În aprilie, sistemele de la National Australia Bank au urmărit cum o clientă încerca să-și ridice limita de tranzacție a contului, de la 20.000 dolari la 100.000 dolari. S-a conectat cu numele de utilizator și parola potrivite și părea ok. Dar software-ul instalat recent a detectat că actualul ei comportament era semnificativ diferit de unele anterioare.

„Modul în care își folosea mouse-ul arăta diferit”, a declarat Chris Sheehan, manager de investigații al Băncii Naționale a Australiei. „Numărul de click-uri pe mouse arăta diferit”, spune el, potrivit protocol.com.

Ce programe folosesc băncile să te urmărească

Discrepanțele au fost preluate de noul software BioCatch al băncii, care a determinat echipa antifraudă să-și dea seama că clientul are probleme. Echipa a sunat-o pe clientă în două secunde pe telefonul fix pentru a o avertiza și ea a oprit lucrurile.

Creșterea rapidă a serviciilor bancare online a determinat instituțiile financiare să adopte analize comportamentale, tehnologie bazată pe AI concepută pentru a semnaliza potențialele fraude pe baza acțiunilor unui utilizator și chiar a manierismelor acestora. Această tendință s-a accelerat în timpul pandemiei, deși adoptarea  extinsă a tehnologiei coincide cu îngrijorări sporite cu privire la utilizarea AI în serviciile financiare.

Urmărind frauda

Un sistem de analiză comportamentală înregistrează interacțiunile site-ului clienților și folosește datele pentru a le urmări și a verifica cu exactitate dacă este vorba de ei când sunt online. Browserele web au furnizat mult timp informații despre mișcările mouse-ului, deși puțini utilizatori de internet își dau seama că sunt supravegheați în detalii atât de fine.

Tehnologia este utilizată și pentru a semnaliza comportamentul utilizatorilor care indică o încercare de a deschide conturi frauduloase, folosind identități furate.

Analiza comportamentală oferă un nou strat de securitate, în plus față de alte forme de identificare, a declarat CEO-ul BioCatch, Howard Edelstein.

De fapt, tehnologia poate fi un instrument de securitate mai puternic într-un moment în care numerele de securitate socială și alte informații personale sunt tot mai vulnerabile la atacurile hackerilor. „Amprentele digitale nu se schimbă și imitarea sau falsificarea comportamentului uman este aproape imposibilă”, spune Logan Allin, partener general al Fin VC.

Sistemul BioCatch folosește și „provocări invizibile”. De exemplu, software-ul colectează date despre modul în care un client legitim ar muta de obicei mouse-ul ori de câte ori dispare cursorul. Atunci când există suspiciuni de fraudă, software-ul ar face cursorul să dispară în mod intenționat și să verifice dacă utilizatorul este cel legitim, pe baza reacției persoanei respective.

Beneficiile analizei comportamentale au fost demonstrate în pandemie, când băncile au fost obligate să închidă sucursale și să desfășoare activități în principal online.

Dar această adoptare extinsă a analizei comportamentale are loc pe fondul îngrijorărilor privind utilizarea AI și a tehnologiei Big Data în serviciile financiare. Cinci agenții americane, conduse de Consiliul Rezervei Federale și de Biroul pentru protecția financiară a consumatorilor, au cerut informații despre modul în care băncile și companiile tehnologice folosesc AI în serviciile financiare.

Confidențialitatea rămâne o preocupare majoră

Companii precum BioCatch, Neuro-ID și BehavioSec trebuie să respecte legile stricte privind confidențialitatea din SUA, Europa.

BioCatch, al cărui software a fost implementat de către bancă în etape, la finele lui 2019, a ajutat Banca Națională a Australiei să economisească aproximativ 450.000 de dolari pe lună. Sumă care altfel ar fi fost pierdută  din cauza fraudelor.

National Australia Bank spune că analiza comportamentală este un instrument convingător în domeniul bancar, într-un moment în care frauda se desfășoară prim operațiuni globale sofisticate. Sume uriașe de bani pot fi furate de la bănci acum în doar câteva ore, iar tacticile tradiționale anti-fraudă sunt adesea prea lente.