Proiecte După ce s-au „ars” cu demolarea unei porțiuni din autostrada Orăștie-Sibiu, oficialii guvernamentali nu se mai întrec în tăierea de panglici, în plin an electoral. Oficialii guvernamentali au stabilit, pentru 2016, o listă cu proiecte în valoare de peste 670 milioane de euro, bani din bugetul de stat, pentru modenizarea căii ferate, construcției de autostrăzi și magistrale de metrou.
Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, și-a făcut temele date de șeful guvernului Dacian Cioloș și a trimis o listă cu principalele cheltuieli din acest an. La capitolul dezvoltarea infrastructurii, prioritatea strategică a Ministerului Transporturilor o reprezintă implementarea proiectului autostrăzii Sibiu – Piteşti în lungime 116 kilometri și cu o valoare totală aproximativ de 2,075 miliarde de euro.
În acest an, demararea proiectului, respectiv refacerea studiului de fezabilitatea pentru autostrada Pitești-Sibiu, cel mai așteptat proiect din România, costă circa 67 milioane de lei. Pe primul loc din punct de vedere al finanțării se află sectorul feroviar. Mai exact, finalizarea lucrărilor de modenizare a căii ferate, între Simeria și Sighișoara, proiecte care au acumulat întârzieri de câțiva ani, costă aproximativ 542 milioane de lei, bani de la bugetul de stat. Pe locul doi din punct de vedere al investițiilor se află lucrările autostrăzilor Lugoj-Deva, Sebeş-Turda, Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureş, proiecte cu o valoare totală de aproximativ 1,44 miliarde euro. Pentru aceste proiecte, Ministerul Transporturilor, tot de la bugetul de stat, va aloca puțin peste 460 milioane de lei.
Bani pentru autostrada spre Moldova
Fără să știe când vor demara și când se vor finaliza proiectele de reabilitare a căii ferate Radna-Gurasada-Simeria și Brașov-Sighișoara, proiecte estimate la peste 1,7 miliarde de euro, Ministerul Transporturilor va aloca 348 milioane de lei. Și pentru coridorul IX de transport rutier, respectiv autostrada Moldovei, care pleacă din Ploieşti spre Moldova, se vor aloca bani de la bugetul de stat. În perioada ianuarie-octombrie, Ministerul Transporturilor va aloca circa 182 milioane de lei, bani din visteria proprie, pentru autostrada Ploieşti-Buzău-Focşani- Bacău- Paşcani. Autostrada care traversează Moldova este evaluată la un cost total de 1,575 miliarde euro. Celebra autostradă Comarnic-Brașov are alocate fonduri de 155 milioane de lei pentru elaborarea documentaţiei tehnice de execuţie, iar proiectul total ar putea costa 1,237 miliarde euro.
Încă 211 mil. lei pentru metroul Bazilescu-Străulești
În cazul Metrorex, Ministerul Transporturilor are în vedere organizarea licitației pentru achiziţia de material rulant, înlocuirea căii de rulare, instalaţii pe interstaţii, finalizarea magistralei de metrou M4 şi continuarea lucrărilor la magistrala M5. Finalizarea liniei de metrou Bazilescu-Străulești costă puțin peste 211 milioane de lei, iar pentru continuarea lucrărilor magistralei Eroilor-Drumul Taberei se vor aloca aproximativ 202 milioane de lei.
Ministerul a început deblocarea proiectelor și derularea acestora. Am identificat multe blocaje, de natura autorizațiilor de construire, a avizelor de mediu, a avizelor de relocare utilități și scoatere din circuitul agricol. Ne-am propus simplificarea cadrului legislativ, consolidarea instituțională a companiilor și un alt mod de abordare a proiectelor de investiții fără a se mai cădea în păcate. Trebuie definiți timpi realiști pentru toate fazele.
Dan Costescu, ministrul Transporturilor
Lista priorităților Ministerului Transporturilor pentru 2016
– 542 milioane lei (123 milioane euro) – cale ferată Sighişoara-Simeria;
– 460 milioane lei (104,5 milioane euro) autostrăzile Timişoara-Lugoj, Lugoj-Deva, Sebeş-Turda, Câmpia Turzii-Ogra-Târgu Mureş;
– 348 milioane lei (77 milioane euro) – modernizare CF Radna-Gurasada-Simeria;
– 211 milioane lei (47 milioane euro) – finalizarea magistralei 4 metrou;
– 202 milioane lei (46 milioane euro) – lucrări la magistrala 5 metrou;
– 182,8 milioane lei (41 milioane euro) – coridorul IX rutier: Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău-Paşcani;
– 170 milioane lei (37,5 milioane euro) – creşterea capacităţii de transport cu metroul
– 155 milioane lei (35,3 milioane euro) – autostrada Braşov-Comarnic;
– 154 milioane lei (35 milioane euro) – autostrada Craiova-Caransebeş;
– 152 milioane lei (34,5 milioane euro) – autostrada Târgu Mureş-Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni;
– 140 milioane lei (31 milioane euro) – autostrada Bucureşti-Craiova;
– 84 milioane lei (19 milioane euro) – autostrada Nădăşelu-Suplacu de Barcău;
– 80 milioane lei (18 milioane euro) – calea ferată Cluj-Episcopia Bihor;
– 56,4 milioane lei (12,5 milioane euro) – autostrada Braşov-Predeal;
– 50 milioane lei (11,2 milioane euro) – autostrada Suplacu de Barcău-Borş.