Banca trebuie sa se convinga ca afacerea este solida, ca merita sa investeasca in ea si, bineinteles, ca isi va recupera fondurile. Acesta este motivul pentru care orice agent economic care doreste sa incaseze un credit are nevoie de un plan de afaceri bine intocmit. „In general, planul trebuie sa contina elementele reale ale afacerii – de la care se porneste analiza – si o proiectie pe viitor. De fapt, ca sa-ti faci un plan de afaceri este nevoie de o viziune sistemica asupra intregii afaceri si a dinamicii acesteia in timp, adica trebuie sa vezi cum va evolua”, afirma Ema Grigore, consultant la Codecs.
Informatii concrete. Asa se poate rezuma in doua cuvinte un plan de afaceri si aceasta este singura regula de care trebuie sa tineti cont cand lucrati la un astfel de plan, fie ca il faceti dvs., fie ca apelati la o firma de consultanta. Planul de afaceri incepe, de obicei, cu o descriere si un scurt istoric ale afacerii, combinate cu o prezentare a conducerii firmei, dupa care se descriu situatia pietei si principalele procese tehnologice.
Capitolul urmator contine obiectivele strategice de viitor si strategiile de management, marketing si, eventual, management operational, elaborate pentru atingerea fiecarui obiectiv. Un plan de afaceri include obligatoriu masuri concrete de actiune, un buget, proiectii financiare pe cativa ani (veniturile, cheltuielile si profitul obtinut) precum si o metodologie de control si actualizare. De asemenea, planul se reactualizeaza la sase luni sau un an, in functie de schimbarile survenite in compania respectiva si pe piata. „Din punctul de vedere al celui care da banii, cel mai important punct dintr-un plan de afaceri este piata de desfacere. Cat despre importanta planului de afaceri in obtinerea creditului, procentele variaza intre 10% si 40%. Restul se imparte astfel: 50% conteaza istoricul afacerii si intre 10% si 40% personalitatea si experienta echipei manageriale. Daca solicitantul are experienta si un plan de afaceri bun, are sanse sa obtina creditul chiar daca sta mai prost cu garantiile”, sustine Ion Mihaiteanu, directorul Directiei Clienti Persoane Juridice de la CEC.
Este posibil insa ca, in ciuda unui plan foarte bun, sa nu obtineti fondurile cerute, intrucat fiecare banca are conditii specifice de finantare. Iar daca aveti nevoie de bani pentru inceperea unei afaceri, este de preferat sa apelati la economiile familiei sau ale prietenilor.     

Studiu de caz
O firma de confectii care lucreaza in lohn doreste un credit pentru a cumpara o hala de productie. Planul va incepe cu un scurt istoric al firmei, va urma o prezentare generala a pietei si a confectiilor in lohn, piata ce are avantajul competitiv al mainii de lucru foarte ieftine din Romania. Incercati sa vedeti cate firme care produc in lohn sunt in Romania, cate firme sunt in judetul respectiv, pentru ca asta va ajuta sa faceti nu numai o descriere a pietei, ci si un profil al concurentei. Descrieti dupa aceea sursele de unde va procurati materiile prime – lucrand in sistem lohn, le luati de la firma-mama din strainatate si ele indeplinesc deja anumite standarde de calitate. Treceti apoi la procesele de productie, descrieti-le si accentuati foarte mult calitatea produselor. De obicei, firmele din strainatate trimit aici reprezentanti pentru a controla calitatea si ritmicitatea livrarilor. Prezentati in planul de afaceri exact aceste avantaje, pentru ca banca sa vada ca este vorba o firma puternica si care tine cont de cerintele clientilor, supravietuind astfel pe piata. Dupa aceea analizati costurile, indicatorii financiari – profitabilitatea, eficienta economica, rentabilitatea – si va dezvoltati planurile. Daca firma va achizitiona hala de productie, vor fi economii mari cu costurile pentru chirie, fonduri care vor fi investite in altceva. Obiectivele strategice sunt extinderea pietei spre alte tari, marirea cotei de piata in Romania. La sfarsit, calculati costurile fiecarei actiuni.

Cele mai frecvente greseli
l greseala de marketing – exagerati cu descrierea fulminanta a produsului, caracteristicile lui, fara sa intrebati clientii ce parere au. l necunoasterea competitiei – nu se poate stabili exact pozitia firmei pe piata. Daca nu aveti la cine sa va referiti, nu puteti sti unde va pozitionati dvs. l lipsa unei strategii concrete, lipsa de orientare – din cate segmente de clienti aveti, nu stiti pe care sa mergeti si nu va puteti permite sa mergeti pe toate. l greseli de management, de administrare – lipsa de experienta, investitii gresit abordate (care nu produc profit), repartizarea profitului la sfarsitul anului pentru dividende si nelasarea unei parti pentru investitii si dezvoltarea firmei. l greseli financiare – supradimensionarea unor venituri sau subdimensionarea unor cheltuieli. l strategia nefundamentata a preturilor – dvs. presupuneti ca ele cresc cu 5%, dar in realitate ele cresc mai mult.