Marea Britanie. Barclays a închis 67% dintre sucursale, iar NatWest 64%.