Băncile comerciale vor transmite BNR, începând de săptămâna viitoare, informaţii despre clienţii la care a început procedura de insolvenţă, în termen de două zile lucrătoare de la momentul în care aceştia au înştiinţat instituţia de credit.
Potrivit legislaţiei bancare, în prezent banca centrală poate solicita băncilor comerciale informaţii suplimentare faţă de raportările curente cu scop prudenţial şi statistic.
Astfel, BNR a trimis către bănci o adresă prin care li se solicita ca de luni să îi trimită datele privind clienţii pentru care s-a declanşat procedura de insolvenţă.
La finele lunii aprilie, bancherii au discutat cu BNR despre oportunitatea modificării legislaţiei privind insolvenţa, pentru a limita situaţiile în care un creditor poate solicita insolvenţa unei companii pentru neplata datoriei, întrucât instituţiile de credit sunt nevoite să constituie la un moment dat provizioane sau să înceapă executarea debitorului.
„Noi am adus în discuţie problemele legate de insolvenţă. Comunitatea bancară este foarte îngrijorată de faptul că legea insolvenţei permite unui creditor cu o sumă modică să ceară în instanţă insolvenţa debitorului. De aici încep blocaje în lanţ care duc la nerambursare. Comisiile tehnice ale ARB lucrează pentru propuneri concerete de modificarea cât mai rapidă a legii”, a declarat preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, Radu Gheţea.
BNR afla foarte târziu de insolvenţa unor clienţi mari
De asemenea, directorul Direcţiei de Supraveghere din cadrul BNR, Nicolae Cinteză ,a declarat că instituţia centrală „afla foarte târziu chiar de cazuri de insolvenţă privind clienţi mari. Nu exista o obligaţie a băncilor de a raporta astfel de date, iar, în condiţiile actuale, devine mult mai importantă o astfel de informaţie”.
Potrivit unui studiu Coface, în acest an vor fi deschise peste 20.000 de cazuri de insolvenţă, în condiţiile în care numărul total al firmelor care au intrat în insolvenţă a crescut în primul trimestru cu 58% faţă de perioada similară din 2008, la 5.173.