"Este vorba de două decizii ale Bancpost pe două tipuri de contracte de credit. În primul caz apare că rata dobânzii se majorează cu 0,5 puncte procentuale pe toată perioada de creditare. Nu găsim explicaţia pentru aceste 0,5 puncte pentru că nu este descris în contract, ci doar în oferta Bancpost prin care se spune că dobânda va creşte cu 0,5 puncte procentuale numai dacă valoarea creditului depăşeste 75% din valoare garanţiei. Considerăm că este o practică comercială incorectă", a declarat, joi, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Marius Dunca, într-o conferinţă de presă.

Acesta a precizat că ANPC nu a aplicat sancţiuni deoarece acestea pot fi contestate în instanţă, iar intenţia instituţiei este de a ajuta consumatorii.

"Bancpost şi-a dat seama de această greşeală şi are termen de şase luni pentru aducerea tuturor contractelor în conformitate. Sunt 395 de contracte în această situaţie, iar banca a restituit deja consumatorilor din această dobândă o sumă de 22.600 de franci elveţieni", precizat Dunca.

Cel de-al doilea contract de credit de la Bancpost vizează restructurarea unui alt împrumut cu dobândă fixă doar pe o perioadă de graţie de un an de zile, dobândă majorată ulterior cu 0,5 puncte procentuale, chiar mai ridicată decât în contractul iniţial.

"A profitat de situaţia nefericită a consumatorului care a fost în imposibilitatea de plăti aceste contracte, a făcut acea restructurare şi banca i-a pus acele 0,5 puncte procentuale. Deşi contractele supuse analizării au fost încheiate la nivelul anului 2008, acestea au avut prevăzut încă de la momentul semnării faptul că dobânda trebuie să se calculeze în funcţie de un indice de referinţă verificabil şi o marjă fixă. Dar, cu toate acestea, operatorul financiar bancar a ales să precizeze în cadrul contractului că întreaga rată a valorii dobânzii se majorează cu 0,5 puncte procentuale sau 0,25 puncte procentuale în funcţie de tipul contractului", a explicat preşedintele ANPC.

În această situaţie este vorba de 190 de contracte, iar sumele restituite de bancă se ridică la 1.164 de franci elveţieni, până în momentul de faţă.

"La Credit Agricole este vorba un contract din anul 2010 în care s-a prevăzut un comision de gestionare de 0,2% care nu este în lege şi tot aici se aplică un comision de analiză de 3,5% care se reţine automat din suma aprobată creditului. Fapta operatorului economic constituie o practică comercială incorectă fiind contrară diligenţei profesionale, consumatorul neavând la dispoziţie o altă variantă decât să accepte chiar dacă acest lucru este dezavantajos financiar pentru acesta. Practic, nu i-a dat posibilitatea clientului să vină cu bani să plătească acest comision de analiză sau să îşi dea acordul să fie retras din suma totală", a spus Dunca.

Potrivit sursei citate, în această situaţie nu se ştie câte contracte există pentru că banca a solicitat un termen de 30 de zile pentru a comunica acest lucru. "Am dat un ordin ca în 30 de zile contractele să fie aduse în conformitate, adică să fie eliminat comisionul de 0,2 la sută şi restituit comisionul de analiză", a adăugat Dunca.

Şeful ANPC a menţionat că a observat o deschidere din partea băncilor faţă de instituţie şi faţă de consumatori, iar unde nu primeşte ajutor de la operatorii financiari bancari "ajută legea".

SURSA: Agerpres