Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) își exprimă dezacordul față de forma propusă a Ghidului de finanțare a „Programului pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi”, lansat recent în consultare publică de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.
Considerăm că prevederile acestui ghid nu răspund în mod adecvat nevoilor pieței și riscă să încetinească și mai mult procesul de electrificare a transportului rutier din România.
APIA, despre impactul reducerii subvențiilor asupra pieței auto
APIA a atras atenția, inclusiv prin comunicatul nostru din ianuarie 2025, asupra necesității unei subvenții corect calibrate pentru vehiculele electrice, astfel încât să evităm efectele negative resimțite în 2024, când reducerea drastică a sprijinului financiar a dus la prăbușirea pieței de automobile electrice cu 32,2%, România ajungând pe ultimul loc în UE în acest sector, atât la nivel procentual, cât si la nivelul numărului efectiv de vehicule electrice înmatriculate raportat la numărul populației.
Mai mult decât atât, evoluția înmatriculărilor de vehicule electrice în primele două luni ale anului 2025, care indică o scădere de -31% față de aceeași perioadă din 2024, este extrem de îngrijorătoare, cu atât mai mult cu cât 2024 a fost deja un an catastrofal, marcat de prăbușirea cererii ca urmare a reducerii drastice a subvențiilor.

Această tendință negativă devine și mai alarmantă în contextul în care, la nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu +37% doar în prima lună a anului 2025.
Măsuri necesare pentru redresarea pieței
APIA reiterează propunerile transmise anterior Guvernului și Ministerului Mediului:
- Menținerea și majorarea subvenției pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro în 2025 și 7.500 de euro în 2026, urmând o scădere treptată până în 2030. Această măsură este esențială pentru a restabili încrederea consumatorilor în electromobilitate și a stimula cererea;
- Stabilirea unui plan predictibil pentru eliminarea treptată a subvențiilor pentru alte tipuri de motorizări, astfel încât industria auto să se poată adapta în mod coerent la noile cerințe de mediu;
- Majorarea plafonului maxim al prețului de achiziție eligibil prin Rabla la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflația și a permite accesul consumatorilor la vehicule electrice performante;
- Reducerea perioadei minime de păstrare a unui autoturism achiziționat prin program, de la 3 ani la 1 an, pentru a încuraja o piață dinamică și a facilita accesul mai multor categorii de consumatori la mobilitate electrică.
Contradicțiile dintre politica națională și cea europeană
Cu toate acestea, niciuna dintre aceste propuneri, discutate anterior cu domnul Ministru al Mediului și agreate la nivel de principiu, nu se regăsește în proiectul supus dezbaterii publice.
Mai mult, ghidul de finanțare propus contrazice măsurile anunțate recent de Ursula von der Leyen, Președinta Comisiei Europene, care a subliniat responsabilitatea statelor membre de a sprijini consumatorii în tranziția către mobilitatea electrică.
Necesitatea unui sprijin coerent pentru tranziția electrică
Propunerile APIA, inclusiv inițiativa „Rabla Comercial„, sunt aliniate cu strategia Comisiei Europene, care a evidențiat că 60% dintre noile înmatriculări de vehicule sunt flote comerciale.
Fără măsuri eficiente și o colaborare strânsă cu Comisia Europeană, România riscă să rămână pe ultimul loc în UE la mobilitatea electrică, afectând consumatorii și industria auto locală.
APIA solicită autorităților să ia în considerare propunerile industriei și să adapteze Ghidul de finanțare pentru a sprijini adoptarea vehiculelor nepoluante.