Două dintre băncile împotriva cărora s-au format grupuri de clienţi nemulţumiţi sunt pregătite să evite scandalul prin negocieri cu debitorii.
Deşi unii bancheri spun despre clienţi, că aceştia nu ar avea nici o şansă în instanţă cu motivele pe care le invoacă din contracte unii creditori, preferă totuşi să rezolve problemele cu debitorii pe căi amiabile.
Oficialii a două dintre băncile care sunt pe lista celor care ar urma să fie date în judecată de către clienţii nemulţumiţi ne-au declarat că încearcă în continuare să rezolve problemele cauzate de Ordonanţa 50 pe căi amiabile şi agreate de ambele părţi. Cu toate acestea, Mitică Tararache, directorul direcţiei de Credite persoane fizice din cadrul Raiffeisen Bank, spune că impactul asupra băncii va fi de milioane bune de euro.
„Pierderile vor fi cauzate de adaptarea sistemului informatic, precum şi de tipărirea şi expedierea scrisorilor, generarea şi tipărirea a milioane de acte adiţionale. Impactul pe veniturile băncii va fi tot de ordinul milioanelor de euro. La fel de nocive însă vor fi şi consecinţele pentru întreaga economie românească ale unor prevederi”, ne-a declarat Tararache.
Directivă transpusă bine
Unii bancheri cred că modul în care a fost transpusă directiva europeană este unul destul de bun, în sensul transparenţei condiţiilor de cost şi al clauzelor din contractele bancare.
Cu toate acestea, „ordonanţa a fost adoptată practic fără consultarea tehnicienilor – este cunoscut deja faptul că iniţiatorul, ANPC, a refuzat să răspundă băncilor care au cerut în repetate rânduri, prin ARB, să se întâlnească cu oficialii ANPC pentru discuţii tehnice pe proiectul de ordonanţă”, spune oficialul Raiffeisen. În momentul de faţă, băncile au în derulare oferte de refinanţare a creditelor, iar la altele sunt la promoţii în care creditorii suportă taxele notariale ocazionate de reînregistarea ipotecii la noul credit.
Variabili în aplicarea OUG
Potrivit oficialilor UniCredit Ţiriac Bank, clienţii trebuie să se prezinte la bancă în termen de 15 zile de la primirea notificării scrise, însă vom accepta şi cererile primite după acest termen.
În schimb, conducerea Raiffeisen spune că a postat anunţul legat de semnarea actelor adiţionale şi pe net. „De la începutul lunii septembrie am anunţat public internet/presă că actele adiţionale sunt pregătite şi clienţii pot să se prezinte la orice unitate a băncii sau să-l solicite pe mail prin callcenterul nostru pentru a-l consulta şi semna, indiferent dacă au fost notificaţi sau nu”, ne-au spus oficialii Raiffeisen.
Nu au primit avertismente cu iz de instanţă
Oficialii ambelor bănci spun că nu au primit nicio înştiinţare de la clienţi că vor fi daţi în judecată. „Am avut notificări din partea clienţilor de refuzuri de semnare a actelor adiţionale, dar majoritatea acestora vin şi le consultă şi le semnează. Nu avem citaţii/procese pe rol”, a adăugat oficialul Raiffeisen. Şi la partea cu acţionarea statului în instanţă UniCredit nu va face acest lucru, în schimb, va continua să apeleze la clarificarea regulamentului prin intermediul ARB.
Cum văd băncile „excesul” statului
Există o serie întreagă de aspecte care sunt un „exces” şi depăşesc Directiva 48/2008. „Astfel, sunt reglementate în plus rata maximă de dobândă aplicabilă atunci când consumatorul se află în şomaj, concediu de boală, divorţ, deces, precum şi în imposibilitatea creditorului de a denunţa contractul atunci când consumatorul nu acceptă o majorare de dobânda”, spun bancherii.
Ei afirmă că alinierea creditelor din portofoliu la noile condiţii dă naştere la interpretări care vor duce la procese între bănci şi clienţi, consumatoare de resurse şi de bani din ambele părţi. Nevoia de a proteja interesele consumatorilor şi nevoia de a aplica un tratament corect instituţiilor de credit nu se regăseşte în ordonanţă. „Astfel, statul român este supus riscului declanşării procedurii de infringement”, mai spun ei.