Solutiile gasite de Ministerul Finantelor Publice (MFP) in problema incasarilor la furnizorii de utilitati ar putea imbunatati gradul de colectare la cei din urma, creand, insa, blocaje financiare in alte zone. In momentul de fata, subventia la energia termica este suportata in proportie de 45% de la bugetul statului, 55% ramanand in sarcina comunitatilor locale. ,,Primarul nu plateste, insa, intotdeauna partea sa de subventie la Electrica. De aceea, din 2004 vrem sa dam toata subventia de la bugetul de stat, diminuand in acelasi timp cotele defalcate de la bugetul de stat pentru autoritatile locale, care se pare ca nu au inteles corect autonomia locala,,, a declarat ministrul Finantelor, Mihai Tanasescu.
O alta masura anuntata de ministru a fost generata de faptul ca gradul de colectare la 30 iulie nu a fost indeplinit si din cauza faptului ca multe institutii publice aflate in administrarea autoritatilor locale (scoli, gradinite) nu si-au platit la timp energia: ,,le retin din creditul bugetar ce ar trebui sa le fie dat pentru a le plati factura la utilitati,,.
Reprezentantii comunitatilor locale spun ca daca aceste masuri vor fi puse in aplicare risca sa intre si mai adanc in cercul vicios al blocajului financiar. Pe de o parte, problema incasarilor la energie trebuie rezolvata cat mai rapid. Pe de alta parte insa, resursele bugetare locale reduse, care au stat cel putin partial la originea neplatii cotei de subventie la energie termica, vor deveni si mai mici o data cu diminuarea sumelor alocate de la bugetul de stat. ,,Vor fi afectate mai multe domenii. In primul rand, se vor reduce cheltuielile pentru programele de dezvoltare locala, investitiile in infrastructura, sumele alocate pentru intretinerea strazilor, scolilor si gradinitelor sau pentru iluminatul public,,, ne-a declarat Silviu Ciuperca, presedintele Asociatiei Oraselor din Romania. Pentru a-si reintregi resursele, autoritatile locale ar putea recurge chiar la majorarea impozitelor si taxelor locale.
Situatia devine si mai complicata in cazul municipalitatilor care au programe de investitii bazate pe imprumuturi bancare sau pe emisiuni de obligatiuni municipale. Oradea, spre exemplu, se bazeaza in proportie de 85% pe resurse proprii pentru intretinerea orasului. Reducerea sumelor alocate de la bugetul de stat ar putea crea totusi probleme in conditiile in care municipalitatea a realizat investitii pe credite si a emis obligatiuni. ,,Cand ti-ai facut un plan financiar pe termen lung si ai convins o banca sa-ti dea bani nu poti veni apoi sa spui ca intre timp bugetul s-a gandit sa-ti taie o sursa de venituri. Nu poti face modificari de surse de azi pe maine, doar ca sa-ti iasa pasenta cu FMI,,, spune primarul Oradei, Petru Filip.
Masurile pregatite de Finante pot determina, in plus, si adancirea discrepantelor intre resursele oraselor mici si ale celor mari, dar si ale diferitelor judete. ,,Initial, pentru a acoperi subventiile la energie termica, Finantele voiau sa reduca de la 17% la 6% cota aflata la dispozitia consiliilor judetene pentru echilibrarea tuturor bugetelor din judet. Ne-am opus, pentru ca ar fi fost afectate in principal comunele, care nu beneficiaza de subventii ca si orasele,,, ne-a declarat Sirma Caraman, presedintele Asociatiei directorilor economici din Consiliile Judetene. In discutiile cu repretentantii MFP, Asociatia a propus ca Finantele sa retina lunar, prin Trezorerie, o parte din cota de 36% colectata la impozitul pe venitul global doar acelor orase care nu achita partea lor de subventie la energia termica. ,,In acest fel se favorizeaza localitatile ce nu consuma sume mari pentru energie termica, dar vor avea de suferit orasele mari,,, afirma Silviu Ciuperca. O propunere a autoritatilor locale vizeaza si compensarea datoriilor la utilitati ale institutiilor publice cu datoriile furnizorilor de utilitati la bugetele locale.
Cum ,,se invart,, banii intre bugete
· Subventia la energia termica este suportata in proportie de 45% de catre bugetul de stat si 55% de catre autoritatile locale. Ultimele nu isi achita mereu partea lor la Electrica.
· Propunerea Ministerului Finantelor: Bugetul de stat va achita subventia integral, dar va reduce de la 17% la 6% cota aflata la dispozitia consiliilor judetene pentru echilibrarea tuturor bugetelor din judet.
· Propunerea autoritatilor locale: Doar in cazul oraselor care nu isi achita partea de subventie, Finantele vor retine lunar, prin Trezorerie, o parte din cota de 36% din impozitul pe venitul global care se vireaza autoritatilor locale.
· Institutiile publice aflate
in administrarea autoritatilor locale nu platesc factura la utilitati.
In acelasi timp, furnizorii de utilitati au datorii la bugetele locale. Finantele sustin plata utilitatilor de la bugetul de stat, reducand in paralel creditul bugetar alocat la nivel local, in timp ce primarii doresc compensarea celor doua tipuri de datorii.