„Afacerea mea este să le dau bani celor care au nevoie de cash”, spune Sani Abdulrahman, arătând către o sucursală a United Bank for Africa, a treia bancă ca mărime din Nigeria după valoarea de piață, ale cărei bancomate au rămas obiecte de muzeu, scrie Japan Times.

Abdulrahman este unul dintre cei peste 2 milioane de agenți de telefonie mobilă care operează în Nigeria – unul la fiecare 100 de persoane – care gestionează majoritatea tranzacțiilor zilnice ale țării. Banca Centrală a Nigeriei, vrând să crească incluziunea financiară, a încurajat proliferarea acestora.

Sabotează sistemul monetar, subminând lupta împotriva inflației

Dar autoritățile de reglementare se tem acum că sabotează sistemul monetar, subminând lupta împotriva inflației și lăsând moneda națională în afara controlului lor.

„Excesul de numerar în afara sistemului bancar generează probleme de politică asupra ratei rezervelor de numerar și a ratei de creditare”, explică Ijeoma Kalu, profesor de economie la Universitatea din Port Harcourt. De aceea, decizia băncii centrale, care a crescut rata dobânzii la 27,5%, pentru a combate inflația care ajunsese la 33,9% în octombrie, nu funcționează, a adăugat el.

Aproximativ 93% din moneda totală în circulație – sau 4 trilioane de naira (2,6 miliarde de dolari) – se afla în afara băncilor în luna septembrie, potrivit datelor băncii centrale. Este o creștere  importantă, de la 81%, în septembrie 2019. . Totuși, autoritățile de reglementare susțin că „nu putem pune în pericol susținerea incluziunii financiare”.

Decizia băncii centrale de a crea sistemul de agenții, în 2016, a avut consecințe neașteptate. Cumpărând naira de la tarabele de pe piață și de la benzinării, aceste agenții au devenit efectiv concurenți ai băncilor, în loc să aducă oamenii în sistemul financiar.

Nigeria are doar 14 bancomate la 100.000 de adulți

În ciuda progreselor uriașe în tehnologia financiară din Africa, aproape jumătate dintre adulții nigerieni nu au efectuat plăți prin intermediul operatorilor financiari reglementați, potrivit Enhancing Financial Innovation & Access, o organizație de dezvoltare. În același timp, Nigeria are prea puține bancomate – doar 14 la 100.000 de adulți, față de 31 în Egipt, și care sunt adesea goale.

Creșterea acestor agenții a fost determinată de o armată de tineri în căutare de locuri de muncă, dar și de creșterea companiilor de tehnologie financiară, precum Opay, Paga și Moneypoint, care oferă terminale la prețuri accesibile.

Seifurile sunt goale

Acum, banca centrală încearcă să reprime agenții înainte de sezonul sărbătorilor, Într-o circulară din 3 decembrie, a amenințat că va sancționa băncile dacă nu își aprovizionează bancomatele.

Dar câțiva directori ai unor sucursale din Lagos și hubul petrolier Port Harcourt au declarat, sub protecția anonimatului, că seifurile lor sunt goale.

Un manager estimează că cele șapte bancomate ale băncii sale au nevoie de 15 milioane de naira zilnic, deși primește săptămânal doar 10 milioane de la banca centrală.

Atitudinile oamenilor față de numerar au fost afectate și de experiența ultimilor ani. Mulți nigerieni au fost afectați de o reproiectare eronată a monedei, în urmă cu doi ani, care a cauzat o penurie de naira la nivel național. Iar situația persistă și transferurile bancare durează uneori zile la rând.

Mustafa Chike-Obi, președintele Asociației Directorilor de Bănci din Nigeria, susține că problema este „mai gravă decât orice altceva. Agenții afirmă că oferă un serviciu valoros oamenilor, într-o țară în care 28 de milioane de adulți nu au acces la servicii financiare și 93% lucrează în economia informală, centrată pe numerar.