Efecte pozitive ale crizei: piaţa de private banking a crescut, clienţii bogaţi aducându-şi în băncile româneşti o parte din banii din străinătate.

Dobânzile mari acordate de băncile româneşti în ultima perioadă au reuşit să atragă cea mai elitistă categorie de clienţi. Românii şi străinii bogaţi şi-au retras o parte din plasamentele din pieţele afectate de turbulenţele financiare, încercând să disipeze riscul, atraşi de posibilitatea de a obţine câştiguri mari la investiţii cu risc redus şi mediu. Pentru astfel de clienţi VIP,  băncile oferă condiţii speciale, dobânzile la depozitele în lei de mare valoare putând fi negociate chiar şi la 18%-20%.  Un randament uriaş pentru un plasament cu risc mic sau mediu.

„Încă de la sfârşitul anului trecut s-a putut face remarcată o tendinţă a clienţilor de a-şi îndrepta lichidităţile spre bănci, în depozite la termen sau investiţii cu grad foarte redus de risc“, declară Marijana Vasilescu, head of Royal Preferred Banking la RBS România. Acest lucru s-a datorat fluctuaţiei abrupte a cursului valutar, dar şi volatilităţii foarte mari de pe piaţa imobiliară. „Avantajele depozitelor la termen au fost gradul ridicat de lichiditate, în contextul economic actual, dar şi siguranţa şi diversitatea alternativelor în funcţie de apetitul şi profilul de risc al fiecărui client“, spune Vasilescu. Cu astfel de argumente, piaţa românească de private banking a crescut spectaculos în 2008.

Migraţia către Est

„Domeniul administrării averilor clienţilor persoane fizice a devenit din ce în ce mai atractiv pentru bănci în ultimii doi ani, iar datele statistice arată că această nişă de piaţă a avut  în anul 2007 un potenţial de 1,8 mili­ar­de euro“, explică Da­­niela Şuteu, head of Private Banking Cre­­­dit Europe. Potrivit afirmaţiilor sale, activele administrate de serviciile de private banking au crescut cu 40% anul trecut, ajungând la peste 3,1 miliarde de euro.

După avansul agresiv din 2009, perspectivele pentru acest an sunt de conservare, clienţii având acum o abordare mult mai conservatoare. Totuşi, cifrele din primele patru luni ale acestui an indică în continuare o uşoară creştere a segmentului de private banking.

Care sunt cauzele expansiunii în plină criză? Andra Mihăilescu, director Private Banking la OTP Bank România, explică fenomenul prin redistribuirea riscului: clienţii cu active mari au preferat să împartă o parte din administrarea acestor active şi cu o a doua sau a treia bancă, evitând expunerea pe o singură instituţie financiară.

„În plus, datorită dobânzilor mari la depozitele în lei, mulţi dintre românii care aveau banii plasaţi în străinătate au preferat să-i aducă în România. Parte dintre noii noştri clienţi sunt din această zonă“, subliniază Mihăilescu.

„În Credit Europe Bank avem situaţiile unor clienţi străini de private banking care au preferat să transfere sume din zone precum Italia, Monte Carlo sau Viena, atraşi fiind de dobânzile avantajoase la leu“, arată şi Daniela Şuteu, şefa departamentului de specialitate din bancă.

Profilul clientului se schimbă

Atraşi până acum de produsele cu risc minim – depozite bancare şi plasamente în titluri de stat -, clienţii pretenţioşi din piaţa de private banking vor deja o schimbare. „Abordarea este conservatoare, deşi pentru clienţii cu profil de risc ridicat reîncepem să introducem în portofolii sau să creştem uşor ponderea  unor active precum acţiunile, fondurile de acţiuni etc. Oportunităţi de invesţii există, chiar dacă, repet, trebuie să rămânem conservatori în crearea portofoliilor“, spune Monica Ionescu, head of Private Banking UniCredit Ţiriac Bank.

Reţeta o repetă şi reprezentanţii Raif­feisen Bank. Aceştia recunosc că interesul clienţilor este concentrat pe produsele de bază, dar banca are în vedere şi produse şi servicii noi, de genul depozitelor structurate (introduse prima dată la RZB). Şi în cazul OTP ofertele vor include produse mai riscante, legate de fonduri de investiţii.

3,1 miliarde de euro era totalul activelor administrate prin  private banking la finele anului 2008. Potenţialul clientelei de acest gen este estimat acum la 100.000 de persoane

Creşteri pe private banking

OTP Bank a atras în primele patru luni ale anului fonduri cât în întregul an 2008 prin serviciile de private banking. Totalul clienţilor diviziei a crescut cu 50%.

Credit Europe a înregistrat o creştere cu 25% a numărului de noi clienţi de private banking numai în luna decembrie 2008, iar valoarea activelor administrate (assets under management) a avansat, în aceeaşi lună, cu 31%.

RBS, RZB şi UniCredit sunt bănci care raportează creşteri ale numărului de clienţi  de private banking şi ale volumului activelor administrate în primul trimestru din 2009.