Bancile recupereaza banii exportatorilor

Una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta pe plan mondial furnizorii, si i mod special exportatorii, o reprezinta solicitarea din ce i ce mai insistenta a clientilor ca plata sa se realizeze ulterior livrarii marfii. Aceasta facilitate le permite furnizorilor atragerea unor noi clienti, datorita conditiile de plata favorabile. Practic, furnizorul isi crediteaza cumparatorul cu valoarea marfurilor livrate, pe perioada stabilita pina la scadenta. Bineiteles, chiar daca un asemenea con

Una dintre cele mai mari probleme cu care se confrunta pe plan mondial furnizorii, si i mod special exportatorii, o reprezinta solicitarea din ce i ce mai insistenta a clientilor ca plata sa se realizeze ulterior livrarii marfii. Aceasta facilitate le permite furnizorilor atragerea unor noi clienti, datorita conditiile de plata favorabile. Practic, furnizorul isi crediteaza cumparatorul cu valoarea marfurilor livrate, pe perioada stabilita pina la scadenta. Bineiteles, chiar daca un asemenea contract este foarte atractiv pentru clienti, pentru furnizori ridica probleme serioase. in primul rind este vorba de probleme de cash flow, creditarea clientilor conducind la blocarea unui volum mare de resurse financiare ale furnizorului. Celelalte probleme, si mai serioase, apar i cazul i care clientii itirzie cu platile peste termenele stabilite sau, din diverse motive, nu mai platesc nimic. Cu aceasta a doua variana furnizorii de pe piata interna s-au itilnit foarte des. Solutia pentru rezolvarea acestor dificultati este oferita de un produs bancar relativ nou pe piata romineasca: factoringul.
Factoringul apare i Evul mediu
Aparitia factoringului a avut loc i Evul mediu. Existau producatori care vindeau marfurile la distante foarte mari. Lipsa mijloacelor de comunicatie si mai ales timpul foarte lung, de ordinul saptaminilor sau chiar lunilor, i care erau acoperite aceste distante cu mijloacele de transport existente la acea vreme, i-a determinat pe producatori sa apeleze la intermediari i relatia cu clientii. Rolul acestor agenti era de a prelua marfa de la producator, de a o transporta la cumparatori, a prelua banii si a-i aduce din nou producatorului, contra unui comision. in timp, agentii s-au dezvoltat foarte mult, ajungind sa aiba o putere financiara mult mai mare decit a producatorilor. Astfel, acestia au iceput sa ofere si finantare, achitind marfa producatorului chiar la preluare, iar ca plata, pe linga comisioanele percepute pentru colectarea banilor de la cumparatori, au iceput sa perceapa si dobinda aferenta creditului acordat. Aceste companii specializate exclusiv i factoring exista si azi, dar nu mai sunt singure pe piata. Serviciile de factoring au intrat i oferta majoritatii bancilor respectabile.
in Rominia, legea permite realizarea serviciilor de factoring doar de catre banci, trei dintre institutiile bancare din tara avind deja i portofoliul de servicii si activitati de factoring.
„Exista i momentul de fata doua componente ale factoringului: asigurare si colectare de creante si finantare. Prima componenta este utilizata mai ales de companiile care nu dispun de un serviciu specializat de evidenta, urmarire si colectare a creantelor. Toate aceste activitati trec i sarcina bancii. in schimbul acestui serviciu, banca va percepe un comision de factoring. Cea de-a doua componentaa este dependenta de prima, itrucit, pe baza asigurarii colectarii, societatea de factoring poate pune la dispozitia clientilor, o parte din aceste sume viitoare (90% i cazul Demirbank Rominia). Pentru aceasta finantare se va percepe un comision egal cu valoarea dobinzii libor la care se adauga marja bancii. Comisionul de factoring este negociabil, de la caz la caz, si oscileaza itre 0,9 si 1,9%”, declara Marius Savin, senior relationship manager la Demirbank Rominia. Practic, orice societate poate sa isi asigure o parte din capitalul circulant necesar prin vinzarea bonitatii debitorilor sai, catre o societate de factoring.
„Pentru fiecare tranzactie, Demirbank Rominia efectueaza investigatii asupra debitorilor cedati, prin intermediul retelei proprii de sucursale, a corespondentilor de factoring, a societatilor specializate sau prin terti”, continua Marius Savin.
90% din creante sunt platite pe loc
Demirbank ofera clientilor toate tipurile de factoring, atit intern cit si extern, fiind membru al Factors Chain International. Se plateste exportatorului, iainte de scadenta, cel mult 90% din valoarea facturii, iar scadenta maxima este de 90 de zile.
Banca Romina pentru Dezvoltare este prima banca din Rominia care a aderat la Factors Chain International, ica din 1994. Organizatia financiara internationala face legatura itre 159 de prestatori de servicii de factoring din 51 de tari. BRD percepe pentru operatiunile de factoring un comision itre 1 si 2 % din valoarea facturii, iar pentru finantare, pe perioada pina la scadenta facturii, percepe un comision egal cu valoarea dobinzii libor, la care se adauga marja bancii.
Cea de-a treia institutie bancara romina membra a Factors Chain International este Banca Comerciala Romina, care a aderat la institutia sus-amintita i octombrie anul trecut. „Banca Comerciala Romina pune, i momentul de fata, la dispozitia clientilor, servicii de factoring extern prin intermediul FCI, oferind finantare pe baza facturilor, administrarea creantelor, colectarea creantelor si acoperirea riscului de neplata. Costurile totale ale servicilor de factoring sunt cuprinse itre 1,5 si 2,5 % din valoarea facturii, termenul maxim de scadenta fiind de 180 de zile. Serviciul se bucura de un succes deosebit i rindul clientilor persoane juridice, valoarea totala a facturilor dublin-
du-se fata de aceeasi perioada a anului trecut”, declara Mihaela Luana Dimitriu, directorul Departamentului Factoring la BCR. BCR va introduce i citeva saptamini si servicii de factoring pentru tranzactiile interne, mizind pe o explozie a numarului de clienti.