Pentru că bugetele de reclamă au fost reduse la minim şi pentru că situaţia devine tot mai dificilă, tot mai multe instituţii financiare îşi caută clienţi prin mica publicitate.
«Ai nevoie de un card, 10.000-50.000 de lei, rapid, sună la …», „Maşină dacă vrei, prin credit poţi să iei, aprobare 24h. 0762…“, „Vrei un card de credit maxim 35.000 RON? Consultanţă financiară. 0729…“, „Bancă oferim carduri doar cu buletinul pt. angajaţi şi pensionari, venit minim 500 lei, perioada de graţie 50 de zile cu dobândă 0%, bonusuri la fiecare utilizare“ sau „Credit rapid, 15.000 lei, card rapid 15.000 lei, maxim trei zile, sună la ….“. Sunt doar câteva dintre zecile de anunţuri de mică publicitate care oferă împrumuturi bancare sau carduri de credit cu un minim de formalităţi şi în cel mai scurt timp.
„Da, este vorba despre carduri de credit Mastercard emise de o bancă din România, nu vă trebuie decât o copie după cartea de identitate şi să ne daţi un număr de telefon al angajatorului. Îl vom contacta noi să aflăm alte detalii. Ne găsiţi la sediul GE Money din Bulevardul Coposu“, ni se răspunde la unul dintre numerele apelate.
„Veniţi la noi la birou, în Bulevardul Decebal, pentru a pune la punct în amănunt lucrurile“, spune reprezentantul unui alt broker de credite, după ce ne supune unui scurt interogatoriu profesionist pentru a afla informaţii legate de locul de muncă, salariu şi alte datorii existente, menit să stabilească dacă solicitantul se încadrează în categoria celor eligibili pentru un credit de nevoi personale. „Vom vedea atunci dacă vom aborda o instituţie bancară sau una nebancară“, mai spune interlocutorul.
Alţii s-au gândit că interesul clientului pentru oferta lor s-ar putea estompa din cauza distanţei prea mari de parcurs până la birou, aşa că sunt dispuşi să se deplaseze ei, în orice colţ al Bucureştiului. „Vin cu laptopul şi introducem pe loc aplicaţia în sistem, urmând să avem un răspuns în maximum 48 de ore“, explică un vânzător de credite, care nici nu a tresărit când a auzit că ar trebui să ajungă în Pipera tocmai din zona de sud a Capitalei.
Micile anunţuri dau roade şi pe o piaţă îngheţată
Campania de comunicare cu potenţialii clienţi prin intermediul paginilor de mică publicitate ale celor mai importante publicaţii de acest gen s-a dovedit, până în prezent, una reuşită, afirmă Simona Cincă, consilier de credite în cadrul B&C Imobiliare. „De când am început să utilizăm mai intensiv mica publicitate se simte o diferenţă clară faţă de perioada în care nu aveam anunţuri. Trebuie spus că, deşi există o percepţie că piaţa creditelor este blocată, există încă destule bănci care acordă împrumuturi“, susţine ea. Întrebată care sunt aceste instituţii, Simona Cincă spune că, în general, nicio bancă nu a oprit total activitatea de creditare. „Rolul nostru cel mai important este să găsim pentru fiecare client în parte banca ideală pentru situaţia sa“, explică aceasta.
Pe de altă parte, Dovi Klein, directorul general al Solar Energy, companie bucureşteană în cadrul căreia activează şi un departament de brokeraj de credite ce şi-a făcut, în ultima vreme, o campanie pe mica publicitate, spune că, în comparaţie cu perioada similară din 2008, situaţia este gravă. „Înregistrăm o scădere radicală, probabil suntem la 10% din numărul împrumuturilor intermediate acum un an. Totuşi, în ultima perioadă se observă o tendinţă de revenire. Deocamdată, mai mult din partea clienţilor decât a băncilor, însă cererea crescută ar putea forţa şi instituţiile financiare să-şi flexibilizeze ofertele“, declară el.
„Am utilizat acest tip de comunicare până prin iarnă, când am decis să nu mai dăm niciun fel de anunţ, căci erau, practic, bani aruncaţi de pomană. Acum, am hotărât să reluăm prezenţa noastră la mica publicitate, căci piaţa dă semne de dezmorţire“, spune Sorin S., reprezentantul unui broker de credite. El afirmă că mica publicitate este cea mai accesibilă formă de reclamă pentru o companie de talie mică, mai ales în condiţiile în care bugetul de comunicare este redus la minim.
Atenţie la cămătari, dar şi la instituţiile aparent respectabile
Deşi la prima vedere paginile de mică publicitate sunt pline de anunţuri care garantează obţinerea de împrumuturi sau carduri de credit în timp record şi cu formalităţi minime, criza nu a ocolit nici acest domeniu. „Faţă de primăvara lui 2008 sunt cu 25-30% mai puţine anunţuri de acest tip, iar faţă de toamna anului trecut s-a înregistrat o scădere de circa 10-15%“, spune Cătălin Taloi, redactor-şef al revistei „Anunţul telefonic“. El spune că, în cea mai mare parte, în spatele inserturilor de acest gen se află campanii iniţiate de instituţii (bănci, instituţii financiare nebancare sau brokeri de credite), care se întind pe perioade de circa o lună, şi nu de iniţiative particulare ale unor agenţi ai acestora.
„În principiu, nu cred că le-am îngrădi reprezentanţilor noştri dreptul de a utiliza anunţurile de mica publicitate pentru recrutarea de clienţi. Totuşi, acest lucru ar implica nişte cheltuieli suplimentare pentru ei. Şi nu cred că sunt dispuşi să şi le asume, mai ales atâta timp cât compania suportă costurile pentru campanii publicitare la TV, în publicaţiile centrale şi locale pe internet şi, nu în ultimul rând, distribuţia de scrisori de prezentare şi fluturaşi“, afirmă Vlad Şandru, managerul de comunicare al Provident.
Există, însă, şi agenţi ai unor instituţii financiare care au decis să investească pe cont propriu în anunţuri de mica publicitate. „Îşi conferă un avantaj în faţa celor care stau la birou şi aşteaptă să fie găsiţi de cei interesaţi în obţinerea unui credit sau care apelează doar la prieteni şi cunoştinţe pentru a face rost de clienţi“, dezvăluie un angajat al unui cunoscut broker de credite şi asigurări. „În plus, în loc să te rogi de unul sau de altul să-ţi facă rost de contacte pe care să le suni pentru a le oferi credite sau carduri sau să dai telefoane la întâmplare, luând numere din cartea de telefon şi riscând să plictiseşti sau chiar să enervezi oamenii, mica publicitate te ajută ca mesajul tău să ajungă direct la cei interesaţi“, explică el.
Nu trebuie uitat, totuşi, că în aceeaşi rubrică în care apar anunţurile instituţiilor de credit sau ale brokerilor sunt publicate şi numeroase oferte de împrumut din partea unor persoane fizice. Cămătarii vor garanţii imobiliare (totuşi, nu de puţine ori spun că nu acceptă ca gaj terenuri) şi, în unele cazuri, auto. Pentru a elimina din suspiciunile existente la adresa lor, unii din creditorii de acest gen precizează că nu lucrează decât cu contract la notariat, iar plata ratelor se face numai în cont bancar. Specialiştii le recomandă în continuare românilor să nu apeleze la acest gen de împrumuturi, având în vedere dobânzile extrem de ridicate practicate (de exemplu, 60% pe an la euro) şi capcanele pe care le pot ascunde contractele de credit.
Capcane pot ascunde, totuşi, şi contractele încheiate cu instituţii financiare. „Clienţii trebuie să fie foarte atenţi la dobânzi şi comisioane. Când se compară două oferte, trebuie luată în calcul DAE (dobânda anuală efectivă), deoarece comisioanele (de analiză, de acordare, de administrare/gestiune/mentenanţă, de risc, aferente contului curent, de neutilizare, de rambursare anticipată etc.) pot creşte semnificativ costul unui credit. Apoi, trebuie văzute condiţiile în care variază dobânda“, explică Răzvan Resmeriţă, de la Centrul European al Consumatorilor România. Drepturile şi obligaţiile fiecărei părţi şi cazurile de culpă sunt şi ele aspecte care, trecute cu vederea, pot transforma un credit aparent banal într-un coşmar.
«De când am început să utilizăm mica publicitate se simte o diferenţă clară.»
Simona Cincă, consilier credite, B&C Imobiliare
24 de ore este timpul necesar pentru aprobarea unui credit. Cel puţin aşa se spune în unele din anunţurile apărute la rubricile de mica publicitate. Altele promit obţinerea efectivă a banilor sau a cardului de credit în trei zile