Aceasta tendinta se va manifesta si in 2003 „cel putin in primul semestru al anului, avand in vedere trendul descrescator al dobanzilor bancare”, spune oficialul de la Citibank.
Anul 2002 a fost bun si pentru cenusaresele economiei romanesti: industria alimentara si agricultura, alaturi de domeniile de inalta tehnologie – software, IT (in special telefonia mobila, care a crescut cu 20%). Lionachescu apreciaza ca aceste domenii vor creste si in 2003, bazandu-si afirmatia pe faptul ca in astfel de afaceri s-au concentrat investitii majore. Ca o consecinta directa, comertul si cifra de afaceri a companiilor de retail – Metro, Carrefour, Selgros sau Billa – au crescut, in medie, cu 15 – 20%.
Constructiile si, implicit, industria cimentului au inregistrat cele mai bune rezultate in 2002. Cifra de afaceri a celor trei mari jucatori de pe piata cimentului a crescut, in medie, cu 30%. Pentru anul in curs, se asteapta comenzi pentru activitatea de constructii in valoare de doua miliarde de dolari. „Este evident ca in urmatorii ani infrastructura va fi domeniul cu cea mai mare dezvoltare si, implicit, industrii precum cea a cimentului metalurgia sau constructiile vor continua sa creasca”, anticipeaza Valeriu Ionescu, AIG New Europe Fund. El apreciaza ca in anul curent sectorul de distributie, serviciile legate de sanatate, asigurarile (in 2003 vanzarile de polite de asigurare se estimeaza ca vor creste cu 40 – 50%, in termeni reali, comparativ cu 2002), unitatile specializate pe fabricatii speciale – aliaje speciale, armaturi metalice, medicamente, cosmetice – au mari perspective de crestere si vede, in 2003, un an in continuare bun pentru sectorul de IT, acolo unde se presteaza servicii proprii cu valoare adaugata. „Fara a fi periclitata in vreun fel activitatea companiilor specializate in IT, fluxul de monetar ce poate fi alocat reinvestirii este de 25 – 30% si apreciez ca serviciile din IT cu valoare adaugata vor avea rate de crestere de 40 – 50%”, afirma Ionescu.
Telefonia mobila si cimentul au dus-o cel mai bine in 2002
Aproape toate industriile unde companiile private au detinut mai mult de 50% din piata au crescut anul trecut cu peste 5%. Anul trecut a fost bun pentru afaceri. In 2002 majoritatea companiilor private, dar
si o buna parte a celor de stat au raportat cresteri atat ale cifrei de afaceri, cat si ale profitului. Comertul,
telecomunicatiile, vanzarile de autovehicule, cimentul, tutunul, bauturile racoritoare, petrolul sau piata bunurilor de larg consum au crescut, in medie, cu valori cuprinse intre 5 si 20%. Analistii spun ca vestea buna vine din cresterea pe ansamblu a cifrei de afaceri, dar ca vestea mai putin buna s-ar traduce prin rata de rentabilitate care este in continuare printre cele mai scazute din Europa. „Cifrele de afaceri ale companiilor din domeniul cablului au crescut in medie cu peste 15%. Rata profitabilitatii s-a mentinut insa in aceiasi parametri ca si in 2001, adica intre 3 si 5%”, spune Zoltan Teszari, presedintele RCS& RDS. In domeniul comertului, acolo unde au existat cele mai mari cresteri ale cifrelor de afaceri, rata medie a profitului brut a crescut cu peste 20%. Apetitul pentru cumparaturi al romanilor a depasit in sens pozitiv
prognozele companiilor. Vanzarile de produse electronice si electrocasnice aproape ca s-au triplat anul trecut, facand din actionarii companiilor Flanco, Altex sau Domo niste oameni fericiti.
Telefonia mobila si-a pastrat si in 2002 titlul de performer al economiei private romanesti. Pe o piata a telecomunicatiilor evaluata la doua miliarde de dolari, MobiFon si Orange au raportat cresteri de peste 19% ale profitului brut comparativ cu aceeasi perioada a anului 2001. Pe primele noua luni ale anului trecut, profitul operational realizat de compania care detine brandul Connex a fost de 110,1 milioane de dolari, in crestere cu 31% fata de primele trei trimestre ale anului anterior. In aceeasi perioada veniturile obtinute de filiala din Romania a grupului Orange au crescut cu opt milioane de euro, pana la un nivel de 289 milioane de euro. Nu acelasi succes l-a inregistrat compania Cosmorom, care merge in continuare pe pierderi, iar Telemobil a reusit sa depaseasca pragul 100.000 de clienti.
Adrian Popa, Corporate and Regulatory Affairs Manager la British American Tobacco (BAT) Romania, spune ca in 2001 romanii au cheltuit mai mult de un milliard de dolari pe tigari. Venituri de 360 de milioane de dolari au revenit BAT. Pentru anul trecut, pe ansamblu, s-a prognozat o crestere de cel mult 10% a pietei tutunului. Philip Morris, care in 2001 si-a deschis propria fabrica de tigari in apropierea Capitalei, a reusit sa raporteze o crestere de peste 10% a cifrei de afaceri, si asta in conditiile in care pretul unui pachet de tigari a atins valori minime.
Pe primele 11 luni ale anului trecut vanzarile de autovehicule noi au fost cu 20,7% mai mari decat in aceeasi perioada a lui 2001. Astfel, romanii au cumparat 101.535 masini noi. Calin Popescu Tariceanu, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, spune ca, in mare parte, cresterea vanzarilor se datoreaza sistemelor de creditare in rate si leasing. Cele mai multe masini le-a vandut Dacia, cu peste 48.000 de unitati. Grupul Renault este lider si in privinta autovehiculelor din import, reusind sa vanda peste 8.000 de bucati.
Piata cimentului s-a numarat si anul trecut printre cele mai profitabile din economia romaneasca. Atat grupul francez Lafarge, cat si cel elvetian Holcim au raportat cresteri de 30% ale profitului brut si respectiv ale cifrei de afaceri. Philippe Questiaux, presedintele Lafarge Romcim, a estimat pentru 2002 o cifra de afaceri de 150 milioane de dolari si un profit brut de peste 20 milioane de dolari. Holcim a incheiat anul cu o cifra de afaceri de 85 milioane de dolari, cu 30% mai mult decat in 2001, iar HeidelbergCement, cu peste 100 milioane de euro.
Pe primele sapte luni ale anului trecut vanzarile de bere crescusera cu doar 1,5% comparativ cu perioada similara a anului 2001. Vanzarile companiei URBB, care produce marcile Tuborg, Carleberg si Skol, au crescut cu 16%, pana aproape de 700.000 de hectolitri. Profitul brut inregistrat de compania austriaca BBAG, prezenta in Romania prin filiala Brau Union, a fost anul trecut cu 15% mai mare decat in 2001. Grupul austriac prognozeaza o rata anuala de crestere cuprinsa intre trei si cinci procente. Isaac Sheps, presedintele URBB, crede ca anul acesta veniturile companiei pe care o conduce vor spori cu aproape 20%.
Piata de distributie a carburantilor a crescut in 2002 cu doar 3-4%. Pentru prima data in ultimii 12 ani, Petrom a acceptat sa ridice preturile monopoliste practicate la benzina si motorina si sa lase piata libera. Astfel, clientii au avut posibilitatea sa cumpere benzina mai ieftina de la Shell sau Agip decat de la benzinariile Petrom. Chiar si asa, atat grupul englez cat si cel Italian au anuntat in continuare ca nu vor obtine profit din aceasta activitate. Simultan insa, cifra de afaceri a MOL, OMV sau Lukoil a crescut in medie cu peste 20% (in cazul Mol, de la 58 milioane in 2001 la 70 milioane de dolari anul trecut). In 2002, Petrom a anuntat o reducere cu 40 milioane de dolari a profitului, fata de 140 milioane de dolari in 2001.
Filiala din Romania a grupului german Metro a reusit anul trecut sa vanda cu 20% mai mult decat in 2001. Practic, acesta a fost si nivelul cu care a crescut piata de retail din Romania. La o marja a profitului net de 4-5%, afacerile de 600 milioane de dolari ale Metro au adus actionarilor un profit de aproape 30 milioane de dolari. „Luna de luna, cresterile pe care le-au inregistrat vanzarile hypermarketului de la Chiajna fata de perioada similara a anului trecut au depasit granita la 10%”, spune Andreea Mihai, Marketing Director la Carrefour. Vanzarile grupului german Selgros si ale Billa au crescut anul trecut cu peste 30%, unul dintre motive fiind acela al deschiderii de noi magazine.r
Reducerea semnificativa a dobanzilor la credite, dar mai ales faptul ca bancile au devenit mai putin rigide atunci cand a venit vorba de imprumuturile catre populatie au facut ca firmele care au vandut produse electrocasnice sa-si tripleze cifra de afaceri realizata in 2002. Marius Ghenea de la Flanco spune ca daca in ianuarie a prognozat o cifra de afaceri de 25 milioane de dolari, ulterior a urcat la 30-35 milioane de dolari si a ajuns sa vanda de 50 milioane de dolari in decembrie. Alaturi de produsele electronice si mobila, imobiliarele si industria auto au crescut anul trecut cu peste 20% fata de 2001.