Cele mai multe bănci ar trebui să actualizeze datele clienţilor până la finele lunii viitoare, dar termenul nu va putea fi respectat nici prin ameninţări de blocare a conturilor, nici oferind premii. Băncile organizează tombole cu premii pentru a reuşi să adune datele actualizate de la clienţi. Alpha Bank pune la bătaie DVD-uri şi MP3 playere, în cadrul unor trageri al sorţi lunare, care vor ţine până la sfârşitul acestui an. BCR a derulat o promoţie similară care s
Cele mai multe bănci ar trebui să actualizeze datele clienţilor până la finele lunii viitoare, dar termenul nu va putea fi respectat nici prin ameninţări de blocare a conturilor, nici oferind premii.
Băncile organizează tombole cu premii pentru a reuşi să adune datele actualizate de la clienţi. Alpha Bank pune la bătaie DVD-uri şi MP3 playere, în cadrul unor trageri al sorţi lunare, care vor ţine până la sfârşitul acestui an.
BCR a derulat o promoţie similară care s-a încheiat la sfârşitul lunii trecute, premiile oferite fiind telefoane mobile şi camere foto digitale. Tot în această perioadă, ING Bank derulează o campanie al cărei scop este actualizarea adreselor de e-mail ale clienţilor. Premiul este unic, dar în valoare de 3.000 de euro.
Miza: cât mai mulţi clienţi trebuie să-şi actualizeze datele personale, iar pe baza acestor informaţii băncile să-şi segmenteze clientela în funcţie de profilul de risc al fiecăruia, pentru a putea preveni activităţile de spălare de bani şi finanţare a terorismului. Băncile sunt obligate să actualizeze aceste informaţii de un regulament BNR care transpune prevederile unei directive europene. În cazul persoanelor fizice, informaţiile de care au nevoie băncile sunt cele din actul de identitate, dar şi ocupaţia, numerele de telefon, precum şi numele şi domeniul de activitate al angajatorului. În cazul firmelor, este solicitată şi structura acţionariatului.
Între ameninţări şi rugăminţi
Decizia de a restricţiona accesul clienţilor care nu şi-au actualizat datele aparţine fiecărei bănci. În prezent, două instituţii bancare îşi informează clienţii că pot evita o astfel de neplăcere prin simpla completare a formularelor tipizate: Raiffeisen Bank şi BCR.
„Este o directivă europeană şi chiar dacă băncile vor sau nu vor să ia nişte măsuri, la un moment dat tot vor trebui să le ia“, afirmă preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, Radu Graţian Gheţea. Până în acel moment, instituţiile de credit au solicitat Băncii Naţionale, prin intermediul ARB, să le acorde o păsuire de şase luni în privinţa obligativităţii de actualizare a datelor clienţilor.
Există şi bănci care au implementat deja prevederile directivei europene: de exemplu, RBS şi Piraeus Bank, potrivit informaţiilor oferite de reprezentanţii acestor instituţii. Actul normativ prin care BNR obligă băncile să actualizeze informaţiile clienţilor a fost publicat anul trecut, dar majoritatea băncilor abia în ultimele luni au început să facă acest lucru.
Campania băncilor de a actualiza datele clienţilor ar putea favoriza însă atacurile de phishing, al căror scop este sustragerea de bani din conturi. „Atenţionăm clienţii să nu dea curs diverselor invitaţii răuvoitoare transmise prin e-mail (mesaje phishing), pentru că banca nu va solicita niciodată date personale ale clienţilor în acest mod”, spune vicepreşedintele Alpha Bank. Îfn ultima perioadă, s-au înmulţit atacurile de acest tip asupra băncilor autohtone.
Este o cerinţă ce presupune două responsabilităţi corelative: cea a băncii, de a solicita datele de identificare, şi cea a clientului, de a le furniza.
Doru Bulată, director executiv BCR
Nu se vor lua măsuri iraţionale de blocare a sistemului, îi aşteptăm pe clienţi să-şi actualizeze datele şi după sfârşitul lunii octombrie.
Ion Stan, vicepreşedinte Alpha Bank