Diferența dintre ajutorul de deces și ajutorul de înmormântare
În cazul unui deces, procesul de organizare a înmormântării poate aduce costuri semnificative, iar în acest sens, statul și angajatorii pot oferi sprijin financiar pentru a ajuta la acoperirea cheltuielilor.
Două forme importante de suport sunt ajutorul de deces și ajutorul de înmormântare, care se acordă în circumstanțe diferite și provin din surse distincte.
![doliu, deces](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2024/12/doliu-deces-4-e1734809253369.jpg)
Ce este ajutorul de înmormântare?
Ajutorul de înmormântare este o formă de sprijin financiar care provine dintr-o clauză din contractul individual de muncă al angajatului. Acesta este acordat atunci când un angajat suferă pierderea unui membru al familiei.
Legea definește membri ai familiei care pot beneficia de ajutorul de înmormântare: soțul/soția, copii (atât proprii, cât și adoptați sau aflați în plasament familial), părinții și bunicii angajatului.
Valoarea ajutorului de înmormântare este stabilită prin contractul de muncă, iar suma nu este supusă impozitării. Acest ajutor se oferă pentru a sprijini costurile înmormântării, însă fiecare angajator are libertatea de a stabili suma specifică și de a o acorda conform prevederilor contractuale. Un detaliu important este că ajutorul de înmormântare se poate cumula cu ajutorul de deces.
![sicriu, doliu, deces](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2024/10/sicriu-doliu-deces.jpg)
Ce este ajutorul de deces?
Ajutorul de deces reprezintă o sumă fixă oferită din bugetul asigurărilor sociale de stat și este reglementată anual prin Legea bugetului asigurărilor sociale. Acesta se acordă persoanei care se ocupă de înmormântare și care poate demonstra că a suportat cheltuielile aferente. Spre deosebire de ajutorul de înmormântare, ajutorul de deces nu provine din fondurile angajatorului, ci din sistemul de asigurări sociale.
Ajutorul de deces este plătit la cerere, în termen de trei zile lucrătoare de la solicitare, de către angajator, instituția de șomaj sau casa de pensii, în funcție de situația specifică a celui decedat (asigurat, pensionar sau șomer).
De asemenea, nu este necesar să se fi realizat un stagiu de cotizare pentru a beneficia de acest ajutor. Solicitarea ajutorului de deces se poate face în termen de 3 ani de la data decesului, iar documentele necesare includ cererea de acordare, certificatul de deces și dovezile cheltuielilor suportate.
Ce acte sunt necesare pentru ajutorul de deces?
Pentru a solicita ajutorul de deces, persoana îndreptățită trebuie să prezinte mai multe acte justificative, printre care:
- Cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- Certificat de deces, în original și copie;
- Act de identitate al solicitantului, în original și copie;
- Acte de stare civilă ale solicitantului, care să ateste relația de rudenie cu decedatul;
- Dovezi ale cheltuielilor ocazionate de deces (facturi, chitanțe);
- Adeverință pentru copii aflați în învățământ sau pentru persoane incapabile de muncă, după caz;
- Alte documente specifice, cum ar fi dovada calității de asigurat în sistemul public de pensii sau declarație pe propria răspundere în cazul în care persoana nu era asigurată.
Ce acte sunt necesare pentru ajutorul de înmormântare?
În ceea ce privește ajutorul de înmormântare, acesta se acordă doar dacă este prevăzut în contractul individual de muncă al angajatului. Actele necesare pentru obținerea acestui ajutor includ:
- Cerere de acordare a ajutorului de înmormântare;
- Certificat de deces;
- Act de identitate al solicitantului;
- Alte acte specifice care dovedesc calitatea de angajat și relația cu persoana decedată.
Este important de menționat că fiecare angajator poate stabili suma de ajutor, iar aceasta poate varia în funcție de politica internă a fiecărei companii.
Zilele libere în caz de deces în familie
Conform Codului Muncii, angajații beneficiază de zile libere plătite în cazul unui deces în familie. Numărul acestor zile depinde de gradul de rudenie al angajatului cu persoana decedată.
Astfel, angajatul va beneficia de trei zile libere pentru decesul unei rude de gradul I (soț/soție, copil, părinte, socru), iar pentru decesul unei rude de gradul II (frați, surori, bunici), angajatul va primi o zi liberă.
Zilele libere plătite sunt reglementate prin lege, însă fiecare angajator poate acorda zile suplimentare în funcție de politica proprie sau de acorduri interne. De asemenea, angajatul trebuie să prezinte o copie a certificatului de deces pentru a justifica solicitarea acestor zile libere.