CNAIR poate fi considerată vinovată de accidentele din cauza infrastructurii

În aceste cazuri, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) poate fi considerată responsabilă, potrivit unei analize juridice recente.

Problemele de infrastructură și semnalizarea inadecvată pot duce la accidente rutiere grave și costisitoare.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (CNAIR S.A.) este o entitate română de importanță strategică, cu statul ca acționar majoritar. Funcționează sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului, având autonomie financiară și gestiune economică proprie.

CNAIR S.A. a fost înființată prin O.U.G. nr. 84/2003. Activitatea sa principală include întreținerea, repararea și administrarea autostrăzilor, drumurilor expres, naționale și altor elemente de infrastructură rutieră pentru asigurarea unui trafic sigur.

Astfel, se ridică întrebarea în ce condiții CNAIR S.A. poate fi trasă la răspundere civilă delictuală pentru accidente rutiere cauzate de neîndeplinirea obligațiilor sale.

Articolul 1.357 din Codul Civil

Conform articolului 1.357 din Codul Civil, persoana care provoacă un prejudiciu printr-o acțiune ilicită și vinovată este obligată să-l compenseze. Chiar și în cazul unei culpe minore, autorul prejudiciului este responsabil pentru repararea acestuia.

Pentru a angaja răspunderea civilă delictuală pentru o faptă proprie, trebuie îndeplinite patru cerințe esențiale conform articolelor 1.357 și următoarelor din Codul Civil: existența unei fapte ilicite, existența unui prejudiciu cert care nu a fost deja compensat, un raport de cauzalitate între fapta ilicită și prejudiciul suferit, și vinovăția autorului faptei.

Astfel, dacă sunt îndeplinite toate aceste condiții, CNAIR S.A. poate fi trasă la răspundere pentru prejudiciile cauzate în urma unui accident rutier.

În ceea ce privește prima condiție, fapta ilicită se referă la acțiuni sau inacțiuni care, prin încălcarea normelor legale, cauzează prejudicii drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane. În practica judiciară, răspunderea CNAIR S.A. este de obicei evaluată în contextul neîndeplinirii obligațiilor legale ce îi revin.

Așa cum am văzut, una dintre principalele obligații ale CNAIR S.A. constă în întreţinerea, repararea, administrarea şi exploatarea drumurilor, în scopul desfăşurării traficului rutier în condiţii de siguranţă a circulaţiei. Totodată, conform art. 5 din O.U.G nr. 84/2003 Companiei îi revine și obligația de a asigura condiţii de siguranţă a circulaţiei pe autostrăzi şi drumuri naţionale deschise circulaţiei publice.

CNAIR
SURSĂ FOTO: Inquam Photos/Octav Ganea

Articolul 40 alin. (1) din O.G. nr. 43/1997

Conform art. 40 alin. (1) din O.G. nr. 43/1997, administratorul drumului este responsabil pentru semnalizarea și întreținerea drumurilor astfel încât acestea să fie sigure pentru trafic. În plus, art. 5 alin. (1) din O.U.G. nr. 195/2002 impune ca administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor, în colaborare cu poliția rutieră, să instaleze indicatoare și alte dispozitive speciale, să aplice marcaje conform standardelor și să asigure menținerea acestora în stare bună.

În practica judiciară, atunci când instanța evaluează răspunderea CNAIR S.A., aceasta verifică de obicei încălcarea obligațiilor specifice și stabilește existența unei fapte ilicite comise de această entitate. De exemplu, în hotărârile judecătorești pronunțate pe această temă, se pot observa următoarele fragmente relevante:

„Concret, tribunalul reţine existența faptei ilicite în sarcina pârâtei prin omisiune prin neinstalarea de indicatoare rutiere care să semnalizeze riscul ca animalele sălbatice să traverseze autostrada A2, în jurul km 56, direcția Constanța-București, unde autovehiculul condus de intimatul reclamant a fost lovit de o vulpe ce a pătruns pe carosabil, coroborat cu lipsa gardurilor despărțitoare dintre autostradă și terenul limitrof menit să împiedice pătrunderea animalelor.” (Decizia civilă nr. 1053/2024 din 27.03.2024 pronunțată de Tribunalul București)

„Neîndeplinirea obligaţiei de a asigura corespunzător utilizarea în condiţii de siguranţă pentru circulaţie a carosabilului, obligaţie ce revine administratorului drumului, acesta fiind chemat să sesizeze şi eventualele disfuncţionalităţi ale drumului, reprezintă tocmai fapta ilicită ce a cauzat persoaneiasigurate la intimata-reclamantă, prejudiciul dovedit.” (Decizia civilă nr. 3617/2019 din 04.10.2019 pronunțată de Tribunalul Ilfov).

A doua condiție se evaluează în funcție de avariile suferite de autovehicul și cheltuielile pentru repararea acestora

A doua condiție, legată de existența prejudiciului, se evaluează de obicei în funcție de avariile suferite de autovehicul și cheltuielile pentru repararea acestora. Dacă toate cerințele răspunderii civile delictuale sunt îndeplinite, persoana al cărei autoturism a fost avariat din cauza întreținerii necorespunzătoare a drumurilor poate solicita CNAIR S.A. să acopere costurile reparațiilor. De exemplu, într-un caz, instanța a obligat compania să plătească 25.428,28 lei, stabilind că:

„Prejudiciul constă în avariile produse la autoturismul VOLKSWAGEN PASSAT cu nr. de înmatriculare #########, prejudiciu în cuantum de 25.428,48 lei, astfel cum rezultă din devizul în sistem specializat AUDATEX din care rezultă că valoarea estimată a reparaţiilor (piese, materiale, manoperă) este în sumă de 25.428,48 lei. ”

În cazul în care un accident rutier cauzat de neîntreținerea drumurilor publice duce la vătămări corporale, persoana afectată poate solicita și compensația pentru cheltuielile medicale. De exemplu, conform Deciziei penale nr. 52/2022 a Curții de Apel Oradea, cheltuielile pentru medicamente, tratamente și combustibil pentru deplasări au fost calculate la 2.285,74 lei.

 „Prejudiciul cauzat constă în cheltuirea unor sume de bani pentru procurarea medicamentelor, pentru efectuarea unor tratamente medicale şi achiziționarea combustibilului în vederea efectuării unor deplasări în legătură directă cu situaţia medicală a persoanei vătămate. Aceste cheltuieli se ridică la suma de 2.285,74 lei după cum rezultă din înscrisurile depuse de persoana vătămată în faţa primei instanţe.” (Decizia penală nr. 52/2022 din 31.01.2022 pronunțată de Curtea de Apel Oradea)

În plus față de daunele materiale, pot fi cerute și daune morale. De exemplu, în Decizia nr. 1827 din 11 iunie 2014, ICCJ a acordat 1 milion de euro ca despăgubiri pentru prejudiciul moral suferit de reclamantă. Alte cazuri au dus la acordarea de daune morale între 40.000 și 80.000 euro, în funcție de gravitatea prejudiciului și de circumstanțele specifice. Astfel, dacă prejudiciul este dovedit, CNAIR S.A. poate fi obligată la repararea acestuia.

În afară de daunele materiale, se pot solicita și daune morale, care pot fi semnificative

De exemplu, în Decizia nr. 1827 din 11 iunie 2014, ICCJ a confirmat că CNAIR S.A. trebuie să plătească 1 milion de euro pentru prejudiciul moral suferit de reclamantă. În alte cazuri, daunele morale acordate au variat între 40.000 și 80.000 euro, în funcție de gravitatea prejudiciului și de circumstanțele specifice. Astfel, dacă se dovedește prejudiciul, CNAIR S.A. poate fi obligată să plătească despăgubiri.

În practică, vinovăția Companiei este de obicei recunoscută în cazul accidentelor rutiere. Neîndeplinirea obligațiilor legale este baza răspunderii civile delictuale. Vinovăția se deduce din încălcarea obiectivă a normelor stabilite.

Spre exemplu, în practică s-a reținut că „vinovăţia apelantei-pârâte este întrunită sub forma neglijenţei în ce priveşte îndeplinirea obligaţiilor ce îi revin conform OUG nr. 195/2002. ” (Decizia civilă nr. 3617/2019 din 04.10.2019 pronunțată de Tribunalul Ilfov)

În ceea ce privește raportul de cauzalitate între fapta ilicită și prejudiciul suferit, acesta se stabilește, de obicei, pe baza probelor și faptelor cazului. Instanțele consideră constant că daunele suferite de vehicule din cauza stării proaste a drumurilor sunt rezultatul inacțiunii CNAIR S.A.

Prin urmare, dacă sunt îndeplinite toate condițiile legale, răspunderea civilă delictuală a CNAIR S.A. trebuie angajată. Neglijența în întreținerea drumurilor publice trebuie sancționată. Prejudiciile cauzate de lipsa semnalizării sau întreținerii drumurilor trebuie compensate de CNAIR S.A., care este responsabilă pentru aceste daune.