Simultan, atragerea unor investitori strategici se motiva prin experienta manageriala cu care veneau acestia, dar si prin investitii puternice in retele. In general, statele din aceasta zona, printre care si Romania, au decis sa-si privatizeze operatorii nationali de telefonie fixa treptat, pornind de la majorarea de capital sau vanzarea unui pachet minoritar de actiuni (intre 25 si 35%). Analistii sunt de parere ca cele mai interesante privatizari au fost facute inainte de liberalizarea telecomunicatiilor din Uniunea Europeana (pana la 31 decembrie 1997).
In prima tranzactie de succes – Matav din Ungaria – in 1993, s-au obtinut 875 milioane de dolari. Privatizarea a fost sustinuta de mai multe institutii financiare, prin plasamente convertibile in actiuni: IFC – 30 milioane USD si BERD – 60 milioane USD. In decembrie 1993 a fost desemnat castigator consortiul Magyarcom: Deutsche Telekom (50%) si Ameritech (50%) pentru 875 milioane USD, desi consortiul format din Stet si Bell Atlantic oferise mai mult, 910 milioane USD, fiind apreciata insa experienta DT in Germania de Est. Pentru investitiile facute, IFC si BERD au primit 1%, respectiv 2% din actiunile Matav.
Un alt mare succes a fost inregistrat in Cehia, unde au fost oferite, prin licitatie internationala, 27% din actiunile operatorului national SPT Telecom. Vanzarea s-a facut prin majorare de capital, pentru ca rezultatul ei sa ramana in companie. La acea vreme, valoarea pachetului vandut se estima intre 500 milioane de dolari si un miliard de dolari. Pe 28 iunie 1995 a fost declarat castigator consortiul Telsource care, desi nu a avut cea mai mare oferta, 1,45 miliarde de dolari, a fost preferat pentru programul prezentat.
Simultan, intr-o tranzactie particulara, un pachet de 49% din actiunile apartinand operatorului iugoslav Telecom Serbia, a fost vandut consortiului Telecom Italia, 29%, si OTE, 20%, pentru 900 milioane de dolari.
Liberalizarea telecomunicatiilor a micsorat preturile
Cea de-a doua perioada, care a avut loc dupa liberalizarea telecomunicatiilor din Europa Occidentala, a aratat un interes mai mic pentru operatorii nationali din Europa Centrala si de Est. Faptul ar putea fi pus pe seama ofertelor in exces, dar si a profiturilor relativ mici. Procesul de privatizare a RomTelecom a inceput in 1997 si, dupa mai bine de un an, la 30 decembrie 1998, 35% din actiuni si 16% din drepturile de vot au fost preluate de operatorul grec OTE din Grecia pentru 675 milioane USD. In septembrie 1999, guvernul croat a decis sa vanda 35% din actiunile operatorului national – HT – intr-o afacere care se astepta sa evalueze grupul la peste 2 miliarde de dolari. Principalii competitori au fost Deutsche Telekom si consortiul Telia/Telnor. La 23 septembrie, Deutsche Telekom si-a retras oferta, consortiul nordic oferind 611 milioane USD. Guvernul croat a acceptat insa concesiile cerute pentru revenirea Deutsche Telekom. In octombrie 1999, Deutsche Telekom a fost de acord sa plateasca 850 milioane USD pentru 35% din actiunile HT, evaluand-o la aproximativ 2,4 miliarde de dolari.
Privatizari In telefonia fixa din Europa Centrala Si de Est
Tara Operator Data tranzactiei Valoarea Actiuni Valoarea
tranzactiei* vandute companiei**
Estonia Eesti Telefon decembrie 1992 45 49% 88 mil. USD
Lituania Lietuvos Telekomas august 1998 510 60% 850 mil. USD
Lituania Lietuvos Telekomas iunie 2000 160 35% 460 mil. USD
Romania RomTelecom decembrie 1998 675 35% 1,9 mld. USD
Croatia HT octombrie 1999 850 35% 2,4 mld. USD
Polonia TPSA noiembrie 1998 930 15% 6,2 mld. USD
Polonia TPSA iunie 2000 mld. USD 4,3 35% 12,3 mld. USD
Slovacia Slovak Telecom iulie 2000 950 51% 1,9 mld. USD
Ungaria Matav decembrie 1993 875 30% 2,9 mld. USD
Ungaria Matav decembrie 1995 852 37% 2,3 mld. USD
Cehia SPT Telecom 1995 mld. USD 1,4 27% 5,3 mld. USD
Cehia Cesky Telekom martie 2000 – 51% 5,8 mld. USD
Letonia Lattelkom ianuarie 1994 160 49% 327 mil. USD
Iugoslavia Telekom Srbija iunie 1997 907 49% 1,8 mld. USD
Rusia Sviayinvest 1997 mld. USD 1,8 25% 7,5 mld. USD
Bulgaria BTC august 1998 600 51% 1,2 mld. USD
* milioane de dolari
** valoarea de piata a companiilor creste sau scade in functie de conditiile pietei internationale, dar si de profitul realizat de compania respectiva.
Sursa: Analysys