APIA vrea ca subvenția oferită prin „Rabla Plus” să crească la 8.500 de euro

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) propune ca subvenția oferită prin „Rabla Plus” să crească la 8.500 de euro în 2025 și la 7.500 de euro în 2026.

Această creștere este importantă pentru a recăpăta încrederea consumatorilor în mașinile electrice, după ce în 2024 subvenția a fost redusă la 5.100 de euro pe mașină, iar acest lucru a avut un impact negativ asupra pieței auto din România.

Conform datelor internaționale, această scădere a plasat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană (UE) în ceea ce privește vânzările de mașini electrice, cu o scădere de 32,2%. Începând cu anul 2027, subvenția ar urma să scadă treptat și ar putea dispărea complet până în anul 2030.

APIA susține eliminarea subvențiilor acordate prin „Rabla Clasic”

Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) a decis să elimine subvenția pentru mașinile cu motoare diesel din Rabla Clasic. APIA susține această decizie de mai bine de un an și jumătate. Reprezentanții APIA spun că eliminarea subvenției pentru mașinile diesel este o măsură curajoasă și necesară, care ajută la tranziția către mașinile electrice și hibride, care sunt mai prietenoase cu mediul.

Rabla Plus 2025
SURSA FOTO: colaj foto Capital.ro/Dreamstime

APIA susține un plan clar pentru eliminarea treptată a subvențiilor acordate diferitelor tipuri de mașini prin Rabla Clasic. Planul include:

  • eliminarea subvenției pentru mașinile diesel în 2025, pentru cele pe benzină în 2026, pentru cele mild hybrid în 2027, pentru cele full hybrid în 2028, pentru cele plug-in hybrid în 2029;
  • eliminarea completă a subvenției, inclusiv pentru mașinile electrice, în 2030;
  • creșterea plafonului maxim al valorii autoturismelor eligibile pentru subvenție, de la 75.000 de euro la 80.000 de euro.

APIA consideră că termenul de 3 ani pentru a păstra o mașină achiziționată prin Rabla Clasic este prea lung. De aceea, asociația sugerează ca termenul să fie redus la 1 an pentru a oferi mai multă flexibilitate consumatorilor și pentru a încuraja o mai rapidă adoptare a mașinilor electrice în România.

APIA cere introducerea unui „Rabla Comercial”

O altă propunere a industriei auto este crearea unui program „Rabla Comercial” pentru flotele comerciale, care să ajute la reducerea poluării generate de transportatori, firmele de curierat și taxiuri. Acestea parcurg de patru ori mai mulți kilometri anual decât un proprietar de mașină obișnuit.

MMAP a cerut APIA să pregătească o propunere pentru acest program, care ar putea reduce semnificativ emisiile poluante ale acestor vehicule.