Dupa mai bine de sapte ani de finantari europene, problemele elementare ale autoritatilor, dar si ale potentialilor beneficiari nu si-au gasit rezolvarea. Programele sunt lansate tarziu, beneficiarii nu au timp sa realizeze proiectele sau nu dispun de cofinantare, institutiile care gestioneaza banii se declara nepregatite. Dintre problemele grave, Delegatia Comisiei Europene aminteste urmatoarele: “Fluctuatia de personal, experienta redusa in gestionarea proiectelor finantate din fonduri publice, colaborarea si comunicarea insuficiente intre structurile centrale si cele locale, capacitatea administrativa nepregatita sunt factori care concura la mentinerea acestei situatii”. Astfel, din 2002 si pana in prezent, s-au contractat pe ultima suta de metri peste 220 de milioade de euro din fondurile Phare, din care s-au cheltuit 212 milioane. Mai exact, in fiecare an, peste 30% din contractele ce trebuiau incheiate au fost semnate in ultima luna inainte de termenul limita. Spre exemplu, potrivit lui Razvan Cotovelea, coordonator national al programului Phare, in noiembrie anul trecut s-au incheiat 37% din contractele Phare 2002.
si anul acesta, cursa pentru obtinerea fondurilor europene alocate pentru Phare 2003 se afla abia la inceput, cu toate ca mai sunt doar doua luni pana la expirarea termenului. Dupa 22 de luni s-au contractat doar 53 de milioane de euro, adica 32%. In ultimele zile ale lui octombrie, zile care coincid cu intoarcerea din vacanta a lui Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania, procentele au urcat cu cel putin 5 puncte si se preconizeaza o dublare a cifrei in urmatoarea saptamana. Situatie nu e deloc surprinzatoare. Romania si-a facut deja o reputatie in a contracta fonduri europene pe ultima suta de metri.
Riscurile pe care le implica aceste intarzieri pot conduce la reduceri importante ale sumelor prevazute pentru anii urmatori. “Pentru fondurile de pre-aderare, in cazul programului Phare, nivelul de contractare din Memorandumurile de Finantare in curs (2003 si 2004) poate avea ca posibila consecinta reducerea alocarii de fonduri pentru 2005 si 2006. O decizie va fi luata dupa sedinta Comitetului Comun de Monitorizare, care va avea loc in octombrie”, a spus Jonathan Scheele, seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania.
Si mai multi bani de inghitit in 2006
Nici programul Sapard nu arata mai bine. Conform ultimelor date oferite de catre autoritatile responsabile, in trei ani au fost semnate contracte de finantare pentru 660 de milioane de euro, adica 67% din totalul fondurilor alocate Romaniei. Problema este ca restul, aproximativ 330 de milioane de euro, trebuie contractate in numai un an, adica pana la sfarsitul lui 2006. Greu de crezut ca se poate obtine aceasta performanta.
Din pacate, problemele autoritatilor nu se opresc aici. In septembrie, structurile centrale si locale ale statului trebuie sa functioneze dupa o seama de proceduri standardizate, care garanteaza Bruxelles-ului ca banii contribuabililor europeni se cheltuiesc cum trebuie. Aceste proceduri sunt reunite in sistemul EDIS (Extended Decentralised Implementation System), iar Ministerul Finantelor, prin Fondul National de Preaderare, se ocupa de implementarea lui.
“Toate structurile implicate trebuie sa aiba sisteme IT compatibile. Acest lucru va lua timp, septembrie nu este un termen foarte fezabil”, spune Carmen Rosu, directorul general al Fondului. La fel se intampla si in cazul asimilarii procedurilor de lucru de catre functionari. Potrivit aceleiasi surse, nu mai putin de 70 de entitati se ocupa de procedurile EDIS, aferente programului Phare. Manualul de proceduri va fi, potrivit lui Carmen Rosu, gata pana la 15 septembrie, insa va mai dura ceva timp pana cand acesta va fi si invatat de catre functionari…
Este deci destul de probabil ca auditarea sistemului EDIS sa intarzie, fapt care transmite semnale negative in UE. Bruxelles-ul ar putea chiar taia fondurile daca nu vom fi gata la timp. Totusi, in privinta EDIS, nu toate lucrurile sunt in alb si negru. Multi dintre noii membri ai Uniunii nu au avut sistemul implementat la data integrarii, iar Spania s-a chinuit mai bine de un deceniu sa puna pe roate sistemul, desi era de mult membru deplin al clubului european.
Surse oficiale ne-au declarat ca unele cercuri europene cauta pretexte pentru amanarea aderarii tarii noastre, iar EDIS este candidatul perfect pentru acest post…
Ritmul de absorbtie al fondurilor SAPARD
In 2006, autoritatile trebuie sa contracteze o valoare aproape dubla de fonduri in fiecare luna, fata de media din cei trei ani anteriori. Valoarea medie lunara a proiectelor contractate este acum de 18,33 milioane euro, iar anul viitor, pentru a se incadra in grafic, valoarea va trebui sa ajunga la 27,5 milioane de euro pe luna.
“Nu este ceva neobisnuit ca procentajul de contractare sa fie atat de redus in luna august.
Pana in noiembrie, procentajul va creste intr-un ritm exponential.”
Razvan Cotovelea,
directorul Autoritatii de Management pentru Cadrul de Sprijin Comunitar
“Pentru fondurile de preaderare, nivelul de contractare din programele aflate in derulare poate avea ca posibila consecinta reducerea alocarii de fonduri pentru 2005 si 2006.”
Jonathan Scheele,
seful Delegatiei Comisiei Europene