În aceste condiții, băncile au încercat, mai ales în ultimii doi ani, să lanseze noi produse ”atractive”, în încercarea de a atrage mai mulți clienți pe segmentul de creditare. Chiar și așa, un lucru este cert: piața creditelor, de consum sau ipotecare, nu va reveni la perioada de dinainte de 2008, când economia duduia și toată lumea se împrumuta pentru orice.
”Este puțin probabil să mai vedem, în anii următori, exuberanța de pe piața creditului din anii 2006-2008. Pe de altă parte, instalarea unui ritm mai redus, dar mai sănătos de creștere a creditării nu reprezintă o evoluție negativă ”, spune Bogdan Spuza, director marketing și segmente în cadrul diviziei de Retail a UniCredit Țiriac Bank.
Clienții, mai mult decât prevăzători
Cu alte cuvinte, este greu acum de definit ”o viteză normală a creditării”, mai ales că, spune și Ionuț Stanimir, șef departament Comunicare Externă și Evenimente al BCR, actualul climat de nesiguranță contribuie la o atitudine mai mult decât prevăzătoare din partea clienților. Acest lucru poate cauza și situații în care nevoi reale, cum ar fi renovarea unei case, nu sunt realizate. ”Când oamenii vor simți efectele ameliorării economice în propriile buzunare se vor simți mai confortabil cu accesarea unui credit”, punctează reprezentantul BCR.
Pe de altă parte, este de așteptat ca piața creditelor de consum să aibă o creștere modestă, anul viitor. ”Important este ca procesul de creditare să fie unul sănătos și sustenabil, cu atât mai mult dacă vorbim de creditul de consum și nu despre cel generator de investiții”, mai spune Bogdan Spuza, de le UniCredit. În același timp, clienții vor avea în continuare nevoi care necesită finanțare, fie că este vorba despre achiziționarea unei mașini, de reamenajarea locuinței sau cumpărarea de bunuri de folosință îndelungată.